Artes lulianas y averroísmointelecto único y web semántica

  1. González Fernández, Martín 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

ISSN: 0211-402X 2014-881X

Year of publication: 2018

Issue: 1

Pages: 251-262

Type: Article

More publications in: Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason

Abstract

Ramon Llull criticized Latin Averroism in many writings, and in particular one of its capital doctrines: the theory of the Unity of the Intellect. And yet, it is not clear that, at least formally, there is no similarity between his Arts and that notion, De unitate intellectus, as modern logic comes to discover ("Third World" by F. L. G Frege and K. R. Popper) or the Semantic Web and Digital Humanities. We emphasize, in this indirect way, the timeliness of the program of the Illuminated Doctor.

Bibliographic References

  • Berry, David M. (2011). The Philosophy of Software: Code and Mediation in the Digital Age. Londres: Palgrave Macmillan. <https://doi.org/10.1057/9780230306479>
  • Cohen, Daniel J. (2011). Research without borders. Defining the digital humanities. Center for Digital Research and Scholarship, University of Columbia [en línea, disponible en: <https://www.youtube.com/watch?v= Xu6Z1SoEZcc;> consultado 13 de octubre de 2016].
  • Colomer, Eusebi (1979). «De Ramon Llull a la moderna informática». Estudios Lulianos, 23, 113-135.
  • Courcelles, Dominique de (1993). La parole risquée de Raymond Lulle. Entre judaïsme, christianisme et islam. Préface d’Alain de Libera. París: J. Vrin.
  • Eco, Umberto (1999). La búsqueda de la lengua perfecta en la cultura europea. Traducción del italiano de Maria Pons. Barcelona: Crítica.
  • Hey, Tony, Tansley, Steward y Tolle, Kristin (2009). The Fourth Paradigm: Data-Intensive Scientific Discovery. Redmond, W.A.: Microsoft Research.
  • Llinarès, Armand (1963). Raymond Llulle, philosophe de l’action. París: PUF; Grenoble: Allier; traducción catalana del 1968.
  • Llull, Ramon (2005). «Ramon Llull. Disputa entre Ramón y el averroísta. Cinco cuestiones». Traducción de Jordi Pardo Pastor y notas de Alexander Fidora. Revista Española de Filosofía Medieval, 12, 235-242.
  • Lulio, Raimundo (2007). Libro del gentil y los tres sabios. Estudio preliminar por Aurora Gutiérrez Gutiérrez y Paloma Pernil Alarcón. Texto, traducción y notas de Matilde Conde Salazar. Madrid: BAC-UNED.
  • Mosterín, Jesús (1984). «Popper y el mundo de la cultura». Teorema. Revista internacional de filosofía, 14/1-2 (monográfico dedicado al Simposio Internacional La filosofía de Karl Popper: el compromiso de la razón), 289-299.
  • Popper, Karl Raimund (1972). Conocimiento objetivo. Un enfoque evolucionista. Traducción de Carlos Solís Santos. Madrid: Tecnos (especialmente cap. 3, «Epistemología sin sujeto cognoscente», 106-146).
  • Popper, Karl Raimund (1977). Búsqueda sin término. Una autobiografía intelectual. Madrid: Tecnos (especialmente, cap. 38, «Mundo 3 o el Tercer Mundo»).
  • Sales, Ton (1998). «La informàtica moderna, hereva intel·lectual directa del pensament de Llull», Studia Lulliana, 38, 51-61.
  • Vanhoutte, Edward (2013). «The Gates of Hell: History and Definition of Digital Humanities Computing». En: Defining digital humanities: a reader. Terras, Melissa, Nyhan, Julianne y Edward Vanhoutte (eds.). Farnham, Surrey: Ashgate.