Patrimonio, entorno y procesos de identificación en la educación primaria

  1. Domínguez Almansa, Andrés
  2. López Facal, Ramón
Journal:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Year of publication: 2015

Issue Title: “Enseñanza de la historia y formación de identidades colectivas".

Issue: 41

Type: Article

More publications in: Clío: History and History Teaching.

Abstract

This paper analyses the development of processes of social identification by primary school students, and how this development occurs taking as starting point an alternative knowledge about their environment, which causes the modification of their initial perception of particular elements that they come to appropriate as a part of their heritage. The first section discusses the notions of collective identity and identity policies, and it examines the school as a context for the configuration of national identity, with a relevant role for the subject matter of history. In opposition to this predominance of the formation of national identities, currently combined with identification with the European Union, in the second section we propose the development of processes of social identification that would use as references heritage education and history.

Bibliographic References

  • Abuín, P., Garrido, L. y Gutiérrez Roca, X. (2015). Educación patrimonial nas paisaxes locais: un proxecto didáctico para unha educación cívica e transformadora. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Santiago de Compostela
  • Barth, Fredrik (1978). Los grupos étnicos y sus fronteras. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Brass, P. (1997). La formación de las naciones: de las comunidades a las nacionalidades. Zona Abierta, 79, 69- 100. Domínguez Almansa, A. (2008). De los relatos de terror al protagonismo de la memoria: el golpe de Estado de 1936 y la larga sombra de la represión. Historia, Antropología y Fuentes Orales, 40, 37-74.
  • Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2014). Patrimonio, paisaje y educación: formación inicial delprofesorado y educación cívica del alumnado de primaria. Clio. History and History Teaching, 40.
  • Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2015 a). Concepciones del alumnado de magisterio sobre la formación patrimonial. In Glòria Solé (org.) Educacao patrimonial: contributos para a construcao de uma consciencia histórica. Braga. Universidade do Minho.
  • Domínguez Almansa, A. y López Facal, R. (2015 b). Paisajes invisibles, patrimonios en conflicto: experiencias en la formación del profesorado y la educación primaria. In Hernández Carretero, A. Mª, García Ruíz, C. R. y De la Montaña,J. L. (Eds.) (713-720) Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas. Cáceres, Universidad de Extremadura
  • Doncel Abad, D. (2008). Construcción de identidades colectivas culturales a través del sistema educativo: comunidades autónomas y Logse. Revista Española de Educación Comparada, 14, 207-241.
  • Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La integración de una mutación. Barcelona, Bellaterra.
  • Gellner, E. (1989). Cultura, identidad y política: el nacionalismo y los nuevos cambios sociales. Barcelona. Gedisa.
  • Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa, vol. 1. Madrid, Taurus. Habermas, J. (1989). Identidades nacionales y postnacionales. Madrid, Tecnos.
  • Habermas, J. (1997). Más allá del Estado nacional. Madrid, Trotta.
  • Habermas, J. (2000). La constelación posnacional. Barcelona, Paidós.
  • Hobsbawm, E. (2000). La izquierda y la política de la identidad. New Left Review, 24, 114-125.
  • Hillyer, V. M. (s.f. c. 1931). Una historia del mundo para niños. Madrid, Estudio de Juan Ortiz.
  • Inbernón, F. (2010). Las invariantes pedagógicas y la pedagogía Freinet cincuenta años después.Barcelona, Paidós.
  • Kymlicka, W. (2003). La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Barcelona, Graó.
  • López Facal, R. (1999). O concepto de nación no ensino da historia. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • López Facal, R. (2000). La nación ocultada. En Pérez Garzón et al. 111- 160. La gestión de la memoria. La historia de España al servicio del poder. Barcelona, Crítica.
  • Martiniello, M. (1998). Salir De Los Guetos Culturales. Barcelona, Bellaterra.
  • Melucci, A. (1989). Nomads of the Present. Social Movements and Individual Needs in Contemporary Society, London. Hutchinson.
  • Melucci, A. (2001). Vivencia y convivencia: teoría social para una era de la información. Madrid, Trotta.
  • Mucchieli, A. (2002). L’identité. París, PUF.
  • Pennac, D. (2008). Mal de escola. Vigo, Xerais.
  • Touraine, A. (1987). El regreso del actor. Buenos Aires. AUDEBA.
  • Fichte, J. G. (1988). Discursos a la nación alemana. Madrid, Tecnos.