Las redes sociales como motivación para el aprendizajeopinión de los adolescentes

  1. Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel
  2. Muñoz Carril, Pablo César
Journal:
Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

ISSN: 2444-2925

Year of publication: 2016

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 20-28

Type: Article

DOI: 10.20548/INNOEDUCA.2016.V2I1.1041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

Abstract

The knowledge society enhances the use of technology as a factor of social transformation. The education sector being one of the contexts in which the incorporation of information technology and communication (ICT) has great significance. In light of this, in recent years the extensive use of social networks by the young and its increasing involvement in schools have been aspects that have not gone unnoticed in research. On this basis, this article seeks to highlight the results after considering the views of adolescent students in secondary education in the city of A Coruña on social networks as motivation for learning. A more comprehensive questionnaire (applied to 1,144 students) has allowed us to trace the opinions of users of technology on teaching themselves to check whether or not it is conducive to learning. This is done through descriptive analysis and non-parametric statistics using dependent variables such as gender, type of centre, age, and qualifications of students. The findings reveal that the use of social networks when teaching subjects would make them more attractive. Gender differences have also been identified with the students who believe that social networks are resources that allow the acquisition of new learning. The study reveals that 15 year-old students in private schools are those who believe that prolonged use of these tools could improve their academic performance. Finally, they found no statistically significant values on contrasting variables concerning qualifications and motivation for learning with social networks.

