Simple Forms of Image in Art History

  1. José Carlos Bermejo 1
  2. Mar Llinares García 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Historiografías: revista de historia y teoría

ISSN: 2174-4289

Ano de publicación: 2016

Número: 12

Páxinas: 13-53

Tipo: Artigo

DOI: 10.26754/OJS_HISTORIOGRAFIAS/HRHT.2016122362 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Historiografías: revista de historia y teoría

Resumo

The study of Prehistoric art has been conditioned by the theories of primitive mind, pre- logical thought or psychoanalytical unconscious. In this paper, the authors develop a new analytical method, starting from the concept of simple forms. The artistic behavior begins with the playful instinct, the search of rhythm and symmetry and the necessity of “mimesis” or imitation. The expression of emotions, feelings, or ideas can be added or not to these primary necessities. This method is applied to four examples: the march of soldiers, the war chariot, Cnossos decorated pottery and the drawings and petroglyphs of an Amazon forest people.

Referencias bibliográficas

  • Hans van Wees, Greek Warfare, Myths, and Realities (London: Duckworth, 2005).
  • Alain Schnapp, Le Chasseur et la cité. Chasse et érotique dans la Grèce ancienne (Paris: A. Michel, 1997).
  • André Jolles, Formes simples (Paris: Seuil, 1972).
  • André Leroi-Gourhan, Préhistoire de l’art occidental (Paris: Mazenod, 1965).
  • Anette Laming-Emperaire, La signification de l’art rupestre paléolithique (Paris: Picard, 1962).
  • Ángel Álvarez de Miranda, La metáfora y el mito (Madrid: Taurus, 1963).
  • Annie Schnapp-Gourbeillon, Lions, héros, masques. Les représentations de l’animal chez Homère, (Paris: Maspéro, 1981).
  • Brosnislaw Malinowski, Magia, ciencia, religión (Barcelona: Ariel, 1974).
  • C. G. Jung, Símbolos de transformación (Buenos Aires: Paidós, 1962; according to the 4th German edition).
  • C. Maritano, “Paisajes escritos y espacios representados”, in Enrico Castelnuovo and Giuseppe Sergi (eds.), Arte e Historia en la Edad Media. I. Tiempos, espacios e instituciones (Madrid: Akal, 2009), 253-82
  • Charles Bell, Essays on the Anatomy of Expression in Painting (London: Wellcome Library, 1806).
  • Charles Picard, Les religions prèhelléniques. Créte et Mycènes (Paris: PUF, 1948).
  • Charles Sanders Peirce, “Sobre el álgebra de la lógica. Una contribución a la filosofía de la notación”, in Charles Sanders Peirce, Obra filosófica, Vol. 1, 271-274.
  • Charles Sanders Peirce, Obra filosófica reunida, Vol. 1 (1867-1883) and Vol. 2 (1983-1913) (Mexico: FCE, 2012).
  • Colin Renfrew, Chris Firth and Lambros Malafouris (comps.), The Sapient Mind: Archaeology meets Neuroscience (Phils. Trans. R. Soc., 2008, 363, issue 1499).
  • David Lewis-Williams, La mente en la caverna. La conciencia y los orígenes del arte (Madrid: Akal, 2005).
  • David W. Anthony, The Horse, the Wheel, and Language. How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes shaped the Modern World (Princeton: Princeton University Press, 2007).
  • David W. Anthony, The Horse; see also the classic book Marija Gimbutas, Bronze Age Cultures in Central and Eastern Europe (The Hague-London: Mouton, 1965).
  • Edouard Piette, L’Art pendant l’Age du renne (Paris: Masson, 1907).
  • Eduard Fraenkel, Die sieben Redepaare im Thebanerdrama des Aeschylus (Bayerische Akademie der Wissenschaften, Philologische-Historischeklasse, 1957).
  • Eduardo Galán Domingo, Estelas, paisaje y territorio en el Bronce Final del Suroeste de la Península Ibérica (Madrid: Complutum extra 3, 1993).
