O Practicum como achegamento ao mercado laboral en Educación Social

  1. Castro González, María del Rosario 1
  2. García Antelo, Beatriz 1
  3. González Gómez, Isabel 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 CIFP A Xunqueira, Pontevedra
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 14: TRANSICIONES Y DESARROLLO A LO LARGO DE LA VIDA

Issue: 14

Pages: 91-95

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.14.2480 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The subject of Practicum in the studies of Grao of Social Education constitutes an introduction of the students to the professional world, turning this period of practices into one of the most expected moments for the students in their learning. The main objective of this paper is to know the assessment of students of Social Education of the University of Santiago de Compostela (USC) on the learning process and the acquisition of professional skills during the development of their internship, both in Practicum I (3rd year ) and in Practicum II (4th year). Methodologically, a descriptive study was carried out, using an elaborate ad-hoc questionnaire.

Bibliographic References

  • Bas, E. (2005). El Practicum en las titulaciones de Pedagogía y Educación Social: entre el discurso y sus prácticas. Educatio, 23, 191-206.
  • Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill/Interamericana de España.
  • García, S. Mª, González, R. y Martín-Cuadrado, A. Mª (2016). Influencia de las prácticas en el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes de educación social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28, 245-259.
  • González, M. y Fuentes, E. J. (2011). El Practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.
  • González, N. (2006). Evaluación y mejora del Practicum en las titulaciones de Ciencias de la Educación de la UPV/EHU. Revista de Psicodidáctica, 11 (1), 145-157.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2007). Fundamentos de metodología de la investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores.
  • Morales, S. (2010). El Practicum en Educación Social: El portafolio como instrumento de seguimiento y evaluación del aprendizaje de los alumnos. Revista de Docencia e Investigación, 20, 33-58.
  • Morales, S. (2013). Evaluando el practicum en Educación Social: acciones de mejora ante la puesta en práctica de los nuevos grados. Revista de Docencia Universitaria, 11 (1), 349-364.
  • Ordeñana, Mª B., Darretxe, L. y Beloki, N. (2016). Innovando el Practicum en educación social: experiencia de trabajo colaborativo a partir de sus protagonistas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7 (20), 114-134.
  • Pereira, C. y Solé, J. (2013). La cualificación profesional en educación social. El papel del Practicum. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 21, 237-258.
  • Serrano, R. (2017). Diferencias entre expectativas y logros en las competencias del Practicum del Máster de Formación del Profesorado de Enseñanza Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (1), 1-18.
  • Tejada, J. (2005). El trabajo por competencias en el Practicum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2), 1-31. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v7n2/v7n2a13.pdf
  • Zabalza, M.A. (2011). El Practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43.