Perfil tecnológico y percepciones sobre la red de la juventud gallega
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2017
Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 2: CONFLICTOS Y MEDIACIÓN ESCOLAR
Issue: 2
Pages: 31-36
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
The fact of being born in a completely digitized world is a fundamental element to understand the lifestyle of today's youth, since it will influence their social relationships, their way of having fun, thinking about the future and even consuming, but, what they think of social networks? This paper analyzes the technological profile and the perceptions about the network of adolescent boys and girls. In the study there took part 615 students of third party and quarter of Secondary Obligatory Education enrolled in school in public centers of the autonomous Galician community, with a slightly higher proportion of girls (320) than boys (295). In order to respond to the objectives formulated, a study was carried out by survey using as instrument of withdrawal of information the questionnaire in on-line modality: Gender Violence 2.0. The data were analyzed by descriptive statistics to determine the characteristics of the sample and, for the comparison between the results obtained by boys and girls, the Chi square test was used. For all this was used the statistical package SPSS, version 22.
Funding information
Estudio financiado en la convocatoria de Ayudas Fundación BBVA a Proyectos de Investigación 2014.Funders
- BBVA Spain
Bibliographic References
- Castillejos, B., Torres, C. y Lagunes, A. (2016). La seguridad en las competencias digitales de los millennials. Apertura, 8, (2), 54-69. doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.914
- Catalina García, B., López de Ayala, M. C. y García Jiménez, A. (2014). Los riesgos de los adolescentes en Internet: los menores como actores y víctimas de los peligros de Internet. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 462-485.
- Díaz-Aguado, Mª J. (2009). Convivencia escolar y prevención de la violencia. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
- Donoso-Vázquez, T; Rubio Hurtado Mª J. y Vilà Baños, R. (2017). Las ciberagresiones en función del género. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 197-214.
- Garmendia, M., Garitaonandia, C., Martínez, G., y Casado, M. A. (2011). Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco. Recuperado de http://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/descargar.aspx?id=3155&tipo=documento
- IAB (2017). Estudio Anual Redes Sociales 2017. Recuperado de http://iabspain.es/wp-content/uploads/iab_estudioredessociales_2017_vreducida.pdf
- INE (2016). Encuesta sobre equipamiento y uso de TIC en los hogares 2016. Recuperado de http://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=resultados&idp=1254735976608
- Sabater Fernández, C., López-Hernáez, L. (2015). Factores de Riesgo en el Ciberbullying. Frecuencia y Exposición de los Datos Personales en Internet. International Journal of Sociology of Education, 4(1), 1-25. doi: http://dx.doi.org/10.4471/rise.2015.01
- Sánchez-Rodríguez, J.; Ruiz-Palmero, J. y Sánchez-Rivas, E. (2015). Uso problemático de las redes sociales en estudiantes universitarios. Revista Complutense de Educación. Vol. 26 Núm. Especial, 159-174. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46360