Pensamiento y actitudes del alumnado de4º, 5º y 6º de Educación Primaria hacia la asignatura y el maestro de Educación Física

  1. Lago-Ballesteros, Joaquín 1
  2. Navarro-Patón, Rubén 1
  3. Peixoto-Pino, Lucía 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2018

Issue Title: Mayo 2018

Volume: 4

Issue: 2

Pages: 349-363

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2018.4.2.2121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Abstract

The present study was to assess the beliefs and attitudes toward physical education in Galician students from 4th, 5th and 6th grade of Elementary Education. A descriptive, comparative, comparative, cross-sectional analytical design was used. The sample was constituted by 375 children from Galicia aged between 9 and 12 years (M = 10.92; DT = .792). The Attitudes Toward Physical Education Questionnaire (CAEF) was used to data collect. The statistical analysis showed statistically significant differences in the difficulty of physical education as a function of gender (p = .002). Statistically significant differences were also located as a function of age in the following dimensions: physical education usefulness (p = .036), empathy with the teacher and the subject (p < .001), preference for physical education and sport (p < .001) and physical education as sport (p = .002). Furthermore, there was a trend towards less positive attitudes as age increases. Specifically, both the perceived usefulness of the subject and empathy with the teacher decreased with age while perceived difficulty increased. The results of this research indicated that, independently of age and gender, there was a favourable thought and disposition towards physical education and teachers should take advantage of it in order to achieve much more meaningful learning and to foster active lifestyles by generating a motivation towards the participation in out-of-school physical activity.

