La Orientación como elemento de calidad en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela

  1. C. Ceinos 1
  2. Nogueira Pérez, Miguel Anxo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Year of publication: 2016

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 205-223

Type: Article

DOI: 10.4995/REDU.2016.5934 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Abstract

The current social framework, characterized by complexity and change, requires new competences and qualifications, as well as professional profiles consistent with existing demands. Among the real transformations, stand out, for their relevance in the present work, those concerning the educational system, which has to expand its traditional role, with the University altogether, focused on the creation and transmission of culture and professional training, towards the student comprehensive formation. It is in this context, as a result of the approaches nominated by the European Higher Education Area (EHEA), where the need to provide personal attention to students is stated and also to promote a greater autonomy in learning, always considering the decisive period that the university educational stage is in their lives, so Guidance actions have to be considered basic and essential. There is a lot of research made about the guidance needs of university students, as well as those that assess Guidance services in such stage, assuming all of them a rethinking of such discipline in the university context. That is why this paper focuses on the Guidance actions conducted with students of the Faculty of Educational Sciences of the University of Santiago de Compostela (Campus Vida), with the basic aim of analyzing this reality and claim, if it is necessary, the proper fulfillment of the commitments in the personal attention area, where Guidance takes an important role.

Bibliographic References

  • Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las Tecnologías de la Información. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 7. Recuperado el 31/03/2015 de http://www.edutec.es/revista/index.php/ edutec-e/article/view/570
  • Álvarez Pérez, P., Asensio, I., Forner, A. y Sobrado, L. M. (2006). Los planes de acción tutorial en la Universidad. En T. Escudero y A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 147-206). Madrid: La Muralla.
  • Álvarez Rojo, V., García-Jiménez, E., Gil-Flores, J. y Romero, S. (2000). La orientación en la universidad en el contexto de una docencia de calidad. En J. Ruiz y A. Medina, Orientación educativa e intervención psicopedagógicas, I Jornadas Andaluzas de Orientación y Psicopedagogía (pp. 209-252). Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
  • Area, M. (2005). La educación en el laberinto tecnológico. Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Cabero, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill.
  • Castells, M. (1997). La Era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura. Vol. II. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ceinos, C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Echeverría, B. (1999). Profesión, formación y orientación. En L. M. Sobrado. Orientación e Intervención Sociolaboral (pp. 9-40). Barcelona: Editorial Estel.
  • García Antelo, B. (2010). La tutoría en la Universidad de Santiago de Compostela: Percepción y valoración del alumnado y profesorado. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • García Jiménez, E. y Sanz Oro, R. (2006). Nuevas estrategias de apoyo a los estudiantes en la Universidad. En T. Escudero y A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 207-268). Madrid: La Muralla.
  • Lobato, C. e Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25.
  • López Franco, E. y Oliveros, L. (1999). La tutoría y la orientación en la Universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10(17), 83-98.
  • Marquès, P. (2000). La cultura tecnológica en la Sociedad de la Información. Entornos Educativos. Departamento de Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado el 31/03/2015 de http://www.peremarques.net/si.htm
  • Negroponte, N. (1995). El mundo digital. Barcelona: Ediciones B.S.A.
  • Rodríguez Diéguez, A. (2002). La orientación en la universidad: ámbitos de intervención, metas y objetivos, roles y funciones del orientador. Análisis de una estrategia de integración de la orientación en el currículum universitario. En V. Álvarez Rojo y A. Lázaro (Coords.), Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 171-194). Málaga: Aljibe.
  • Rodríguez Espinar, S. (1997). Orientación Universitaria y evaluación de la calidad. En P. Apodaca y C. Lobato (Eds.), Calidad en la universidad: Orientación y Evaluación (pp. 23-52). Barcelona: Laertes.
  • Sánchez García, M. F. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la Universidad: un estudio comparativo sobre las opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9(15), 87-107.
  • Sanz García, N. (2000). Orientación universitaria: asesoramiento académico personal. Trabajo de Investigación. Recuperado el 07/04/2015 de http://redined.mecd. gob.es/xmlui/handle/11162/83676
  • Sanz Oro, R. (2002). Situación y tendencias profesionales en los roles y funciones de los Orientadores. En L. M. Sobrado, Orientación profesional: Diagnóstico e Inserción Sociolaboral (pp. 39-65). Barcelona: Editorial Estel.
  • Suárez Lantarón, B. (2013). Servicios de Orientación profesional universitarios: estudio descriptivo. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 27-42.
  • Sobrado, L. M. y Ceinos, C. (2011). Tecnologías de la Información y Comunicación. Uso en Orientación Profesional y en la Formación. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Valverde Macías, A. (2004). Orientación universitaria: evaluación de un sistema de estudiantes mentores. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.
  • http://www.peremarques.net/si.htm http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/83676 http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/83676
  • Vidal, J., Díez, G. y Vieira, Mª J. (2002). La oferta de los servicios de orientación en las universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 431-448.
  • Vieira, Mª J. y Vidal, J. (2006). Tendencias de la Educación Superior europea e implicaciones para la orientación universitaria. REOP, 17(1), 75-97.