Bibliographic References

  • Agencia Ejecutiva en el ámbito Educativo, Audiovisual y Cultural (2011). Cifras clave sobre el uso de las TIC para el aprendizaje y la innovación en los centros escolares de Europa 2011. Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación educativa. Secretaría general técnica: Bruselas.
  • Almu, A. y Alhaji, B. (2014). Effect of Mobile Social Networks on Secondary School Students. International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5 (5), 6333-6335. Recuperado de http://www.ijcsit.com/docs/Volume%205/vol5issue05/ijcsit2014050574.pdf.
  • Area, M. (2008). Las redes sociales en internet como espacios para la formación del profesorado. Razón y Palabra, 63. Mexico. Recuperado de :http://www.razonypalabra.org.mx/n63/marea.html
  • Area, M., Alonso, C., , J., Correa, Moral, M., De Pablos, J., Paredes, J., Peirats, J. (2014). “Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tenden cias que emergen”. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. 13 (2), 11-33.
  • Asociación Española de Distribuidores y Editores de Software de Entretenimiento (2012). Estudio sobre el uso del videojuego en la enseñanza. Consultora GFK. Recuperado de http://www.aevi.org.es/images/pdf/ppt_estudio.pdf.
  • Barberá, E. (2008). Calidad de la enseñanza 2.0.Revista de Educación a Distancia, VII.. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/M7/.
  • Barbour, M.K. y Plough, C. (2012). Odyssey of de Mind: Social Networking y CyberSchool. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 13 (3), 1-18. Recuperado de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1154/2148.
  • Butler, K.. (1995). A uses and gratifications study of the internet. Master's Theses. Paper 1051. San Jose State University. Recuerado de http://goo.gl/1SnoU1
  • Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y Comunicación Educativas., 45. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/45/articulo1.pdf
  • Cachia, R. (2008). Los sitios de creación de redes. Aspectos sociales. Revista TELOS, 76. Recuperado de http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=4&rev=76.htm
  • Cardona, P. (2002). Las claves del talento. Madrid: Empresa activa.
  • Castaño, C., Maiz, I; Palacio, G.; Villarroel, J. (2008). Prácticas educativas en entornos web 2.0. Madrid: Síntesis.
  • Castañeda, L.; González, V. y Serrano, J.L. (2011). Donde habitan los jóvenes: precisiones sobre un mundo de redes sociales. En Martínez, F. y Solano, I. Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red. Alicante: Marfil. pp. 47-63. Recuperado de http://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/25353/1/castaneda_gonzalez_serrano.pdf
  • Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Colás, P., González, T. y J. de Pablos (2013). .Juventud y redes sociales: Motivaciones y usos preferentes. Comunicar. 20 (40), 15-23. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
  • Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Declaración de Principios y el Plan de Acción de la CMSI, que se aprobaron el 12 de diciembre de 2003. http://www.itu.int/wsis/index-es.html doi:10.1371/journal.pone.0073791http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0073791.
  • Dans, I. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales. Tesis inédita. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • De Haro, J. J. (2011). Redes sociales para la educación. Madrid: Anaya.
  • EURYDICE (2011). Cifras clave sobre el uso de las TIC para el aprendizaje y la innovación en los centros escolares de Europa 2011. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Ferrés, J. (1993). La Educación audiovisual, asignatura pendiente de la reforma. Recuperado de http://www.lmi.ub.es/te/any93/ferres_cp2/. Fecha de visita: 15/10/2015.
  • Fundación Pfizer (2009). La Juventud y las redes sociales en Internet. Recuperado de https://www.fundacionpfizer.org/sites/default/files/pdf/INFORME_FINAL_Encuesta_Juventud_y_Redes_Sociales.pdf. Fecha de visita: 5/8/2013.
  • García Sans, A. (2008).Las redes sociales como herramientas para el aprendizaje colaborativo: una experiencia con Facebook. En: Actas del XIII Congreso Internacional en Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: la Web 2.0. Madrid: UNED.
  • Gil, J. A. (2000). Estadística e informática (SPSS) en la investigación descriptiva e inferencial. Madrid: UNED.
  • Hamid, S, Waycott, J. Kurnia, S. y Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26, 1-9. doi: 10.1016/j.iheduc.2015.02.004
  • Hernández, N., González, M. y Muñoz, P.C. (2014). La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar, 42, 25-33. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-02.
  • Iong, S. (2015). Extending social networking into the secondary education sector. British Journal of Educational Technology. En prensa. doi: 10.1111/bjet.12259
  • Isorna, M., Navia, C. yFelpeto M. (2013). La transición de la educación primaria a la educación secundaria. Innovación educativa, 23, 161-177.
  • Leung, L. (2013). Generational Differences in Content Generation in Social Media: The Roles of the Gratifications Sought and of Narcissism.Computers in Human Behavior, 29(3), 997–1006.doi:10.1016/j.chb.2012.12.028.
  • Livingstone, S. y Haddon, L. (2011) EU Kids Online: Final Report. LSE, London: EU Kids Online. Recuperado de www.eukidsonline.net.
  • Livingstone, S., Haddon, L., Vincent, J., Mascheroni, G. and Ólafsson, K. (2014). Net Children Go Mobile: The UK Report. London: London School of Economics and Political Science. Recuperado de: http://goo.gl/vfJwt0
  • Marquès, P. (2013). Investigación sobre el curriculum bimodal y contra el fracaso escolar. Recuperado de http://www.slideshare.net/peremarques/curriculumbimodal investigacin-dimfundacin-telefnica.
  • Martín, A. G., Picos, A. P., & Egido, L. T. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro1. Revista de Educación, 352., 215-231.
  • McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Addison Wesley.
  • Mifsud, E. (2010). Buenas prácticas TIC. Valencia: Generalitat Valenciana. Recuperado dehttp://www.cece.gva.es/dgite/docs/Buenas_Prac_Tic.pdf
  • Mora, H., Signes, M. y De Miguel, M. (2015). Management of social networks in the educational process. Computers in Human Behavior, 12, 890-895. DOI: 10.1016/j.chb.2014.11.010
  • Montero, M. L. y Gewerc, A. (2010). De la innovación deseada a la innovación posible. Escuelas alteradas por las TIC. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 14 (1), 303-318.
  • Morozov, E. (2012). El desengaño de internet, Barcelona: Destino.
  • OCDE (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. Paris: OCDE: doi: http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en
  • Pardo, C. y Cobo, H. (2008). Planeta 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Barcelona /México DF: GRID-UVic; Flacso. Recuperado de: http://www.planetaweb2.net/
  • Peinado Rocamora, P. y Navarro Ardoy, D. (2014). Aumento de la motivación mediante el uso de redes sociales.Didáctica, innovación y multimedia, (29), 0001-15.
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
  • Poore, M. (2013). Using social media in the classroom. London: Sage.
  • Rial, A., Gómez, P., Braña, T. y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de Psicología, 30, 642-655. doi:10.6018/analesps.30.2.159111
  • Rubin, K. H., y Asendorpf, J. (1993). Social withdrawal, inhibition, and shyness in childhood: Conceptual and definitional issues. In K. H. Rubin & J. B. Asendorpf (Eds.), Social withdrawal, inhibition and shyness in children (pp. 3-17). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Schwartz H. A (2013). Personality, Gender, and Age in the Language of Social Media: The Open-Vocabulary Approach. PLoS ONE, 8 (9). doi: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0073791
  • Sunkel, G., & Trucco, D. (2010). TIC para la educación en América Latina. Riesgos y oportunidades. Serie Políticas Sociales, 167.
  • Tapscott, D. (2008). Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing The World. New York: McGraw-Hill.
  • Vadillo, M. T. P. (2013). Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. ESIC Editorial.
  • Vilà, R. y Bisquerra, R. (2004). El análisis cuantitativo de los datos. En Bisquerra, R. (coord.) Metodología de la investigación educativa (pp. 259-271). Madrid: Editorial la Muralla.
  • Yoo, H. (1996). Uses and gratifications of the Internet. Recuperado dehttp://www.tc.msu.edu/tc960/yoofinal.htm.