Bibliographic References

  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior (2a ed.). Mapping social psychology. Maidenhead, Berkshire, England, New York: Open University Press.
  • Araya, E. (2011). ¿Qué educación física para la escuela hoy? Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 38(1), 172-185.
  • Ato, M., López, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 (3), 1038-1059.
  • Baena-Extremera, A., y Granero-Gallegos, A. (2015). Efectos de las actividades en la naturaleza en la predicción de la satisfacción de la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 9-14.
  • Bryan, C.L., y Solmon, M.A. (2012). Student motivation in physical education and engagement in physical activity. Journal of sport behavior, 35(3), 267-285.
  • Calderón, A., Martínez de Ojeda, D., y Hastie, P. A. (2013). Valoración de alumnado y profesorado tras la experiencia práctica con dos metodologías de enseñanza en educación física. RYCIDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 32(9), 137-153.
  • Calderón, A., de Ojeda, D. M., y Martínez, I. M. (2013). Influencia de la habilidad física percibida sobre la actitud del alumnado tras una unidad didáctica basada en Educación Deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 16-20.
  • Cárcamo O., J. (2012). El profesor de Educación Física desde la perspectiva de los escolares. Estudios pedagógicos (Valdivia), 38(1), 105-119.
  • Carcamo-Oyarzun, J., Wydra, G., Hernandez-Mosqueira, C. y Martinez-Salazar, C. (2017). Actitudes hacia la educación física: Grados de importancia y conformidad según escolares de Chile y Alemania. Una mirada intercultural. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 158-162
  • Chatterjee, S., (2013). Attitudes toward Physical Education of Schools Going Adolescents in West Bengal. International Journal of Engineering Science and Technology, 2(11), 6068–6073
  • Colquitt, G., Walker, A., Langdon, J. L., McCollum, S., y Pomazal, M. (2012). Exploring Student Attitudes Toward Physical Education and Implications for Policy. Sport Scientific and Practical Aspects, 9(2), 5-12.
  • Fernández, M., González, M., Toja, B., y Carreiro, F. (2017). Valoración de la escuela y la Educación Física y su relación con la práctica de actividad física de los escolares. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 312-315.
  • Gerlach, E., Kussin, U., Brandl-Bredenbeck, &amp; Brettschneider, W.-D. (2006). Der Sportunterricht aus Schülerperspektive. En Deutscher Sportbund (Ed.), DSB- Sprint-Studie. Eine Untersuchung zur Situation des Schulsports in Deutschland (pp. 115–152). Aachen: Meyer &amp; Meyer.
  • Gómez, M., Ruiz, F., García, M. E., Baena, A., &amp; Granero, A. (2007). Opinión del alumnado universitario y de Educación Secundaria Postobligatoria sobre las clases de Educación Física recibidas. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 12, 58–61.
  • Gonzalez, F. (1992). Educacion en valores y diseño curricular. Documentos para la reforma. Madrid: Alhambra Longman.
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Bracho-Amador, C., &amp; Pérez-Quero, F. J. (2016). Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(64), 649–666.
  • Gutiérrez, M. y Pilsa, C. (2006). Actitudes de los alumnos hacia la educación física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 6, 212-229.
  • Hernández, J. L., y López, C. (2007). Que piensan los niños, niñas y adolescentes de la educación física y de sus profesores y profesoras. En J. L. Hernández Álvarez &amp; R. Velázquez Buendía (Eds.), La educación física, los estilos de vida y los adolescentes. Cómo son, cómo se ven, qué saben y qué opinan: estudio de la población escolar y propuestas de actuación (143–168). Barcelona: Graó.
  • Hernández, J. L., López, C., Martínez, M. E., López, A., y Álvarez, M. J. (2010). Percepción del alumnado sobre los comportamientos instructivos del profeso- rado y satisfacción con la Educación Física: ¿Una cuestión de género? Movimento, 16(4), 209–225.
  • Hopple, C., y Graham, G. (1995). What Children Think, Feel, and Know About Physical Fitness Testing. Journal of Teaching in Physical Education, 14(4), 408–417.
  • Kamtsios, S. (2011). Differences in attitudes towards exercise, perceived athletic ability, per ceived physical attractiveness and participation in physical activity in children and adolescents aged 10 to 18 years old. Journal of Sport and Health Research, 3(3), 129–142.
  • Koca, C., Aoçi, F. H., &amp; Demirhan G. (2005). Attitudes toward physical education and class preferences of turkish adolescents in terms of school gender composition. Adolescence, 40, 365–375.
  • Koçak, S., y Hürmeriç, I. (2006). Аttitudes toward physical education classes of primary school students in Тurkey. Perceptual and motor skills, 103(1), 296–300.
  • LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, martes 10 de diciembre, pp. 97858-97921
  • Marques, A., Martins, J., Diniz, J., y Carreiro, F. (2014). Age-Group differences in perception of competence, goal orientation, attitudes, and practice of physical activity of girls who attend military schools. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 37-50.
  • Moreno-Murcia, J.A. y Hellín, P. (2002). Alumnos con deficiencia psíquica. ¿Es importante la Educación Física? Su valoración según la edad del alumno y el tipo de centro. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, vol. 2 (8), 298-319.
  • Moreno, J. A., Hellín, P., &amp; Hellín, M. G. (2006). Pensamiento del alumno sobre la educación física según la edad. Apunts. Educación Fìsica y Deportes, 85(3), 28–35.
  • Moreno, J. A.; Rodríguez, P. L. y Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la Educación Física. Revista Española de Educación Física, XI, 2, 14-28.
  • Neuls, F., Vašíèková, J., y Vysloužilová, L. (2014). Students’ attitudes to PE lessons with respect to lesson content, sex, and type of school. Journal of Human Sport and Exercise, 9(1), 326–334.
  • Pieron, M., Ruiz, F., y García, M. E. (2008). La opinión del alumno de educación secundaria sobre las clases de educación física. Un desafio para los profesores y los formadores. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 8, 159–175.
  • Rink, J, (2006). Teaching physical education for learning. McGraw-Hill: New York.
  • Rodríguez-Rodríguez, F., Curilem, C., Berral, F., &amp; Flores, Almagià, A. (2017). Evaluación de la educación física escolar en Enseñanza Secundaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 76–81.
  • Säfvenbom, R., Haugen, T., y Bulie, M. (2014). Attitudes toward and motivation for PE: who collects benefits of subjects? Physical Education and Sport Pedagogy, Disponible en www.tandfonline.com: http:/dx.doi.org/10.1080/17408989.201 4.892063
  • Subramaniam, P.R., y Silverman, S. (2007). Middle school students’ attitudes toward physical education. Teaching and Teacher Education, 23(5), 602–611.
  • Zeng, H.Z., Hipscher, M., y Leung, R.W. (2011). Attitudes of high school students toward physical education and their sport activity preferences. Journal of Social Sciences, 7(4), 529–537.