Política y vida privada en las elecciones al Parlamento Vasco de 2012. Estudio del formato “Un día con el candidato”

  1. Francisco Javier Ruiz San Miguel 1
  2. Fermín Galindo Arranz 2
  3. Sonia Ruiz Blanco 1
  1. 1 Universidad de Málaga (España)
  2. 2 Universidad de Santiago de Compostela (España)
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2016

Issue: 71

Pages: 1323-1343

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2016-1148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

Introduction: Politics play a leading role in today’s society and this protagonism is not only based on the political discourse of candidates and parties but also on the exposure of the most personal aspects of politicians. That is why in recent times politicians try to show and share more about their professional and most private spheres. Methods: This study is based on the in-depth content analysis of four feature articles about the candidates participating in the 2012 Basque parliamentary election. Research results: Despite the efforts of the media to offer a balanced and neutral framing of the candidates in the four feature articles, there are substantial differences in terms of genres and photojournalistic styles, as well as the linguistic treatment of images. Discussion: The objective is not to determine how the candidate is perceived, but to establish how the candidate is shown, based on the analysis and measurement of several variables. Conclusions: There is a clear discrepancy between the textual narrative and the images that accompany the feature articles, which creates a cognitive dissonance in readers.

Bibliographic References

  • Abril, G. (2007): Análisis crítico de textos visuales: mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis.
  • Almasy, P. (1980): La photo à la une. Qu´est-ce que le photojournalisme? Paris: CFPJ.
  • Althusser, L., & Barco, O. del. (1997): La filosofía como arma de la revolución. México: Siglo Veintiuno Editores.
  • Anel. (2011, mayo 17): Ilusionar, motivar e integrar: claves de un buen liderazgo [anel. Empresas de Economía Social de Navarra. Nafarroako Gizarte Ekonomien Enpresak]. Recuperado a partir de http://www.anel.es/ilusionar-motivar-e-integrar-claves-de-un-buen-liderazgo/
  • Argyle, M., Alkema, F., & Gilmour, R. (1971): The communication of friendly and hostile attitudes by verbal and non-verbal signals. European Journal of Social Psychology, 1(3), 385-402. http://doi.org/10.1002/ejsp.2420010307
  • Barthes, R. (1982): La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Benito, C. (2012a, octubre 13): Laura Mintegi, de cerca. El Correo, p. 1, 34 y 35. Bilbao.
  • Benito, C. (2012b, octubre 14): Patxi López, de sol a sol. El Correo, p. 1, 34 y 35. Bilbao.
  • Darwin, C., & Fernández Rodríguez, T. R. (1998): La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. Madrid: Alianza.
  • Debray, R. (1995): El estado seductor: las revoluciones mediológicas del poder. Buenos Aires: Manantial.
  • Deleuze, G. (1983): La imagen-movimiento estudios sobre el cine. México: Paidós.
  • Descamps, M.-A. (1990): El lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal. Madrid: Deusto.
  • Ekman, P., & Serra, J. J. (2012): El rostro de las emociones: signos que revelan significado más allá de las palabras. Barcelona: RBA Libros.
  • Ermiane, & Guilhot. (1961): Dynamics of facial expressions and associated movements of the head in psychoses and neuroses]. La biologie médicale, (50), 353-403.
  • Ermiane, V. (1959): Psychoprosopologie, caractérologie pratique du visage (Vol. 2 tomes multigraphiés): Paris: Connaître et Savoir.
  • Fast, J. (2005): El lenguaje del cuerpo (17ª ed): Barcelona: Kairós.
  • Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2002): El líder resonante crea más. Barcelona: Plaza & Janés.
  • Gómez Cortecero, F. (2015): Propaganda e imagen: el conflicto de Chiapas en la prensa española (Tesis doctoral). Ciencias de la Comunicación. Universidad de Málaga, Málaga.
  • Gómez Díaz, A. (1992): Análisis de la prensa como medio publicitario. Barcelona: Feed-Back Ed.
  • Greimas, A. J., & Courtés, J. (1990): Semiótica: diccionario razonado de la teoría del lenguaje. [1]: [...] (Reimpr). Madrid: Ed. Gredos.
  • Guilhot, J. (1962): La Dynamique de l’expression et de la communication : la voix, la parole, les mimiques et gestes auxiliaires. Paris, La Haye: Mouton & Co.
  • Hager, J. C., & Ekman, P. (1983): The Inner and Outer Meanings of Facial Expressions. Nueva York: The Guilford Press.
  • Hall, E. T., & Blanco, F. (1997): La dimensión oculta. México: Siglo XXI.
  • Ibáñez, I. (2012a, julio 10): El Urkullu más íntimo. El Correo, p. 1, 26 y 27. Bilbao.
  • Ibáñez, I. (2012b, diciembre 10): Basagoiti, familia y campaña. El Correo, p. 1, 26 y 27. Bilbao.
  • Knapp, M. L. (1982): La comunicación no verbal: el cuerpo y el entorno. Barcelona: Ediciones Paidós.
  • Lurçat, L. (1979): L’enfant et l’espace: le rôle du corps (2. éd.). Paris: Presses universitaires de France.
  • Martínez de Miguel, G., & Soriano, N. (2014): Huellas de gigantes: el liderazgo a través de la historia. Madrid: Infova.
  • Matsumoto, D., Hwang, H. S., López, R. M., & Pérez-Nieto, M. Á. (2013): Lectura de la Expresión Facial de las Emociones: Investigación básica en la mejora del reconocimiento de emociones. Ansiedad y estrés, 19(2-3), 121-129.
  • Mehrabian, A. (1981): Silent messages (Vol. 8). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company.
  • Miguel Aguado, A., & Nevares Heredia, L. (1995): La comunicación no verbal. Tabanque: Revista pedagógica, (10-11), 141-154.
  • Patterson, M. L., Suárez, S., & Patterson, M. L. (2011): Más que palabras: el poder de la comunicación no verbal. Recuperado a partir de http://site.ebrary.com/id/10584472
  • Peace, A. (1988): El lenguaje del cuerpo: cómo leer la mente de los demás a través de sus gestos. Barcelona: Círculo de Lectores.
  • Ruiz San Miguel, F. J. (2002): Imagen fija: fotoperiodismo en la prensa diaria del País Vasco (1978-1992): Universidad del País Vasco, Servicio Editorial, Bilbao.
  • Sennett, R. (1978): El declive del hombre público. Barcelona: Península.
  • Sibilia, P. (2013): La intimidad como espectáculo (Primera edición). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Soulages, F. (2012): Cuerpos políticos y cuerpos mediáticos. En F. Soulages & P. San Ginés (Eds.), Fotografía y poder. Representación del cuerpo en la imagen contemporánea. Asia-Europa (pp. 3-20). Granada: Editorial Comares.
  • Tunstall, J. (1980): Il giornalisti specializzati e gli scopi delle organizzazioni giornalistiche. En P. Baldi (Ed.), Il giornalismo come professione. Milán: Saggiatore.