EditorialLos estudios de grado en la formación inicial de maestros en educación primaria. Miradas de formadores y futuros maestros.

  1. Montero, Lourdes 1
  2. Martínez Piñeiro, Esther 1
  3. Colén, Maite 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2017

Issue Title: Desarrollo del conocimiento profesional en la formación inicial de maestros

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 1-16

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 8 (25-02-2024)
  • Dimensions Cited by: 9 (31-03-2023)

SCImago Journal Rank

  • Year 2017
  • SJR Journal Impact: 0.357
  • Best Quartile: Q2
  • Area: Education Quartile: Q2 Rank in area: 505/1528

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2017
  • Journal Impact: 0.860
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C1 Rank in field: 21/239

CIRC

  • Social Sciences: B

Scopus CiteScore

  • Year 2017
  • CiteScore of the Journal : 0.6
  • Area: Education Percentile: 27

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2017
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.35
  • Best Quartile: Q3
  • Area: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH Quartile: Q3 Rank in area: 478/700

Dimensions

(Data updated as of 31-03-2023)
  • Total citations: 9
  • Recent citations (2 years): 7

Abstract

Presentación del Monográfico.

Bibliographic References

  • Brouwer, N., & Korthagen, F. (2005). Can teacher education make a difference? American Educational Research Journal, 42(1), 153–224.
  • Castillejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel.
  • Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2011). Research methods in education. London: Routledge.
  • Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. San Francisco: JosseyBass.
  • Esteve, J. M. (2006). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. La formación inicial. Revista de Educación. Monográfico sobre la Formación inicial del profesorado, 340, 19-40.
  • Feiman-Nemser, S. (2008). Teacher learning: how do teachers learn to teach. In Cochran-Smith, M., Feiman-Nemser S., & McIntyre, D. J. (Eds.). Handbook of research on teacher education. Enduring questions in changing contexts. Third edition (pp. 697-705). New York: Routledge.
  • Gitomer, D., & Bell, C. (Eds.) (2016). Handbook of Research on Teaching. 5th Edition. Washington DC: American Educational Research Association.
  • Goetz, J.P y LCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Hudson, B.; Zgaga, P. & Astrand, B. (Eds.) (2010). Advancing quality cultures for teacher education in Europe: Tensions and opportunities. Umea School of Education: University of Umea (Sweden).
  • Korthagen, F., Loughran, J. & Russel, T. (2006). Developing fundamental principles for teacher education programs and practices. Teaching and Teacher Education, 22, 1020-1041.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
  • Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Edic. cast.: Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9 (1), 2005. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42831/24722
  • Shulman, L. (1993). Renewing the pedagogy of teacher education: The impact of subject-specific conceptions of teaching. En L. Montero & J. M. Vez (Eds.), Las didácticas específicas en la formación del profesorado. (I) (pp.53-69). Santiago de Compostela: Tórculo Edicións
  • Shulman, L. (2004). The wisdom of practice: Essays on teaching, learning, and learning to teach. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Silva, C. (2011). Tornar-se profesor: Desenvolvimento Curricular e Construçao do Conhecimento Profissional. Estudo da Formaçao de Profesores do 1º Ciclo do Ensino Básico na Universidade do Minho. Tese de Doutoramento. Instituto de Educaçao, Universidade do Minho.
  • Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Vaillant, D. Y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea.
  • Vallés, M.S. (2003). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
  • Yin, R.K. (2003). Case study research. Design and methods. Thousand Oaks: Sage.