Imagen mental y su relación con los aspectos cognitivos y personalidad

  1. Mario Lado 1
  2. Alfredo Campos 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 1: APRENDIZAJE, MEMORIA Y MOTIVACIÓN

Issue: 1

Pages: 126-129

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.01.663 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between the ability rotate spatial mental images and cognitive aspects such as memory, the ability for arithmetic and general mental abilities; also, the relationship between the ability to rotate spatial mental images and personality characteristics were investigated. The results indicate that people with higher ability to create and rotate mental spatial imagery have better results on cognitive abilities measured in this study; also, the results indicate that the ability to rotate spatial mental imagery show significant correlations with two of the five personality factors: Energy and Conscientiousness

Bibliographic References

  • Blajenkova, O., Kozhevnikov, M., & Motes, M.A. (2006). Object-spatial imagery: A new self-report imagery questionnaire. Applied Cognitive Psychology, 20, 239-263. http://dx.doi.org/10.1002/acp.1182
  • Burton, L. J., & Fogarty, G. J. (2003). The factor structure of visual imagery and spatial abilities. Intelligence, 31, 289-318.
  • Campos, A. (2009). Spatial imagery: A new measure of the visualization factor. Imagination, Cognition and Personality, 29, 31-39.
  • Campos, A. (2012). Measure of the ability to rotate mental images. Psicothema, 24, 431-434.
  • Campos, A. (2013). Reliability and percentiles of a measure of spatial imagery. Imagination, Cognition and Personality, 32, 427-431.
  • Campos, A., y González, M.A. (1993). Creatividad y rendimiento académico en estudiantes de Bellas Artes, Ciencias y Letras. Adaxe, 9, 19-28.
  • Campos, A., y González, M.A. (1994b). Los factores de imagen como determinantes del rendimiento académico en estudiantes de Bellas Artes. Revista Galega de Psicopedagoxía, 8-9, 201-208.
  • Campos, A., y González, M.A. (1994c). Importancia de la imagen y la creatividad en el rendimiento académico de estudiantes de bachillerato. Adaxe, 10, 21-30.
  • Campos, A., y González, M.A. (1994d). ¿Es la creatividad un factor determinante en los estudios de Bellas Artes? Revista Galega de Psicopedagoxía, 8-9, 209-217.
  • Campos, A., & Pérez-Fabello, M.J. (2011a). Factor structure of the Spanish version of the object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire. Psychological Reports, 108, 470-476.
  • Campos, A., & Pérez-Fabello, M.J. (2011b). Some psychometric properties of the Spanish version of the clarity of auditory imagery scale. Psychological Reports, 109, 139-146.
  • Caprara, G.V., Barbaranelli, C. y Borgogni, L. (1995). BFQ: cuestionario" Big Five", versión española de J. Bermúdez. Madrid: TEA Ediciones.
  • Edwards, M.P., & Tyler, L. (1965). Intelligence, creativity, and achievement in a non selective public junior high school. Journal of Educational Psychology, 56, 96-99.
  • Gaddes, W. H., McKenzie, A., & Barnsley, R. (1968). Psychometric intelligence and spatial imagery in two Northwest Indian and two white groups of children. The Journal of Social Psychology, 75, 35-42.
  • Gervilla, A. (1987). Creatividad, inteligencia y rendimiento. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Gralton, M.A.; Hayes, Y.A.; Richardson, J.T. (1979). Introversion–extraversion and mental imagery. Journal of Mental Imagery, 3, 1-10.
  • Hasegawa, K. (1990). Relationship between vividness of mental imagery and personality traits. Japanese Journal of Educational Psychology, 38, 306-311.
  • Holland, J.L. (1978). Investigación Autodirigida (Forma E). Florida, USA: PAR, Psychological Assessment Resources, Inc.
  • Lado, M. (2008a). CSG–PHC, Prueba de Habilidad de Cálculo. Universidad de Santiago de Compostela: Departamento de Psicología Social, Básica y Metodología.
  • Lado, M. (2008b). CSG–PMC, Prueba de Memoria Visual (versión C). Universidad de Santiago de Compostela: Departamento de Psicología Social, Básica y Metodología.
  • Lado, M. (2008c). CSG–PMV, Prueba de Memoria Visual (versión M). Universidad de Santiago de Compostela: Departamento de Psicología Social, Básica y Metodología.
  • Lado, M. (2008d). CSG–HMG 1.60, Prueba de Habilidad Mental General (Versión 1.60). Universidad de Santiago de Compostela: Departamento de Psicología Social, Básica y Metodología.
  • McDougall, S., & Pfeifer, G. (2012). Personality differences in mental imagery and the effects on verbal memory. British Journal of Psychology, 103, 556-573.
  • Owens, A.C., & Richardson, J.T.E. (1979). Mental imagery and pictorial memory. British Journal of Psychology, 70, 497-505.
  • Paivio, A. (1971). Imagery and verbal processes. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Richardson, J.T. (1978). Mental imagery and memory: Coding ability or coding preference? Journal of Mental Imagery, 2, 101-116.
  • Shaw, G.A., & DeMers, S.T. (1986). The relationship of imagery to originality, flexibility and fluency in creative thinking. Journal of Mental Imagery, 10, 65-74.