La promoción de juegos y deportes populares y tradicionalesde los centros educativos al servicio municipal de deportes. El caso de Boiro

  1. Rodríguez Fernández, José Eugenio 1
  2. Pazos Couto, José María 2
  3. Palacios Aguilar, José 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  3. 3 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Year of publication: 2016

Issue: 412

Pages: 79-92

Type: Article

More publications in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Abstract

The sport has become undoubtedly one of the most important social phenomena in today’s society and it´s demanded more and more by a greater number of people. Councils, big protagonists of the sport, are shown as the real drivers of a practice that today it´s more universal than ever. Popular and traditional games played an important role in the programming offered by the local administration and the fact that the practice of skirttles´s game remains current in Boiro makes it subject to more in-depth analysis. The objective of this research is to study the role played by the Municipal Service of Sports of the Boiro´s city in the promotion of the skittles´s game and analyze the relationships in this management among the group of politicians (Mayors and Councillors in sports) that govern the City Government and the sports area technicians. We use qualitative techniques for data collection, using the personal interview as the main tool. Result found indicates that the Municipal Service of Sports of the Town Hall of Boiro is a major promoter of physical activity, which in its priorities is the recovery and promotion of traditions through the organization of sports schools, tournaments and competitions, schools being the main focus of incidence of this work. Public Authorities must preserve the traditions, because in the end what they are doing is to keep alive the history and culture of the people.

Bibliographic References

  • Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: LOM.
  • Chiva, O. (2014). Origen, evolución y actualidad del hecho deportivo. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 31, 1-14. Recuperado de http://emasf.webcindario.com/Origen_evolucion_y_%20actualidad_del_hecho_deportivo.pdf.
  • Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
  • Corrales, A.R. (2009). El deporte como elemento educativo indispensable en el área de Educación Física. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 4, 1-14. Recuperado de http://emasf.webcindario.com/El_Deporte_como_elemento_ educativo_en_EF.pdf.
  • Cortizas, A. (2001). Chirlosmirlos. Enciclopedia dos xogos populares. Vigo: Xerais. Diario Oficial de Galicia (DOG) nº 71, de viernes 13 de abril de 2012. Ley 3/2012, de 2 de abril, del deporte de Galicia, pp. 13194-13231.
  • Expósito, J. (2006). El juego y deporte popular, tradicional y autóctono en la escuela. Los bolos huertanos y bolos cartageneros. Sevilla: Wanceulen.
  • Rodríguez Fernández, J.E., Pazos Couto, J.M. y Palacios Aguilar, J. (2016). La promoción de juegos y deportes populares y tradicionales: de los centros educativos al servicio municipal de deportes. El caso de Boiro. Revista Española de Educación Física y Deportes, 412, 79-92
  • Martínez, A. y Díaz, A. (2003). Deporte escolar y educativo. Revista Digital Educación Física y Deportes, 67, p.1. Recuperado de http://www.efdeportes.com/ efd67/educat.htm.
  • Muñoz, J.C. (2004). El deporte escolar: desarrollo teórico y práctico. Revista Digital Educación Física y Deportes, 70, p.1. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd70/escolar.htm.
  • Liñares, X.A. (2007). Ramón Martínez López. Santiago de Compostela: TesCtres Editores.
  • Piñeiro, G. (2007). La gestión deportiva local: problemática actual y tendencias de futuro. Jornadas de gestión deportiva local organizadas por la FEMP y el Consejo Superior de Deportes. Las Palmas de Gran Canaria, febrero de 2007. Recuperado de http://www.femp.es/files/566-948-archivo/LA%20 GESTI%C3%93N%20DEPORTIVA%20LOCAL..pdf.
  • Ponce, C. (2009). El juego como recurso educativo. Revista Digital de Innovación y Experiencias Educativas, 19, 1-9.
  • Rodríguez, A. (2008). Páxinas da historia. O fútbol boirense dos inicios. Revista Quentadela: a revista do deporte boirense, 4, 27-28.
  • Rodríguez, A. y Rodríguez, J.E. (2002). O desenvolvemento deportivo no municipio de Boiro. En O deporte na mancomunidade do Barbanza. A Coruña: Deputación Provincial da Coruña.
  • Rodríguez, J.E. (2013). O estudo do xogo dos bolos en Boiro: aspectos históricos, estado actual de práctica e perspectivas de futuro. Tesis de doctorado. A Coruña: Universidad da Coruña.
  • Rodríguez, J.E., Pazos, J.M. y Palacios, J. (2014). El juego de bolos de Boiro: la necesidad de reglamentación de una modalidad de pasabolo atípica en España. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 28, 17-43. Recuperado de http:// emasf.webcindario.com/El_juego_de_bolos_de_boiro.pdf
  • Romaní, A. (1979). Xogos infantiles de Galicia. Santiago: Follas Novas. Ruiz, J.G. (2000). Estudios de los bolos en Asturias: aspectos histórico-culturales, modalidades, elementos y materiales de juego. Estado actual de su práctica. Tesis de doctorado. Granada: Universidad de Granada.
  • Teruelo, B. (2009). Deporte, gestión y municipio o la gestión del deporte municipal. 1º Congreso Iberoamericano de Instalaciones Deportivas y Recreativas. Barcelona, octubre de 2009. Recuperado de file:///D:/datos/Downloads/07-BoniTeruelo%20(1).pdf.
  • Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Vega, T. (1990). Dos enredos tradicionales de la comarca Navea-Bibei (Orense). Boletín de Estudios del Seminario “Fontán Sarmiento” de Hagiografría, Toponimia y Onomástica de Galicia, 11, Año 12, 60-65.
  • Veiga, F. (1998). Xogo popular galego e educación. Vixencia educativa e función de identificación cultural dos xogos e enredos tradicionais. Tesis de doctorado. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.