La convivencia escolar en el marco educativo. Marco estratégico para GaliciaEjes y objetivos estratégicos. Encuadre y prácticas de centro

  1. Veiga-Río, Emilio J. 1
  2. Rodríguez-Machado, Eduardo 2
  3. Múñoz-Carril, Pablo César 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 2: CONFLICTOS Y MEDIACIÓN ESCOLAR

Issue: 2

Pages: 92-94

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.02.2811 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

This communication aims to address "The Strategic Framework for School Coexistence in Galicia" from a double perspective. On the one hand the own contributions and significances of the framework document that is planned to be developed between 2015-2020 (http://www.edu.xunta.gal/portal/Educonvives.gal) and on the other hand the examples of "good Practices "that can and must be implemented in the school institutions of this autonomous community to achieve a real improvement of coexistence in these institutions in any of their educational stages.As it is framed in the document "Galician Strategy of School Coexistence", this one is born with a totally proactive vocation, but this does not mean that it does not incorporate reactive strategies, strategies to treat educationally those incidents or conduct contrary to peaceful coexistence.

Bibliographic References

  • Acosta, Alberto (2006) “Gestión de la convivencia y regulación pacífica de los conflictos en centros escolares”, Orión. Revista técnico-profesional de la asociación de Orientadores de Secundaria de Granada, 3, 37-49
  • Bronfenbrenner, U y Ceci,S.J (1994). Nature-nurture, reconceptualized in developmental perspective: A bioecological model. Psyhcological Review, 101, 568-586.
  • Carbonell, J (2017). “Entrevista”, Organización y Gestión Educativa. Revista del Forum Europeo de Administradores de la Educación, núm. 2, pp.34-38 Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). 2005. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-14): plan de aplicación internacional. París : UNESCO.
  • Galtung, Johan (2003) Paz por medios pacíficos: paz y conflicto, desarrollo y civilización, Bilbao, Bakeaz.
  • Uruñuela, P (2016). Trabajar la convivencia en los centros educativos: Una mirada al bosque de la convivencia. Madrid, Narcea.
  • Segura, Manuel (2002) Ser persona y relacionarse, Madrid, Nancea
  • Zabalza, M.A. (Dir.) (1999) A convivencia nos centros escolares de Galicia. Santiago de Compostela: Consellería de Educación e Ordenación Universitaria.