Aprendizaje-Servicio, docencia e implicación social del profesorado universitario. ¿Existe alguna relación?

  1. Alexandre Sotelino-Losada 1
  2. Igor Mella-Núñez 2
  3. Cristina Varela-Portela 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2015

Issue Title: XIII Congreso Internacional G-P de Psicopedagogía. Área 12: POLÍTICAS Y REFORMAS DE LA ENSEÑANZA SUP

Issue: 12

Pages: 24-28

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2015.0.12.565 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The aim of this paper is to evaluate the extent to social participation of university teachers in the third sector will exert an influence on their teaching, and also, in their opinion on service-learning. So we've made a study of ex-post-facto (not experimental), with descriptive method of survey methodology. The population has been the faculty of the University of Santiago de Compostela (Sample of 326 subjects). We conclude that involvement in projects related to these entities, it seems that relates to a look of teaching beyond the classroom and understand the social responsibility of the University as a key factor.

Bibliographic References

  • Astin, A. W., y Sax, L. J, (1998). How undergraduates are affected by service participation? Journal of College Student Development, 39(3), 251-263.
  • Astin, A. W., Vogelgesang, L. J., Ikeda, E. K., y Yee, J. A. (2000). How Service-Learning affects students. Los Angeles: Higher Education Research Institute. Recuperado de http://heri.ucla.edu/pdfs/hslas/hslas.pdf
  • Celio, C. I., Durlak, J., y Dymnicki, A. (2011). A meta-analysis of the impact of Service-Learning on students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181.
  • Duran, D., y Flores, M. (2014). Prácticas de tutoría entre iguales en universidades del Estado español y de Iberoamérica. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 5-17. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol13nu m1/art1.pdf
  • Edel, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2). Recuperado de http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Ed el.pdf
  • Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje servicio. Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. Actas del 7º Seminario Internacional Aprendizaje y Servicio Solidario (pp. 19-26). Buenos Aires: CLAYSS. Recuperado de http://www.clayss.org.ar/seminario/actas/2005_Act as7.pdf
  • Gallini, S. M., y Moely, B. E. (2003). Service-Learning and engagement, academic challenge, and retention. Michigan Journal of Community Service Learning, 10(1), 5-14.
  • Hart, S. M., y King, J. R. (2007). Service learning and literacy tutoring: Academic impact on pre-service teachers. Teacher and Teaching Education, 23, 323-338.
  • Instituto Nacional de Estadística (2015). Página web del Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de http://www.ine.es/inebaseDYN/cp30321/cp_inicio. htm
  • Ives, B., y Obenchain, K. (2006). Experiential education in the classroom and academic outcomes: for those who want it all. Journal of Experiential Education, 29(1), 61-77.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning. Experience at the source of learning and development. Nueva Jersey: Prentice Hall.
  • Leimer, C., Yue, H., y Rogulkin, D. (2009). Does Service-Learning help students succeed? Assessing the effects of Sevice-Learning at California State University-Fresno. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED521013.pdf
  • Lockeman, K. S., y Pelco, L. E. (2013). The relationship between Service-Learning and degree completion. Michigan Journal of Community Service Learning, 20(1), 18-30.
  • Martín, E., y González Afonso, M. (2010). El rendimiento académico del alumnado de nuevo ingreso en la Universidad de La Laguna. La Laguna: Servicio de Publicaciones Universidad de La Laguna.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2014-2015. Madrid: Autor.
  • Palos, J. (2009). ¿Por qué hacer actividades de aprendizaje servicio? En J. M. Puig (Coord.), Aprendizaje servicio (ApS). Educación y compromiso cívico (pp. 151-161). Barcelona: Graó.
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Madrid: Octaedro.
  • Rodríguez Espinar, S., Fita, E., y Torrado, M. (2003). El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista de Educación, 334, 391-414.
  • Santos Rego, M. A. (2013). ¿Para cuándo las universidades en la agenda de una democracia fuerte? Educación, aprendizaje y compromiso cívico en Norteamérica. Revista de Educación, 361, 565-590.
  • Santos Rego, M. A., y Lorenzo Moledo, M. M. (2007). Universidade e construcción da sociedade civil. Vigo: Xerais.
  • Santos Rego, M. A., y Lorenzo Moledo, M. M. (2009). Educación para a cidadanía e os profesores. Vigo: Xerais.
  • Santos Rego, M. A., Sotelino, A., y Lorenzo Moledo, M. M. (2015). Aprendizaje-Servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro (en prensa).
  • Scales, P. C., Roehlkepartain, E. C., Neal, M., Kielsmeier, J. C., y Benson, P. L. (2006). Reducing academic achievement gaps: The role of Community Service and Service Learning. Journal of Experiential Education, 29(1), 38-60.
  • Simonet, D. (2008). Service-Learning and academic success: The links to retention research. Recuperado de http://www.compact.org/wp-content/uploads/resou rces/downloads/MN-SL_and_academic_success.pdf
  • Smink, J., y Reimer, M. S. (2005). Fifteen effective strategies for improving student attendance and truancy prevention. Clemson: National Dropout Prevention Center. Recuperado de: http://www.dpi.state.nd.us/Title1/progress/present/ 15ways.pdf
  • Strage, A. A. (2000). Service-Learning: Enhancing student learning outcomes in a college-level lecture course. Michigan Journal of Community Service Learning, 7, 5-13.
  • Tejedor, F. J., y García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.