Calidad de la orientación en la Facultad de Educación (Universidad de Santiago de Compostela)

  1. Mª Cristina Ceinos Sanz 1
  2. Miguel Anxo Nogueira Pérez 1
  1. 1 Universidad deSantiago de Compostela
Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS

Issue: 6

Pages: 255-259

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.06.683 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

From the changes which are produced in the current society, the ones happened in the university system are particularly relevant, context in which to favour the integral capacity of students, the personal maturity process that every student experiments must be considered as well as the Guidance inclusion in such stage. Therefore, the main objective of the present study is focused on analyzing the Guidance actions developed with final-year students of the Faculty of Educational Science (University of Santiago de Compostela) with the aim of formulating proposals for improvement in the developed actions.

Bibliographic References

  • Álvarez, P., Asensio, I., Forner, A.,&Sobrado, L. M. (2006). Los planes de acción tutorial en la Universidad. En T. Escudero & A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 147-206). Madrid: La Muralla.
  • Álvarez, V., García-Jiménez, E., Gil-Flores, J.,& Romero, S. (2000). La orientación en la universidad en el contexto de una docencia de calidad. En J. Ruiz & A. Medina, Orientación educativa e intervención psicopedagógicas, I Jornadas Andaluzas de Orientación y Psicopedagogía (pp. 209-252). Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
  • Ceinos, C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • García, B (2010). La tutoría en la Universidad de Santiago de Compostela: Percepción y valoración del alumnado y profesorado. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • García, E.,& Sanz, R. (2006). Nuevas estrategias de apoyo a los estudiantes en la Universidad. En T. Escudero & A. D. Correa (Coords.), Investigación en innovación educativa: algunos ámbitos relevantes (pp. 207-268). Madrid: La Muralla.
  • Lobato, C.,&Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25.
  • López, E.,& Oliveros, L. (1999). La tutoría y la orientación en la Universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10(17), 83-98.
  • Rodríguez, S. (1997). Orientación Universitaria y evaluación de la calidad. En P. Apodaca & C. Lobato (Eds.), Calidad en la universidad: Orientación y Evaluación (pp. 23-52). Barcelona: Laertes.
  • Sánchez, M. F. (1998). Las funciones y necesidades de orientación en la Universidad: un estudio comparativo sobre las opiniones de universitarios y profesionales. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 9(15), 87-107.
  • Suárez, B. (2013). Servicios de Orientación profesional universitarios: estudio descriptivo. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 27-42.
  • Valverde, A. (2004). Orientación universitaria: evaluación de un sistema de estudiantes mentores. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.
  • Vidal, J., Díez, G.,& Vieira, Mª J. (2002). La oferta de los servicios de orientación en las universidades españolas. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 431-448.