  • Eduardo Ripoll Perelló, Orígenes y significado del arte paleolítico (Madrid: Sílex, 1986).
  • Edwin Fuller Torrey, Schizophrenia and Civilization (New York: Jason Aronson, 1980).
  • Emile Benveniste, Le vocabulaire des institutions indo-européens, Vol. 1 (Paris: Minuit, 1969).
  • Emily Vermeule, Grecia en la Edad del Bronce (México: FCE, 1971).
  • Enrica Pagella, “Ver, copiar e interpretar: artistas y circulación de modelos en el ámbito eclesiástico”, in Enrico Castelnuovo and Giuseppe Sergi (eds.), Arte e Historia en la Edad Media. I. Tiempos, espacios e instituciones (Madrid: Akal, 2009), 449-96.
  • Enrico Fubini, La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX (Madrid: Alianza, 1988).
  • Erich Bethe, Ahnenbild und Familiengeschichte bei Römern und Griechen (1935, Rep. Osnabrück: Zeller, 1974).
  • Erich Neumann, The Great Mother. An Analysis of Archetype (Princeton: Princeton University Press, 1963).
  • Ernst Cassirer, Antropología filosófica (México: FCE, 1945).
  • Francisco Rodríguez Adrados, Fiesta, comedia y tragedia. Sobre los orígenes griegos del teatro (Barcelona: Planeta, 1972).
  • François Daumas, La civilización del Egipto faraónico (Barcelona: Juventud, 1972).
  • G. Sauvet,“La communication graphique paléolithique (de l’analyse quantitative d’un corpus de données à son interprétation sémiologique)”, L’Anthropologie, Vol. 92, 1 (1988): 3-16.
  • George Lakoff , Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories reveal about the Mind (Chicago: University of Chicago Press, 1987).
  • George Lakoff and Mark Johnson, Metaphors we live by (Chicago: University of Chicago Press, 2003).
  • George Lakoff and Mark Johnson, Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought (New York: Basic Books, 1999.
  • Geza Roheim, Magia y esquizofrenia (Buenos Aires: Paidós, 1982).
  • H. Breuil, Quatre cents siècles d’art pariétal (Montignac: Centre D'Études et de Documentation Préhistoriques, 1952).
  • Hans Egli, Das Schlangensymbol. Geschichte, Märchen, Mythos (Freiburg: Walter, 1982).
  • Hans Prinzhorn, Expressions de la folie. Dessins, peintures, sculptures d’asile (Paris: Gallimard, 1968).
  • Harald Haarmann, Historia universal de la escritura (Madrid: Gredos, 2001).
  • Heinrich Wölfflin, Conceptos fundamentales de la historia del arte (1915; Rep. Madrid: Espasa Calpe, 2002).
  • Henri Ey, Traité des hallucinations, Vols. 1-2 (Paris: Masson, 1973).
  • Howard Morphy, “The Anthropology of Art”, in Tim Ingold (ed.), Companion Encyclopedia of Anthropology (London: Routledge, 1994), 648-85.
  • Ian Knight, The Anatomy of Zulu Army from Shaka to Cetshavo, 1818-1879 (London: Greenhill Books, 1995).
  • Jean Charbonneaux, Roland Martin and François Villard, Grecia Arcaica (620-480 a. de J.C.) (Madrid: Aguilar, 1969).
  • Jean Clottes and David Lewis-Williams, Los chamanes de la Prehistoria.
  • Jean Clottes, Cave art (New York: Phaidon, 2008).
  • Jêrome Baschet, “Los lugares del más allá”, in Enrico Castelnuovo and Giuseppe Sergi (eds.), Arte e Historia en la Edad Media. I. Tiempos, espacios e instituciones (Madrid: Akal, 2009), 283-322
  • Johan Huizinga, Homo Ludens (Madrid: Alianza, 1998).
  • John D. S. Pendlebury, Arqueología de Creta (Mexico: FCE, 1965).
  • José Carlos Bermejo and Mar Llinares García, “Arqueología y lenguaje: el problema de la definición del arte”, Dialogues d’histoire ancienne, 32 (2006): 9-24.
  • Julian Jaynes, The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind (Boston: Houghton Mifflin, 1976).
