Análisis de las diferencias de rendimiento del alumnado de centros urbanos y no urbanos a partir de los resultados de los premios extraordinarios de educación secundaria obligatoria

  1. Chao-Fernández, Rocío 1
  2. Ferreiro-Seoane, Francisco Jesús 2
  3. Mato-Vázquez, María Dorinda 1
  1. 1 Universidad de A Coruña A Coruña, España
  2. 2 Universidad de Santiago Santiago de Compostela, España
Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2015

Volume: 19

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.19-3.23 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

This research analyzes how the teaching-learning contexts (urban and non-urban) of four provinces and their different towns influence the school performance of Galician students who apply for the compulsory secondary education (ESO, in Spanish) special award. The sample is of 1,212 students who have finished the 4th level of ESO with an average score greater than or equal to 9 between 2008 and 2012. For such purpose, we made a comparative analysis using independent samples with Levene’s test through the SPSS V. 22.0.0.0 statistical package. The results indicate that, out of the 12 scores (Galician, Spanish, foreign language, Mathematics and Social Sciences, Geography and History) and a test to choose from different options (Physics and Chemistry, Biology and Geology, Latin, Music, Technology and Arts), students from urban schools get better results in 10 of them (83.33%), with significant differences in 6 subjects.

Bibliographic References

  • Broc, M. Á. (Mayo-Agosto, 2006). Motivación y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria y bachillerato LOGSE. Revista de Educación 340, 379-414. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re340/re340_14.pdf
  • Calero, J. y Escardíbul, J.-O. (2007). Evaluación de servicios educativos: El rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003. Hacienda Pública Española, 183(4), 33-66. Recuperado de http://www.ief.es/documentos/recursos/publicaciones/revistas/hac_pub/183_Evaluacion.pdf
  • Casullo, M. (Comp.). (2002). Evaluación del bienestar psicológico en Iberoamérica. Buenos Aires: Paidós.
  • Chiswick, B. R. y DebBurman, N. (2004). Educational Attainment: Analysis by Immigrant Generation [El logro Educativo: Análisis de la Generación Inmigrante]. Economics of Education Review, 23(4), 361-379. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.econedurev.2003.09.002
  • Fernández, M. C., Jorge, M. y Martín, A. I. (2006). Medidas de atención a la diversidad para alumnado de altas capacidades. TOLEITOLA. Revista de educación del CeP de Toledo, 8, (35-118). Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/93635/00620093000017.pdf?sequence=1
  • García, F. J., Rubio, M. y Bouachra, O. (Enero-Abril, 2008). Población inmigrante y escuela en España: Un balance de la investigación. Revista de Educación, 345, 23-60. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re345/re345_02.pdf
  • Häkkinen, I., Kirjavainen, T. y Uusitalo, R. (2003). School Resources and Student Achievement Revisited: New Evidence from Panel Data [Revisión de los recursos de la escuela y los logros de los estudiantes: nueva evidencia a partir de Panel Data]. Economics of Education Review, 22(3), 329-335. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0272-7757(02)00060-2
  • Kleinfeld, J. S., McDiarmid, G. W. y Hagstrom, D. (Diciembre, 1985). Alaska’s Small Rural High Schools: Are they Working? [Pequeñas escuelas secundarias de Alaska: ¿Están trabajando?] (Serie Iser Report Series No. 58). Alaska: University of Alaska.
  • Lizasoain, L., Joaristi, L. M., Lucas, J. F. y Santiago, K. (Septiembre de 2006). El efecto contextual del nivel socioeconómico sobre el rendimiento académico en la educación secundaria obligatoria en la Comunidad Autónoma Vasca. X Congreso Nacional de Educación Comparada “El derecho a la educación e un mundo globalizado. Universidad del País Vasco. San Sebastián, España.
  • Lobato, H. y Alonso, P. (2002). Elementos que influyen en el fracaso escolar. Universidad de Huelva, España.
  • Mato, M. D. (2014). La afectividad hacia las matemáticas. Madrid: CreateSpace.
  • Mato, M. D., Chao, R. y Ferreiro, F. J. (2015). Análisis estadístico de los resultados de las pruebas de rendimiento académico del alumnado de la ESO, participante en los premios extraordinarios. REOP, 26(1) 25-43. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.1.2015.14340
  • Meunier, M. (Febrero, 2011). Immigration and Student Achievement: Evidence from Switzerland [Inmigración y rendimiento de los estudiantes: El caso de Suiza]. Economics of Education Review, 30(1), 16-38. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.econedurev.2010.06.017
  • Morales, M., Benítez, M. y Agustín, D. (2013). Habilidades para la vida (cognitivas y sociales) en adolescentes de una zona rural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 98-113. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v15n3/v15n3a7.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2010). PISA 2009 Results: Overcoming Social Background. Equity in Learning Opportunities and Outcomes (Volume II) [Pisa, 2009: La superación del fondo social. La igualdad de oportunidades en el aprendizaje (Volumen II)]. Paris: Autor.
  • Pascual, B. (2006). Calidad, equidad e indicadores en el sistema educativo español. Pulso, 29, 43-58. Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/5147
  • Sánchez, A. (2008). Efectos de la inmigración en el sistema educativo: El caso español (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona. Barcelona, España.
  • Santos, M. E. (2007). Calidad de la educación en Argentina: Determinantes y distribución utilizando los resultados de PISA 2000. Bienestar y política social, 3(1), 79-109. Recuperado de http://bienestar.ciss.org.mx/pdf/es/2007/vol_3_num_1_4_07_es.pdf
  • Serrano, D. M., Bojórquez, C. I., Vera, J. Á. y Ramos, D. Y. (2009). Locus de control y logro académico en dos tipos de ambiente de enseñanza para estudiantes universitarios. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 3(2), 167-174. Recuperado de http://www.ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/Encinas_etal.pdf
  • Wößmann, L. (2003). Schooling Resources, Educational Institutions and Student Performance: The International Evidence [Recursos, escolaridad, instituciones educativas y rendimiento de los alumnos: La evidencia internacional]. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 65(2), 117-170. doi: http://dx.doi.org/10.1111/1468-0084.00045
  • Wößmann, L. (2010). Families, Schools and Primary-School Learning: Evidence for Argentina and Colombia in an International Perspective [Familias y escuelas de Primaria: El caso de Argentina y Colombia desde una perspectiva internacional]. Applied Economics, 42(21), 2645-2665. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00036840801964617
  • Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. (2012a). Información del Premio Extraordinario de la ESO 2012. Recuperado de https://www.edu.xunta.es/premioseso
  • Xunta de Galicia. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. (2012b). Avaliación de Diagnóstico. Galicia 2011-2012 (Informe de resultados). Santiago de Compostela.
  • Young, D. J. (1998). Rural and Urban Differences in Student Achievement in Science and Mathematics: A Multilevel Analysis [Las diferencias rurales y urbanas de Rendimiento Estudiantil en Ciencias y Matemáticas: Análisis multinivel]. School Effectiveness and School Improvement, 9(4), 386-418. doi: 10.1080/0924