Gestionando la diversidad cultural en las prisiones. El caso de las mujeres

  1. Portela, Cristina Varela 1
  2. Vázquez-Rodríguez, Ana 1
  3. Núñez García, Jesica 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 8: INTERCULTURALIDAD, INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCACIÓN

Issue: 8

Pages: 55-58

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.08.2437 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Sustainable development goals

Abstract

Foreing women who are currentlyserving sentence in Spanish prisons, constitute a group with propper identity, and with a profile that differenciate them from the natives. In this groupwe can identify two diferenciate situations according with their migratory project: those who already lived in spain before getting into prison and those who were detained at the border. Taking this into account, we recognizethe bases of thecultural diversity management in the penitenciary system, with special attention to gender issues, focusing on the necessity of a socio-educative management of the diversity in this centers.

Bibliographic References

  • Del Pozo, F., Jiménez, F. y Turbi, A.M. (2013). El Tratamiento con mujeres: Actuación socioeducativa y sociolaboral en prisiones. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 57-72.
  • Dirección General de Instituciones Penitenciarias (2006). Plan Marco de Intervención Educativa con Internos Extranjeros. Madrid: Ministerio del Interior - Secretaría General Técnica.
  • García España, E. (2001). Inmigración y delincuencia en España: Análisis criminológico.Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Lorenzo Moledo, M. y Priegue, D. (2014). La Mujer en los Flujos Migratorios: Implicaciones en el Desarrollo Personal y Social. En C. Aroca, y C. Ros, Pedagogía Multidisciplinar para la Salud. Claves para la Intervención Psico-educativa, socio-comunitaria y físico-ambiental. (pp. 308-336). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Miranda, M., y Martín Palomo, M. T. (2007). Mujeres no nacionales en prisión. En E. Almeda, y E. Bodelón, Mujeres y Castigo: un enfoque socio-jurídico y de género (pp. 187-210). Oñate: Dykinson.
  • Miranda, M., Martín, M. T. y Vega, C. (2003). Mujeres inmigrantes en prisión. Articulación de las políticas penales y de extranjería en el contexto de la Unión Europea. Cuaderno del Instituto de Investigaciones Feministas, 3, 1-32.
  • Ribas, N. (2004). Una invitación a la sociología de las migraciones. Barcelona: Bellaterra.
  • Ribas, N. y Martínez, J. (2003). Mujeres extranjeras en las cárceles españolas. Sociedad y Economía, 5, 65-88.
  • Santos Rego, M. A. (2009). Preparar ciudadanos en una era global: ¿Puede Ayudar La Educación Intercultural?. Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 11, 1-13
  • Santos Rego, M. A. (2014). A xestión da diversidade cultural nos centros penitenciarios. Unha cuestión de saber pedagóxico. Revista Galega de Educación, 59, 36-42.
  • Santos Rego, M. A. y Lorenzo Moledo, M. (2007). Universidade e construcción da sociedade civil en Galicia. Vigo: Xerais.
  • Secretaría General de Instituciones Penitenciarias (2015). Página web de la Secretaría General de Instituciones Penitenciarias. Recuperado de www.institucionpenitenciarias.es.
  • Varela, C. (2015). Delincuencia femenina e inmigración. Perfil socioeducativo y propuesta de intervención centrada en la competencia social (Tesis doctoral). Recuperada de https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/13783