  • Karl Marx and Friedrich Engels, La Ideología alemana (Madrid: Akal, 2014). English version consulted in: https://mecollectedworks.files.wordpress.com/2014/04/marx-engels-collected-works-volume-5_-ma-karl-marx.pdf [accessed 19 October 2015].
  • Kathleen M. Kenyon, Desenterrando a Jericó (México: FCE, 1966).
  • Laird Addis, Of Mind and Music (Cornell: Cornell University Press, 1999).
  • Leo Navratil, Esquizofrenia y arte (Barcelona: Seix Barral, 1972).
  • Lucien Braun, L’Image de la philosophie (Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg, 2005).
  • Malcolm Budd, Music and the Emotions. The Philosophical Teories (London: Routledge & Kegan Paul,1985).
  • Mar Llinares García, Los lenguajes del silencio. Arqueología de la religión (Madrid: Akal, 2012).
  • Margaret W. Conkey, Olga Soffer, Deborah Stratmann, and Nina G. Jabloski (eds.), Beyond Art: Pleistocene Image and Symbol (San Francisco: Allen Press, 1997).
  • Marta Díaz-Guardamino Uribe, Las estelas decoradas en la Prehistoria de la Península Ibérica (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2010).
  • Martin P. Nilsson, The Minoan-Mycenaean Religion and its Survival in Greek Religion (Lund: C. W. K. Gleerup, 1927).
  • marx.pdf [accessed 19 October 2015].
  • Max Raphaël, Prehistoric Cave Paintings (New York: Pantheon, 1945).
  • Miguel de Unamuno, Amor y pedagogía (Madrid: Alianza, 1979).
  • Oliver Dickinson, La Edad del Bronce Egea (Madrid: Akal, 2000); Michel Lejeune, “La civilisation Mycenienne et la guerre”, in Jean-Pierre Vernant (dir.), Problèmes de la guerre en Grèce ancienne (Paris: Mouton, 1968), 31-51.
  • P. J. Ucko and A. Rosenfeld, Arte paleolítico (Madrid: Guadarrama, 1967).
  • Pritchard, James B., La Sabiduría del Antiguo Oriente (Barcelona: Garriga, 1966).
  • Ranuccio Bianchi Bandinelli, Roma, centro de poder (Madrid: Aguilar, 1970).
  • Robert Layton, The Anthropology of Art (Cambridge: Cambridge University Press, 1991, 2nd ed.).
  • S. de Beaune, “Chamanisme et préhistoire. Un feuilleton à épisodes”, L’Homme, Vol. 38, 147 (1998): 203-19.
  • Giovanni Pettinato, I Sumeri (Milán: Rusconi, 1991).
  • Serafín Moralejo Álvarez, Formas elocuentes. Reflexiones sobre la teoría de la representación (Madrid: Akal, 2004).
  • Sigmund Freud, Obras completas, Vol. 2 (Madrid: Biblioteca Nueva, 1973).
  • Steven Mithen, The Prehistory of Mind. A Search for the origins of Art, Religion, and Science (London: Thames and Hudson, 1996).
  • Stuart Piggott, La arqueología de la India prehistórica (México: FCE, 1966).
  • Sylvie Lackenbacher, Le Palais sans rival. Le récit de construction en Assyrie (Paris: Découverte, 1990).
  • Erich Neumann , The Origin and History of Consciousness (Princeton: Princeton University Press, 1964, 2nd ed.).
  • Theodor Koch-Grünberg, Anfänge der Kunst im Urwald. Indianer-Handzeichungen auf seinem Reise in Basilien gesammelt (Oosterhout: Anthropological Publications, 1969).
  • Theodor Koch-Grünberg, Süd-amerikanische Felszeichungen (Cambridge: Cambridge University Press, 2010).
  • Wilhelm Worringer, Abstracción y naturaleza (México: FCE, 1983).
  • William C. Hayes, “Egypt: internal affairs from Tuthmosis I to Amenophis III”, in Cambridge Ancient History (Cambridge: Cambridge University Press, 1973, 3ª ed.), 313-406.
  • William H. McNeill, Keeping together in Time. Dance and Drill in Human History (Cambridge [Mass.]: Harvard University Press, 1995).
  • Willibald Sauerländer, “Tiempos vacíos y tiempos llenos”, in Enrico Castelnuovo and Giuseppe Sergi (eds.), Arte e Historia en la Edad Media. I. Tiempos, espacios e instituciones (Madrid: Akal, 2009), 113-52