Diseño y validación de un cuestionario sobre práctica docente y actitud del profesorado universitario hacia la innovación (CUPAIN)
- Santos Rego, Miguel Anxo 1
- Jover Olmeda, Gonzalo 5
- Naval, Concepción 2
- Álvarez Castillo, José Luis 3
- Vázquez Verdera, Victoria 4
- Sotelino Losada, Alexandre 1
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidad de Navarra
info
-
3
Universidad de Córdoba
info
-
4
Universitat de València
info
-
5
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1139-613X, 2174-5374
Datum der Publikation: 2017
Ausgabe: 20
Nummer: 2
Seiten: 39-71
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
Zusammenfassung
The institutionalization of Service-Learning (SL) in Higher Education recommends first an analysis of professors’ teaching culture and their attitude towards innovation. This study is aimed at providing an integrative theoretical model by developing three assessment scales, proven through statistical tests, in the context of higher education in Spain. Methodology: In order to elaborate the measurement model, three scales were applied to 1903 male and female teacher from 6 Spanish universities: a scale on teaching practice (18 items), another on social commitment at the University (9 items), and a third one on innovative teaching practices (11 items). The data obtained were subjected to an exploratory and confirmatory factorial analysis, in addition to the analysis of items and internal consistency of the scale. Results: The resulting solution in the case of the teaching practice provided a final scale of 12 items, organized into three factors, with satisfactory fit indices: χ2 / gl = 8.6; GFI =.96; CFI =.93; RMSEA =.064; SRMR =.039. The second scale, unifactorial, with 9 initial items, has a high internal consistency. Finally, the third scale classifies its 11 items into two factors that exhibit satisfactory fit indices: χ2 / gl = 16.34; GFI =.93; CFI =.90; RMSEA =.090; SRMR =.049. Conclusion: The results of the factorial analyses offer a satisfactory solution, both regarding the factorial structure of the scales and the levels of internal consistency evaluated. Therefore, the measurement model proposed integrates several previous theoretical contributions, and produces an additional scale that can contribute to further research in SL and, by extension, in Education Sciences.
Informationen zur Finanzierung
Este artículo se ha realizado en el marco del proyecto «Aprendizaje-servicio e innovación en la universidad. Un programa para la mejora del rendimiento académico y el capital social de los estudiantes» (EDU2013-41687-R) financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO).Geldgeber
-
Ministerio de Economía y Competitividad
Spain
- EDU2013-41687-R
Bibliographische Referenzen
- Bentler, P. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246. doi: 10.1037/0033-2909.107.2.238.
- Bentler, P., & Bonett, D. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. doi: 10.1037/0033-2909.88.3.588.
- Biesta, G., Allan, J., & Edwards, R. (Eds.) (2014). Making a difference in theory. Abingdon, UK: Routledge.
- Billig, S. H., & Eyler, J. (Eds.) (2003). Deconstructing service-learning. Greenwich, CO: IAG.
- Bringle, R., Phillips, M., & Hudson, M. (2004). The measure of service learning. Research scales to assess student experiences. Washington DC: American Psychological Association.
- Bowden, J., & Marton, F. (2012). La universidad, un espacio para el aprendizaje. Madrid: Narcea.
- Bustos, V., Oliver, A., Galiana, L., & Sancho, P. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEAPEU: Validación en población peruana. Educación XX1, 20(1), 299-318. doi: 10.5944/educXX1.11546.
- Byrne, B. M. (2006). Structural equation modelling with EQS. Basic Concepts, Aplications and Programing. London, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
- Casero, A. (2008). Propuesta de un cuestionario de evaluación de la calidad docente universitaria consensuado entre alumnos y profesores. Revista de Investigación Educativa, 26(1), 25-44. Recuperado de https://goo.gl/o1fiKH.
- Deeley, S. (2016). El aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.
- Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Barcelona: Paidós.
- Dewey, J. (2004). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
- Feixas, M. (2006). Cuestionario para el análisis de la orientación docente del profesor universitario. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 97-118. Recuperado de https://goo.gl/nvjwKU
- Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56. Recuperado de https://goo.gl/slq9Rr
- García, R., Ferrández, M., Sales, M., & Moliner, M. (2006). Elaboración de instrumentos de medida de las actitudes y opiniones del profesorado universitario hacia la ética profesional docente y su papel como transmisor de valores. RELIEVE, 12(1), 129-149. Recuperado de https://goo.gl/AbZVoj
- García López, R., Gozálvez, V., Vázquez Verdera, V., & Escámez, J. (2010). Repensando la educación: Cuestiones y debates para el siglo XXI. Valencia: Editorial Brief.
