Evolución y desarrollo actual de los Temas Transversalesposibilidades y límites
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1698-7799, 1698-7802
Year of publication: 2015
Issue: 18
Pages: 143-160
Type: Article
More publications in: Foro de Educación
Abstract
The aim of this study was to determine the characteristics of the evolution and current development of transversal themes in education, considering them basically as important social cuestions with great influence in the overall education of the student. Specifically it seeks to clarify the level of preparation and dedication of teachers and schools to teach them. To do this, legislation used in our country (organics laws and decrees curriculum) were analyzed and also the contribution of outstanding educators, institutions and researchers. We analyzed the characteristics of transversal themes in the educational project and the teaching program, its development in the clasroom and its projection out of it through the help of family and community. Conclusions about their current status (possibilities and limitations) are derived and future proposals are made on the improvement of initial and ongoing training of teachers, to increase their collegiate or cooperative work of planning, intervention and evaluation, increased media and counseling in use, the need for increased communication and collaboration with families and other community institutions.How to reference this articleRosales López, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los Temas Transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13(18), pp. 143-160. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008
Bibliographic References
- Alonso, J. (2005). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Morata.
- Angulo, A. (2009). La tutoría en educación primaria: manual de ayuda. Madrid: Wolters Kluwer.
- Berzin, Ch. (2012). Tutorat entre pairs et Théorie implícite d´enseignement. Revue Française de Pedagogie, 179, 73-82.
- Cardús, J. (2007). El desconocimiento de la educación: Las claves para entender el papel de la familia, la escuela, los valores. Barcelona: Paidós.
- Constitución Española de 27-XII-1978. BOE n. 311 de 29-XII-1978.
- Delords, J. (1996). La educación encierra un tesoro. MADRID: Santillana/UNESCO.
- European Parliament, Council of European Union (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December, 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC).
- Delval, J. (2006). Hacia una escuela ciudadana. Madrid: Morata.
- Esteve, J. M. (2008). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidós.
- EURYDICE (2005). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo. Disponible en: http://www.eurydice.org
- Faure, E. (1974). Aprender a ser: la educación del futuro. Madrid: Alianza.
- Fernández Batanero, J. (2009). Un currículo para la diversidad. Madrid: Síntesis.
- Gairin, J. (2008). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. Madrid: Wolters Kluwer.
- García Matilla, A. et al. (2004). Los niños y los jóvenes frente a las pantallas: Situación de los medios de comunicación y las nuevas tecnologías de la información en España en el ámbito de la infancia y la adolescencia. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos sociales.
- Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó.
- Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
- Ley 14/1970 de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. BOE n. 187 de 6 de agosto.
- LOE: Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo, de Educación. BOE, n. 106 de 4-V-2006.
- LOGSE: Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE n. 238 de 4 de octubre.
- LOMCE : Ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre para la mejora de la calidad de la enseñanza. BOE n. 295 de 10 de diciembre de 2013.
- Luengo, F. y Moya, J. (2008). Escuela, familia y comunidad: Claves para la acción. Madrid: Wolters Kluwer.
- Luzuriaga, L. (1961). Métodos de la nueva educación. Buenos Aires: Losada.
- Marina, J. y Bernabeu, R. (2007). Competencia social y ciudadana. Madrid: Alianza.
- Martin, X., Puig, J., Padrós, M., y Trilla, J. (2008). Tutoría. Técnicas, recursos y actividades. Madrid: Alianza.
- Meuret, D. (2004). La autonomía de los centros escolares y su regulación. Revista de Educación, 333, 11-39.
- O.M.S., (1993). La red europea de escuelas promotoras de salud. Copenhague: Oficina regional europea de la O.M.S.
- OMS. (2005). La salud y los objetivos de desarrollo del Milenio. Ginebra: OMS.
- ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Asamblea General de las Naciones Unidas. Resolución 217ª (III) de 10-XII, París.
- Orozco, G. (2010). Niños, maestros y pantalla. Observatorios de televisión en la escuela. Guía didáctica para el maestro. México: Universidad de Guadalajara.
- Ortega, J. (2010). Competencias básicas: desarrollo y evaluación en educación primaria. Madrid: Wolters Kluwer.
- Perrenoud, Ph. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
- Perrenoud, Ph. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Graó
- Pujolás, J. (2008). 9 Ideas clave: El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
- Real Decreto 1533/1986 de 7 de diciembre por el que se regulan las Asociaciones de padres. BOE n. 180 de 29-VII.
- Real Decreto 1344/1991 de 6 de septiembre que establece el Currículo de Educación Primaria. BOE n. 220 de 13-IX.
- Real Decreto 1513/2006 de 7 de diciembre por el que se establecen las enseñanzas mínimas de Educación primaria. BOE n. 293 de 8-XII.
- Real Decreto 126/2014 de 28 de febrero por el que se establece el currículo básico de educación primaria, BOE n. 52, de 1-III.
- Recomendación (2002) 12 del Comité de Ministros de los estados miembros sobre educación para la ciudadanía democrática, adoptada el 16-X-2002.
- Rosales, C. (2000). Orientaciones para la evaluación interna de la enseñanza de temas transversales en centros. Adaxe, 16, 77-96.
- Rosales, C. (2009). Didáctica: Innovación en la enseñanza. Santiago: Andavira.
- Rosales, C. (2010). La planificación de la enseñanza por competencias: ¿Qué tipo de innovación implica? Innovación educativa, 20, 77-88.
- Rosales, C. (2011). Tiempo escolar, tiempo de vida. Educación y futuro digital, 5, 1-13.
- Santos Guerra, M. (2008). Hacer visible lo cotidiano: teoría y práctica de la evaluación cualitativa. Madrid: Akal.
- Subirats, J. (2002). Gobierno local y educación. Barcelona: Ariel.
- Veyrunes, PH. y Saury, J. (2009). Stabilité et auto-organisation de l´activité collective en classe: exemple d´un cours dialogué à l´ecole primaire. Revue Françaose de Pedagogie, 169, 67-76.
- UNESCO (1986). Didáctica sobre cuestiones universales de hoy. Barcelona: Teide/UNESCO.
- UNESCO (2006). La Red del Plan de Escuelas Asociadas de la UNESCO. Disponible en http://www.UNESCO.org/new/education/networks/