Efecto inmersión y relevancia cognoscitiva en los vídeos de guerra en la Red

  1. Redondo Neira, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela.
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2017

Issue: 23

Pages: 179-190

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.55590 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The way to represent war and social conflicts have been changing as those have been changing too: the recent wars in Iraq and Afghanistan, the Arab Springs, the actions of the Islamic State. The webcast amateur images are replacing the professional journalistic stories. As seemingly unrelated fragments, they form a visual mosaic characterized by immediacy, rawness and poorly development. They are imposed thanks to the heightened sense of realism that manage to convey and the subjective view whereby the viewer is transported to the scene of action. In brief, our goal will be to check the degree of knowledge that should be acquired regarding conflicts through the analysis of this videos located on the internet.

Bibliographic References

  • Aumont, Jacques y Marie, Michel (1990): Análisis del film. Barcelona, Paidós Comunicación.
  • Benet, Vicente J. (2007): “Del teatro de operaciones a la visión mecánica de la batalla”, en Monegal, Antonio: Políticas y (poéticas) de las imágenes de guerra. Barcelona, Paidós Comunicación, 2007, pp. 37-54.
  • Baudrillard, Jean (1996): El crimen perfecto. Barcelona, Anagrama.
  • Casetti, Francesco (1989): El film y su espectador. Madrid, Cátedra.
  • Cruz, Pedro A. (2005): La muerte (in)visible. Verdad, ficción y posficción en la imagen contemporánea. Murcia, Tabularium.
  • Gardiés, André (1993): Le Récit filmique. Paris, Hachette.
  • Hoskins, Andrew (2004): “Televisual Wars”, in Sinclair, John and Turner, Graeme: Contemporary World Television. London, British Film Institute, pp. 16-20.
  • Kant, Inmanuel (2005): Crítica de la razón pura. Madrid, Taurus.
  • Kant, Inmanuel (2008): Observaciones acerca del sentimiento de lo bello y de lo sublime. Madrid, Alianza.
  • Lipovetsky, Gilles y Serroy, Jean (2009): La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona, Anagrama.
  • Marzano, Michela (2010): La muerte como espectáculo. La difusión de la violencia en Internet y sus implicaciones éticas. Barcelona, Tusquets.
  • Quintana, Ángel (2011): Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Acantilado, Barcelona
  • Sontag, Susan (2003): Olhando o sofrimento dos outros. Lisboa, Gótica.
  • Trías, Eugenio (2006): Lo bello y lo siniestro. Barcelona, Planeta.
  • Virilio, Paul (1998): La máquina de visión. Madrid, Cátedra.
  • Zunzunegui, Santos (2009): “Prólogo”, en López Gómez, Antía María: Estrategias de la transparencia. Imposturas de la comunicación mediática. Santiago de Compostela, Servicio de Publicación e intercambio científico USC, pp. 7-11.