- Gargallo, B., Suárez, J. M., Garfella, P., & Fernández, A. (2011). El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios sobre Educación, 21, 9-40.
- Gargallo, B., Suárez, J. M., & Pérez, C. (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE, 15(2), 1-31. Recuperado de https://goo.gl/ eqUWlj
- Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. doi: 10.1080/10705519909540118.
- Kolb, A., & Kolb. D. (2005). Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in Higher Education. Academy of Management Learning & Education, 4(2), 193-212. Recuperado https://goo.gl/UgCBDe
- Lorenzo Moledo, M. (2012). La función social de la universidad y la formación del profesorado. Edetania, 42, 25-38.
- Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85-102. Recuperado de https://goo.gl/ ZvtPsZ.
- Méndez Paz, C. (2005). La implantación del sistema de créditos europeo como oportunidad para la innovación y la mejora de los procedimientos de enseñanza/aprendizaje en la Universidad. Revista Española de Pedagogía, 230, 43-62.
- Molero, D., & Ruiz Carrascosa, J. (2005). La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes. Revista de Investigación Educativa, 23(1), 57-84. Recuperado de https://goo.gl/jkV53n
- Puig, J. M., Palos, J., Martín, X., Rubio, L., Escofet, A., & Freixa, M. (2016). Aprendizaje Servicio e innovación en la universidad. En M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e Innovación en la Universidad (pp. 155-178). Madrid: Biblioteca Nueva.
- Phillips, E., & Pugh, D. (2005). How to get a PhD. A handbook for students and their supervisors. Berkshire: Open University Press.
- Repáraz, C. Arbués, E., Naval, C., & Ugarte, C. (2015). El índice cívico de los universitarios: sus conocimientos, actitudes y habilidades de participación social. Revista Española de Pedagogía, 260, 23-51.
- Rubio, L., Puig, J. M., Martín, X., & Palos, J. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 19(1), 111-126. Recuperado de https://goo.gl/qg3yuC
- Santos Rego, M. A. (2005). La universidad ante el proceso de convergencia europea: un desafío de calidad para la Unión. Revista Española de Pedagogía, 230, 5-16.
- Santos Rego, M. A. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista Educación, 361, 565-590. doi: 10.4438/1988-592X0034-8082-RE.
- Santos Rego, M. A. (Ed.) (2016). Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad. Madrid: Biblioteca Nueva.
- Santos Rego, M. A., Sotelino, A., & Lorenzo Moledo, M. (2015). Aprendizaje-Servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
- Shumer, R. (2003). Self-assessment for service-learning. En S.H. Billig, & A.S. Waterman (Eds.), Studying service-learning. Innovations in education research methodology (pp. 149-171). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbraum Associates.
- Sotelino, A. (2014). Aprendizaje-servicio en las universidades gallegas. Evaluación y propuesta de desarrollo. [Tesis Doctoral]. Universidad de Santiago de Compostela.
- Steiger, J. (1990). Structural model evaluation and modification: an interval estimation approach. Multivariate Behavioural Research, 25(2), 173-180.
- Tanaka, J., & Huba, G. J. (1985). A fit index for covariance structure models under arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38(2), 197201. doi: 10.1111/j.2044-8317.1985. tb00834.x.
- Tejedor, F., García-Valcárcel, A., & Prada, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 17(33), 115-124. doi: 10.3916/c332009-03-002.
- Tomás-Miquel, J. V., Nicolau-Juliá, D., & Expósito-Langa, M. (2016). Las relaciones sociales de los estudiantes en la universidad: intensidad, interrelación y vinculación con el rendimiento académico. Cultura y Educación, 28(4), 667-701. doi 10.1080/11356405.2016.1237340.
- Zabalza, M. A. (2006). La convergencia como oportunidad para la mejora de la docencia universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3) 37-69. Recuperado de https://goo.gl/g8VWFw