Jornada lectiva, aprendizajes y vida cotidiana del alumnado de Educación Secundaria Postobligatoria

  1. Laura Cruz López 1
  2. Mª Carmen Morán de Castro 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 86

Pages: 115-129

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

This article reports on a coordinated Research, Development and Innovation project (RESORTES) that explored the social use of time and its influence on the daily construction of youth identity. A specific questionnaire was employed to analyze post-compulsory secondary school students' and teachers' evaluations of the organization of school time (the school day and its scheduling) and its impact on achievement and academic competencies, psycho-biological needs, and participation in relational activities. The results invite an overall optimistic interpretation while, at the same time, the detailed analysis reveals inconsistencies and raises questions, especially related to the professional experience.

Funding information

El presente artículo se deriva del proyecto de investigación coordinado De los tiempos educativos a los tiempos sociales: la construcción cotidiana de la con- dición juvenil en una sociedad de redes (RESORTES), Financiado por la Secretaría de Estado de Investigación, Desarrollo e Innovación (Ref.: EDU2012-39080-C07-00) en el marco del Plan Nacional de I+D+i. El proyecto se desarrolló entre los años 2012-2015 con la participación de siete universidades españolas: Barcelona, Burgos, Deusto, La Rioja, Santiago de Compostela, UNED y Valencia.

Bibliographic References

  • Cardús, S. (2003). Propostes d’intervenció per a la conciliació d’horaris familiars, escolars i laborals: informe final. Barcelona: Generalitat de Catalunya-Departament de Benestar i Familia.
  • Caride, J.A., Lorenzo, J. y Rodríguez, M.A. (2012). Educar cotidianamente: el tiempo como escenario pedagógico y social en la adolescencia escolarizada. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 20, 19-60.
  • Cavet, A. (2011). Rythmes scolaires: pour une dynamique nouvelle des temps éducatifs. Dossier d’actualité de la VST, 60.
  • Congreso de los Diputados (2013). Subcomisión para el estudio de la racionalización de horarios, la conciliación de la vida personal, familiar y laboral y la corresponsabilidad. Boletín Oficial de las Cortes Generales, 330.
  • Díaz-Morales, J.F, Escribano, C. y Jankowski, K.S. (2015). Chronotype and time-of-day effects on mood during school day. Chronobiology International, 32 (1), 37-42.
  • Escribano, C. (2012). Matutinidad-vespertinidad, rendimiento académico y variaciones de la atención durante la jornada escolar: control de la influencia de la edad, el tiempo de sueño y la inteligencia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Fernández, M. (2001). La jornada escolar: análisis y valoración de los procesos, los efectos y las opciones de la implantación de la jornada continua. Barcelona: Ariel.
  • Gimeno, J. (2008). El valor del tiempo en educación. Madrid: Morata.
  • Leconte, C. (2014). De rythmes de vie aurythmes scolaire. Une histoire sans fin. Paris: Septeptrion.
  • Morán, M.C. (2012). Incidencia de la jornada escolar en los procesos de socialización infantil. Educar em Revista, 45, 19-36.
  • Morán, M.C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educación Social. Revista de intervención socioeducativa, 47, 84-94.
  • Quiroz, R. (1992). El tiempo cotidiano en la escuela secundaria. Nueva Antropología. Revista de Ciencias Sociales, 12 (42), 89-100.
  • Sintes, E. (2012). A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.
  • Suárez, V., Castrillón, O. y Guerrero, A. (2013). Class Schedule Assignment Based on Students Learning Rhythms Using A Genetic Algorithm. Ingeniería y Ciencia, 9 (17), 77–95.
  • Varela, J. (1995). Categorías espacio-temporales y socialización escolar. Del individualismo al narcisismo. En J. Larrosa (ed.), Escuela, poder y subjetivación. Madrid: La Piqueta, 155-189.
  • Zaffran, J. (2001). Le temps scolaire, le temps libre e le temps des loisirs: comment réussir au collège français en s’engageant dans la course des temps sociaiux, Loisir et Société, 24 (1). Consultado en http://www.erudit.org/revue/ ls/2001/v24/n1/000166ar. html.
  • Zaffran, J. (2010). Le temps de l’adolescence. Entre contrainte et liberté. Rennes: Presses universitaires de Rennes.