El documental interactivo como formato en los medios audiovisualesestudio de caso de RTVE y Al Jazeera

  1. Vázquez-Herrero, Jorge 1
  2. López-García, Xosé 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Ano de publicación: 2017

Número: 57

Páxinas: 47-61

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3100 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Outras publicacións en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Resumo

The main objective of this article is to examine new interactive non-fiction narratives in audiovisual media. In the current context marked by convergence, a hybridization of forms and languages is taking place within the news environment. Online media show a singular characterization, and the limits between press, radio and television are increasingly blurred. In the digital strategy of televisions as online media, innovation and the search for added value have led to the confluence of journalism and transmedia narratives, as well as to the development of new formats, among them interactive documentaries. The study was conducted in two stages. The first consists of an exploratory-descriptive stage, where interactive documentaries produced by online media in 2016 are related and classified, thus obtaining a panoramic vision of this genre in the last year. Secondly, a comparative case study is presented between Párkinson, que tiemble el camino (RTVE, 2016) and Hacked (Al Jazeera, 2016), both of which are audiovisual media projects. The analysis of these two projects focuses on the docugame, which provides novelties for the user, the content and media through ludification, simulation and greater user engagement.

Información de financiamento

Este artículo se enmarca en los trabajos exploratorios para el marco contextual y referencial del proyecto de investigación Usos y preferencias informativas en el nuevo mapa de medios en España: modelos de periodismo para dispositivos móviles (Referencia: CSO2015-64662-C4-4-R), del Ministerio de Economía y Competitividad (Gobierno de España) y cofinanciado por el fondo estructural FEDER, así como forma parte de las actividades promovidas a través de la Red Internacional de Gestión de la Comunicación – XESCOM (Referencia: ED341D R2016/019), apoyada por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia, y la Red de Excelencia Temática Hacia un periodismo inclusivo. Convergencia y rol del periodismo español en el escenario de la comunicación global (Referencia: CSO2016-81882-REDT), del Ministerio de Economía y Competitividad (Gobierno de España). El autor Jorge Vázquez-Herrero es beneficiario del programa de Formación del Profesorado Universitario financiado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (Gobierno de España).

Financiadores

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