Los fondos de conocimiento y su influencia en las relaciones intergeneracionales

  1. Míguez Salina, Gabriela 1
  2. Núñez García, Jesica 1
  3. Cambeiro Lourido, María Carmen 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD

Issue: 5

Pages: 128-131

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.05.2433 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The increase in the duration of the relationships between the elderly and children is an aspect that must be used to enhance the educational processes that occur in the family. Specifically, the aim of this work is to evaluate the potential of Funds of Knowledge as a tool for the improvement of intergenerational relationships. To do so, we use a qualitative methodology, based on the analysis of documents, with a descriptive design. Thus, we can conclude that there is an important correlation between the incorporation of the Funds of Knowledge approach in intergenerational relationships and the improvement of them.

Bibliographic References

  • Bazo, T. (2008). Personas mayores y solidaridad familiar. Revista Política y Sociedad, 45(2), 73-85.
  • Bennet, T. & Silva, E. (2011). Introduction: Cultural capital- Histories, limits, prospects. Poetics, 39, 427-443. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2011.09.008
  • Bourdieu, P. (1979). La distinción, criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
  • Comisión Europea. (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Bruselas: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://eur-lex.europa.eu/legal content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM:em0028
  • Comisión Europea. (2012). La aportación de la UE al envejecimiento activo y a la solidaridad entre las generaciones. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=8710&langId=es.
  • Consejo Superior de Investigaciones Científicas. (2012). Informe una vejez activa en España. Madrid: EDIMSA Editores Médicos.
  • Conteh, J. & Riasat, S. (2014). A multilingual learning community: researching Funds of Knowledge with children, families and teachers. Multilingua, 33, 601-622. https://doi.org/10.1515/multi-2014-0030
  • Esteban-Guitart, M. y Moll, L. (2014). Funds of Identity: a new concept based on the Funds of Knowledge approach. Culture & Psychology, 20(1), 31-48. https://doi.org/10.1177/1354067x13515934
  • Gutiérrez, M. & Hernández, D. (2013). Las relaciones intergeneracionales en la sociedad actual: un imperativo necesario. Revista de Intervención Socioeducativa, 55, 135-145.
  • Instituto Nacional de Estadística. (2017). Índice de Envejecimiento. Recuperado de http://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=1418
  • Instituto Nacional de Estadística. (2017). Proporción de personas mayores de 64 años. Recuperado de http://www.ine.es/jaxiT3/Datos.htm?t=1417
  • Kenner, C., Ruby, M. Jessel, J., Gregory, E. y Arju, T. (2007). Intergenerational learning between children and grandparents in east London. Journal of Early Childhood Education Research, 5(3), 219-243.
  • Marshall, E. y Toohey, K. (2010). Representing Family: community Funds of Knowledge, Bilingualism, and multimodality. Harvard Educational Review, 80(2), 221-242.
  • https://doi.org/10.17763/haer.80.2.h3446j54n608q442
  • Moll, L. & González, N. (1994). Lessons from research with language-minority children. Journal of Reading Behaviour, 26(4), 439-456. https://doi.org/10.1080/10862969409547862
  • Olmedo, I. (1997). Family oral histories for multicultural curriculum perspectives. Urban Education, 32(1), 45-62. https://doi.org/10.1177/0042085997032001003
  • Pinazo, S. & Montoro, J. (2004). La relación entre abuelos y nietos: factores que predicen la calidad de la relación intergeneracional. Revista Internacional de Sociología, 38, 147-168. https://doi.org/10.3989/ris.2004.i38.257
  • Pinto, T., Mareel, I. y Hatton-Yeo, A. (2008). Guide of ideas for planning and implementing intergenerational projects. Portugal: Intergenerational Valorisation and Active Development Association. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507349.pdf
  • Smorti, M., Tschiesner, R. y Farneti, A. (2012). Grandparents-grandchildren relationship. Journal Procedia Social and Behavioural Sciences, 46, 895-898. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.219
  • Valencia, R. (2010). Dismantling contemporary deficit thinking. Educational thought and practice. New York: Taylor and Francis.
  • Vélez-Ibáñez, C. & Greenberg, J. (1992). Formation and transformation of funds of knowledge among U.S.-Mexican household. Anthropology and Education Quarterly, 23(4), 313-335. https://doi.org/10.1525/aeq.1992.23.4.05x1582v
  • Velez-Ibáñez, C. (1988). Networks of exchange among Mexicans in the U.S. and Mexico: local level mediating responses to national and international transformations. Urban Anthropology, 17(1), 27-51.