«Intermedia/transmedia(lidad)» como modelos de un método de investigación literario y cultural

  1. María Teresa Vilariño Picos 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Ano de publicación: 2016

Número: 18

Tipo: Artigo

DOI: 10.7238/A.V0I18.3033 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

New technologies have been interacting with literature, culture and the arts in a very significant way in the last decade. This has led to a framework of study known as digital humanities that is characterised by, among other things, the parameters of a ‘cultural convergence’ and that offers new possibilities and challenges for the more classical understanding of culture, as the latter shifts towards a digital culture and global connectivity. This article analyses different concepts such as intermedia and transmedia, among others, as models that are bringing practices and opportunities to the study of Literature and Culture. Along with these two concepts, we also take up the notions of hybridisation, performativity, dissolution and the opening of storytelling, illustrating them with examples by various authors, such as Celia Parra, Mónica Ezquerra and Aram Bartholl. The act of defining to what extent literature and the humanities or arts have become an expanded field, serving as a semiotic model of discourse for other emerging media, from an intermedia and transmedia perspective, with an agonistic push of energeia, of tension, forces us to change the ways we look at them and emphasises the importance of a collaborative effort, the main exponent of our collective intelligence.

Información de financiamento

Este artículo se enmarca dentro del proyecto Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación periodística y performance en la era digital (Referencia CSO2013-47288-P), dirigido por el profesor Domingo Sánchez-Mesa Martínez. Ministerio de Economía y Competitividad.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • BAUMAN, Z. (2013). La cultura en la era de la modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
  • BECK, U. (2002). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.
  • BOLTER, J. D.; R. GRUSIN (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge (Massachussetts): The MIT Press.
  • BOURRIAUD, N. (2004). Posproducción. La cultura como escenario. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • BOURRIAUD, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • BUSTAMANTE, M. (1999). «Estructuras narrativas no objetuales: las alógicas». En: J. A. SÁNCHEZ (ed.). Desviaciones (documentación de la 2.ª ed. de Desviaciones). Madrid-Cuenca, págs. 79-84. <http://artesescenicas.uclm.es/archivos_subidos/textos/90/estructuras_narrativas_no_objetuales.pdf>.
  • COLLADO, E. (2013). «El cine y su resonancia en el espacio. Una aproximación al cine expandido contemporáneo en España». En Arte y políticas de la identidad. Vol. 8. julio, págs. 115-136. <http://revistas.um.es/api/article/view/191671/158371>
  • GARCÍA CANCLINI, N. (2001). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la Modernidad. Buenos Aires: Paidós.
  • HANSEN, M. (2006). Bodies on Code: Interfaces with Digital Media. Nueva York-Londres: Routledge.
  • HAWK, B.; D. M. RIEDER (2008). «On Small Tech and Complex Ecologies». En The Culture and Digital Tools. inneapolis/Londres: University of Minnesota Press.
  • JENKINS, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media collide. Nueva York/Londres: New York University Press. Traducido al castellano por Pablo Hermida Lazcano. Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.
  • KIRBY, A. (2009). Digimodernism. How New Technologies dismantle the Postmodern and Reconfigure our Culture. Nueva York: Continuum.
  • MANOVICH, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge (Massachussetts): The MIT Press. Traducido al castellano por Óskar Fontrodona. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Barcelona: Paidós, 2005.
  • NELSON, R. (2007). State of Play: Contemporary «High-End TV Drama». Mánchester-Nueva York: Manchester University Press. <http://dx.doi.org/10.7228/manchester/9780719073106.001.0001>
  • ONG, W. (2009). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.
  • RITZER, G. (2011). Globalization: The Essentials. Chichester-West Sussex-Malden-Mass.: Wiley Blackwell.
  • ROBERTSON, R. (2000). Globalization: Social Theory and Global Culture. Londres: Sage. <http://dx.doi.org/10.4135/9781446280447>
  • SCOLARI, C. A. (2008). «Hacia la hipertelevisión. Los primeros síntomas de una configuración del dispositivo televisivo». Diálogos de la comunicación, n.º 77, julio-diciembre, págs. 1-9.
  • SIERRA PAREDES, G. (2010). «Bienvenidos a la era postdigital». En Quimera, n.º 314, pág. 10.
  • SIERRA PAREDES, G. (2011). «Introducción a la poesía molecular». En Quimera, n.º 332, pág. 10.
  • VILARIÑO PICOS, M.ª T. (2011). Textos a escape. A literatura e a cultura na era dixital. Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela.
  • VILARIÑO PICOS, M.ª T. (coord.) (2016). Narrativas cruzadas. Hibridación, transmedia y performatividad en las humanidades digitales.Vigo: Academia del Hispanismo. .