Innovación educativa en MOOC y apoyo de las TIC a la docencia en la Universidad de Santiago de Compostelaanálisis de una experiencia

  1. Lorena Casal Otero
  2. Beatriz García Antelo
Journal:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Year of publication: 2018

Issue Title: No centenario do Instituto-Escuela: pasado, presente e futuro dos centros integrados de ensino primario e secundario

Issue: 28

Pages: 249-258

Type: Article

DOI: 10.15304/IE.28.5427 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Innovación educativa

Abstract

In this paper we present an initiative developed at the University of Santiago de Compostela aimed at promoting educational change and innovation processes based on Learning and Knowledge Technologies (TAC) during the academic year 2017/2018 and promoted from the “ First call for educational innovation projects in MOOC and support of ICT to teaching». This article describes the experience developed from this call, the training and the process of advice and accompaniment that has been carried out from the Center for Learning Technologies of this university to professors for development its projects.

Bibliographic References

  • Aguaded, I. y Medina-Salguero, r. (2015). Criterios de calidad para la valoración y gestión de MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 119-143. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.13579.
  • Bartolomé, A. y Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje? Comunicar, XXII (44), 91-99. DOI: https://doi.org/10.3916/C44-2015-10
  • Cabero, J. (2015). Visiones educativas de los MOOC. RIED, 18(2), 39-60. DOI: https://doi. org/10.5944/ried.18.2.13718
  • Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V. y Sampedro-requena, b. E. (2017). Aportaciones desde la investigación para la utilización educativa de los MOOC. Revista Española de Pedagogía, 75(266), 7-27. DOI: https://doi.org/10.22550/rEP75-1-2017-01
  • Callejo, J. y Agudo, Y. (2018). MOOC: valoración de un futuro. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 219-241. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20930
  • Castaño garrido, C.; Maiz Olazabalaga, I. y garay ruiz, U. (2015). Percepción de los participantes sobre el aprendizaje en un MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 197-221. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.13444
  • CRUE-TIC (2015). Informe MOOC y criterios de calidad. realizado por el grupo de Trabajo de la Sectorial CrUE-TIC “Formación online y presencial en Internet” con colaboración con la sectorial CASUE. http://www.crue.org/TIC/Documents/InformeMOOC_CrUETIC_ ver1%200.pdf
  • Kopp, M. y Ebner, M. (2017). La certificación de los MOOC. Ventajas, desafíos y experiencias prácticas. Revista Española de Pedagogía, 75(266), 83-100. DOI: https://doi.org/10.22550/ rEP75-1-2017-05
  • Marauri, P. M. (2014). La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 35-67. DOI: https://doi.org/10.5944/ ried.17.1.11573
  • Sánchez, E. y Escribano, J. J. (2014). Medios de evaluación en los MOOC. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-21. recuperado de: http://edutec.rediris.es/revelec2/ revelec48/n48_Sanchez_Escribano.html
  • USC (2017). I Convocatoria de proxectos de innovación educativa en MOOC e de apoio das TIC á docencia. recuperado de: http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/servizos/ceta/ innovacion/mooc/documentos/01-mooc-convocatoria-rexistro.pdf
  • Valverde, J. (2014). MOOCs: una visión crítica desde las ciencias de la educación. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 18(1), 93-111. http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=56730662007
  • Vázquez Cano, E.; López Meneses, E. J. y Martín Padilla, A. H. (2018). Los nuevos entornos virtuales de aprendizaje permanente (MOOC). Un estudio diacrónico del estudiantado de la Universidad Pablo de Olavide (2015-2017). EDMETIC, 7(1), pp. 350-371. DOI: https://doi. org/10.21071/edmetic.v7i1.10080
  • Yousef, A. M. F.; Chatti, M. A.; Wosnitza, M. y Schroeder, U. (2015). A Cluster Analysis of MOOC Stakeholder Perspectives. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1). pp. 74-90. DOI http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2253