Sostibilidade e cooperación ao desenvolvemento en libros de texto de Galicia e República Dominicana

  1. Díaz Balado, Alicia
  2. Morán de Castro, Carmen
  3. Vargas Calleja, Germán
Journal:
AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

ISSN: 1887-2417

Year of publication: 2015

Issue Title: III Congreso Lusófono de Educación Ambiental

Issue: 20

Pages: 771-788

Type: Article

DOI: 10.17979/AMS.2015.2.20.1639 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental

Abstract

The purpose of this article is to present one of the study methodologies -and its initial resultsin which is sustained the project of research “Culture of sustainability and development cooperation: reality and educational perspectives in Galicia and Dominican Republic" (PR815 A 2014-17, Call 2014 for grants in Research for the Development for the Direción Xeral de Relación Exteriores of Xunta de Galicia). The project has among his goals to analyze the speech related to the culture of sustainability and cooperation to the integrated development in Galicia in the text books of high school, through the selection of 8 text books, four of the area of the Social Sciences and another four of Natural and Exact Sciences, in both territories. We understand the text book as a basic tool in the orientation of the educational practice and its contents, assuming that every selection and approach requires an ideological positioning related to the type of people and society we want.

Bibliographic References

  • AA.VV. (s.f.). Educación para el desarrollo y la ciudadanía global. Madrid: ONGD InteRed.
  • CASTRO, E.; DOMINICI, G. (2012). Biología 3. Educación Media.
  • CELORIO, J. (2014). Educación na e para a transición emancipadora. En Revista Galega de educación, nº 58, 16-20.
  • ECOLOGISTAS EN ACCIÓN (2006). El curriculum oculto antiecológico en los libros de texto. Madrid: Ecologistas en Acción.
  • FERRER, N.; GARCÍA VICENTE, M.; MEDINA, M. (2008). Bioloxía e Xeoloxía 1ª Bacharelato. Vigo: Edicións Xerais.
  • GONZÁLEZ, E. (2005). Educaçao Ambiental. Lisboa: Instituto Piaget.
  • GUDYNAS, E. (2002). Ecología, economía y ética del desarrollo sustentable. Buenos Aires/Montevideo: CTERA/CLAES.
  • GUTIÉRREZ, E. y GONZÁLEZ, É. (2010).De las teorías del desarrollo al desarrollo sostenible. México: Siglo XXI.
  • MARTÍNEZ BONAFÉ, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales?, Cuadernos de Pedagogía, 203,14-18.
  • NUSCHELER, F (1996). Lern und Arbeitsbuch Entwicklungspolitik. Bonn: Dietz.
  • PNUD (2011) Informe de desarrollo humano 2011. Sostenibilidad y equidad: Un mejor futuro para todos. México: Ediciones Mundi-Prensa. Documento electrónico, consultado el 20 de junio de 2015 en: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2011_es_complete.pdf
  • Santo Domingo: Ministerio de Educación República Dominicana, Santillana.
  • SERRA, P. e OLIVEIRA, M. (2005), La creatividad, el pensamiento crítico y los textos de ciencias, Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, 36, 59-80.
  • SILVA, H. da. e BOVELONI, D. (2009), Los temas “Cambios climáticos” y “calentamiento global” en los libros de texto. La falta de la mirada geológica, Enseñanza de las ciencias de la tierra: Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, vol. 17, 2, 190-195.
  • VARGAS, G. (2002). Prácticas educativas y procesos de desarrollo en los Andes. Estudio etnográfico de la comunidad Quechua de Aramasí-Provincia Tapacarí Bolivia. Universidad de Santiago de Compostela: Tesis Doctoral.