Análisis de los estereotipos de género en las acciones de alumnos y alumnas de secundaria durante la resolución de una tarea sobre densidad y disoluciones

  1. Rut Cortizo Franco 1
  2. Beatriz Crujeiras Pérez 1
  1. 1 Facultad de Formación del Profesorado. Universidade de Santiago de Compostela (campus de Lugo)
Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2016

Volume: 13

Issue: 3

Pages: 588-603

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2016.V13.I3.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRODIN editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

This paper examines 10th grade students' actions when solving a task about density and solutions with the purpose of identifying possible gender stereotypes related to their actions. Students work in small groups with different gender-composition (mixed, only girls and only boys). The task is carried out along two 50-minute sessions and it requires students to investigate the behaviour of a drop of oil inside a mixture of water and alcohol when the components of the mixture vary in concentration. The study is framed in qualitative research and it focuses on the analysis of students' actions along the two tasks. Data collection includes audio and video recordings as well as field notes. The collected information is used to develop a rubric for identifying possible gender stereotypes related to student actions during the process of solving the task. The main results point to differences in the small groups

Bibliographic References

  • Abraham J., Barker K. (2015) Exploring Gender Difference in Motivation, Engagement and Enrolment Behaviour of Senior Secondary Physics Students in New South Wales. Research in Science Education, 45, 59-73.
  • Alcalay L., Milicic N., Torretti A., Berger C. (2000) Coeducación o Educación Segregada por Sexo? Una aproximación desde la perspectiva de la Educación de Género. PSYKHE, 9(2), 171-179.
  • Álvarez C. (1995) El curriculum oculto y sus manifestaciones. Coeducación y tiempo libre. Madrid: Popular.
  • Artal Rodríguez M. (2009) Construir el género. El cuestionamiento del sexismo y del androcentrismo en el sistema educativo. Acciones e Investigaciones Sociales, 27, 5-21.
  • Baena A., Ruiz P. J. (2009) Tratamiento educativo de la coeducación y la igualdad de sexos en el contexto escolar y en especial en educación física. Aula Abierta, 37(2), 111-122.
  • Bell J. F. (2001) Investigating gender differences in the science performance of 16-year-old pupils in the UK. International Journal of Science Education, 23(5), 469-486.
  • Butler J. (1990) Variaciones sobre el sexo y género. Beauvoir, Wittig y Foucault. En S. Benhabib y D. Cornell (eds.).Teoría feminista y teoría crítica: ensayos sobre la política de género en las sociedades del capitalismo tardío. Valencia: Edicións Alfons el Magnàmin.
  • Cabeza Leiva A. (2010) Importancia de la coeducación en los centros educativos. Pedagogía Magna, 8, 39-45.
  • Cheung D. (2009) Students’ Attitudes Toward Chemistry Lessons: The Interaction Effect between Grade Level and Gender. Research in Science Education, 39, 75-91.
  • Colás P., Villaciervos P. (2007) La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-38.
  • Cousins A. (2007) Gender Inclusivity in Secondary Chemistry: A study of male and female participation in secondary school chemistry. International Journal of Science Education, 29(6), 711-730.
  • Cremades M. A. (1995) La coeducación como propuesta. En S. Acuña Franco (coord.). Coeducación y tiempo libre (pp.13-45). Madrid: Popular.
  • Davies B. (2003) Shards of Glass. Children Reading & Writing beyond Gendered Identities. Edición Revisada. Cresskill (Nueva York): Hampton Press.
  • Davies B., Harré R. (1999). Positioning and personhood. En R. Harré y L. van Langenhove (Eds.). Positioning theory: Moral contexts of intentional action (pp. 32–52). Oxford: Blackwell Publishers.
  • Del Valle T. (coord.)(2001) Modelos emergentes en los sistemas y las relaciones de género. Madrid: Narcea D. L.
  • Feminario de Alicante. (1987) Elementos para una educación no sexista. Valencia: Víctor Orenga.
  • Fernández C., Mirandes J., Porta I., Rodríguez M., Solsona N., Tarín R. M. (1995) Una mirada no sexista a las clases de ciencias experimentales. Barcelona: Institut de Ciencies de l’Educació.
  • Fung Y. Y. H. (2002) A comparative study of primary and secondary school students’ images of scientists. Research in Science and Technological Education, 20(2), 199–213.
  • García Pérez R., Sala A., Rodríguez E., Sabuco A. (2013) Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: impactos metacognitivos de la inclusión curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 17(1), 271-287.
  • Gee J. P. (2005) An introduction to discourse analysis: Theory and method. London: Routlegde.
  • González Gabaldón B. (1999) Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88.
  • Liu M., Hu W., Jiannon S., Adey P. (2010) Gender Stereotyping and Affective Attitudes Towards Science in Chinese Secondary School Students. International Journal of Science Education, 32(3), 379-395.
  • Manassero M. A., Vázquez A. (2002) Los estereotipos de género y el lenguaje en los libros de texto de ciencias. Cultura y Educación, 14(4), 415-429.
  • Neto A., Cid M., Pomar C., Peças A., Chaleta E., Folque A. (1999) Estereotipos de género. Lisboa: Comisión para la Igualdad y los Derechos de las Mujeres.
  • Piedra de la Cuadra J., García Pérez R., Rebollo Catalán M. A., Ries F.J. (2011) Actitudes hacia la coeducación en Andalucía ¿es el profesorado de Educación Física diferente? . Revista de Investigación en Educación, 9(2), 200-208.
  • Reid N., Skryabina E. A. (2003) Gender and Physics. International Journal of Science Education,25(4), 509-536.
  • Ritchie S. M. (2002) Student Positioning within Groups During Science Activities. Research in Science Education, 32, 35-54.
  • Rossi Cordero A. Barajas Frutos M. (2015) Elección de estudios CTIM y desequilibrios de género. Enseñanza de las Ciencias, 33(3), 59-76.
  • Salazar L., Hidalgo V., Blanco H. (2010) Estudio sobre diferencias de género en el aula de matemáticas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 3 (2), 4-13
  • Stangor C., Carr C., Kiang L. (1998) Activating stereotypes undermines task performance expectations. Journal of Personality and Social Psychology, 75(5), 1191–1197.
  • Stark R., y Gray D. (1999) Gender preferences in learning Science. International Journal of Science Education,21(6), 633-643.
  • Subirats M. (1994) Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 49-78.
  • Swanborn P. G. (2010) Case Study Research: what, why and how?. California: SAGE Publications.
  • West C., Zimmerman D. H. (1987) Doing Gender. Gender and Society, 1(2), 125-151.
  • Zohar A., Sela D. (2003) Her physics, his physics: Gender issues in Israeli advanced placement physics classes. International Journal of Science Education,25(2), 245-268.