Portafolios electrónicos y educación superior en Españasituación y tendencias

  1. Barberà, Elena 1
  2. Gewerc Barujel, Adriana 2
  3. Rodríguez Illera, José Luis 3
  1. 1 Universitat Oberta de Catalunya
    info

    Universitat Oberta de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/01f5wp925

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Edición especial con motivo de los 50 primeros números y del 15º Aniversario de RED

Número: 50

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RED/50/7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: RED: revista de educación a distancia

Resumo

In the frame of the network of electronic portfolios (e-portfolios) in Spain, this article presents the conceptual frameworks that guide the various proposals regarding the design and implementation of e-portfolios in higher education. Then we make a revision of these theoretical perspectives and also the generic types of e-portfolios that are related to practical knowledge in the skills approach. The article ends by recommending lines of future development and application of emerging from new demands and needs in education and social development.

Referencias bibliográficas

  • Barberà, E. (2008). El estilo e-portafolio. Barcelona. Editorial UOC.
  • Barrett, H. (1998). Strategic questions to consider when planning for electronic portfolios. Leaning & Leading with technology, 26(2), 6-13
  • Barrett, H. and Wilkerson, J. (2004). Conflicting Paradigms in Electronic Portfolio Approaches. Consultado 11/03/2008 en: http://electronicportfolios.org/systems/paradigms.html
  • Blackburn, J. L.; Hakel, M. D. (2006). Enhancing self-regulation and goal orientation with eportfolios. In A. Jafari; C. Kaufman (Eds.), Handbook of Research on ePortfolios (83-89). Hershey PA: Idea Group Reference.
  • IMS (2005). IMS ePortfolio Best Practice and Implementation Guide. En línea: http://www.imsglobal.org/ep/epv1p0/imsep_bestv1p0.html.[Consultado: 14/07/2008]
  • Jafari, A. & Kaufman, C. (eds, 2006). Handbook of Research on ePortfolios. Hershey (PA): Idea Group.
  • Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.
  • Morris, J, & Buckland, H. (2000). Electronic Portfolios for Learning and Assessment. Proceedings: Society for Information Technology and Teacher Education (SITE) San Diego CA, pp. 1085-1090.
  • Poblete, M. y García Olalla, A. (Coord.) (2007). Desarrollo de competencias y créditos transferibles: experiencia multidisciplinar en el contexto universitario. Madrid: Mensajero.
  • Shulman, L. (1999). Portafolios del docente: una actividad teórica. En N. L. (Comp.) (Ed.), El uso del portafolios. Propuestas par un nuevo profesionalismo docente. (45-62). Buenos Aires: Amorrortu.
  • Wiedmer, T. L. (1998). Digital portfolios. Phi Delta Kappan, 70 (8), 586-590.
  • Wilson, B. (1995). Metaphors for instruction: Why we talk about learning environments. Educational Technology, Special