Narrativa aumentada

  1. GIL GONZÁLEZ, Antonio J. 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

ISSN: 0210-7287

Year of publication: 2015

Issue Title: Transmedialidad y nuevas tecnologías

Issue: 5

Pages: 45-74

Type: Article

More publications in: 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

Abstract

Under the influence of the term augmented reality in the field of new technologies, this essay proposes to symbolize in the augmented storytelling one the exploring of new territories emerged around traditional literary narrative as equally as traditional media, surronding audiovisual new media and new industries and cultural fields that have been formed and are forming around: Enhanced narratives, first, because of the classic adaptation binary processes, the new narratives tend to the formation of galaxies (and even universes) of intermedial and transmedia nature highly productives. But narrative also «augmented» because traditional print adapts to the medium through mutations or intramedial character: as hybridization or as remediation of the other codes, languages, themes and genres. From all this will emerge the mutant phenomenology we intend to address in the work across the study of some significant cases, from (post) novels that appear to be a succession of google screens, new publishing platforms that project multimedia novels or interactive comics (with soundtrack or digital effects built into the text), films with which it is possible to interact through mobile phones, increased narrative projects through AR software, transmedia platforms or Alternate Reality Games (ARG’s) to, this time taking up the most literal analogy with augmented reality announced in the title, wonderbooks reducing the old Gutenberg’s artifact to the status of mere interface of a video game console.

Bibliographic References

  • CORPUS CITADO
  • ARCADE FIRE. The Wilderness Downtown (Chris Milk, 2010) [Videoclip].
  • CARRIÓN, Jordi. Crónica de viaje. Mataró: ACM-Gràfiques Solà. Segunda edición. Badajoz: Aristas Martínez Ediciones, 2014, 2009 [Novela].
  • DANIELEWSKI, Mark Z. House of Leaves (2010). Trad. esp. de Javier Calvo y Robert Juan Cantavella. Málaga: Pálido Fuego/Alpha Decay, 2013 [Novela].
  • Dear Esther (Robert Briscoe: 2013) [Videojuego].
  • Device6 (Simogo: 2013) [Novel App].
  • Diggs. Detective privado (Sony: 2013) [Wonderbook].
  • El libro de los conjuros de Miranda Goshawk (SCE London Studio, 2012) [Wonderbook].
  • ÉMILIE Y SIMON. MediaEntity.01. Paris: Delcourt, 2013 [Álbum].
  • ÉMILIE Y SIMON. MediaEntity.02. Paris: Delcourt, 2014 [Álbum].
  • FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. Nocilla Dream. Barcelona: Candaya, 2006 [Novela].
  • FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. Nocilla Experience. Madrid: Alfaguara, 2008 [Novela].
  • FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. Nocilla Lab. Madrid: Alfaguara, 2009 [Novela].
  • FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. El proyecto nocilla. La película. (2009) [En línea] El hombre que salió de la tarta. http://blogs.alfaguara.com/fernandezmallo/ [Docuficción].
  • FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. Proyecto Nocilla. Madrid: Alfaguara, 2013 [Novela].
  • Gone Home (The Fullbright Company, 2013) [Videojuego].
  • Los ríos de Alice (Delirium Studios, 2013) [App].
  • MARÍAS, Fernando. El silencio se mueve. Madrid: S.M., 2010. [Novela].
  • MORA, Vicente Luis. Alba Cromm. Barcelona: Seix Barral, 2010.
  • Multiverso. (Narr8, s/d) [App. Serie de novela interactiva].
  • Narr8 [App de edición digital interactiva].
  • ORSINI, Alban. Mis whatsapp con Mamá. Barcelona: Grijalbo, 2014 [Novela].
  • PandaBoom. (Narr8, s/d) [App. Serie de narrativa infantil interactiva].
  • Panzer Chocolate (Robert Figueras, 2013) [Película].
  • Sangre principal. (Narr8, s/d) [App. Serie de cómic interactivo].
  • Star Trek. Primer contacto (Jonathan Frakes, 1996) [Película].
  • The Stanley Parable (Galactic Cafe, 2013) [Videojuego].
  • The Vanishing of Ethan Carter (The Astronauts, 2014) [Videojuego].
  • VALOR MONTERO, J. y Laura LIMÓS. Barcelona Roman Steampunk. Barcelona: Omni Series, 2014 [Novela].
  • Walking with Dinosaurs (Sony, 2013) [Wonderbook].
  • BIBLIOGRAFÍA
  • Camille Scherrer. 9 de diciembre de 2010. [31 julio 2015].
  • CUNQUEIRO, Álvaro. Un hombre que se parecía a Orestes. Barcelona: Destino, 1987.
  • GIL, Antonio J. «La novela aumentada. Para una realidad del siglo 21». El Cuaderno, octubre de 2013, 49, p. 9.
  • HERRERA FERRER, Raquel. «Propuesta de estrategias para desarrollar una taxonomía en narrativa digital». Hipertext.net, 2011, 9 [en línea] [31 de julio de 2015].
  • ImaginArt. 2 de febrero de 2011. [en línea] [30 de julio de 2015].
  • Jekyll&Hyde. 30 de noviembre de 2010. [en línea] [31 julio 2015].
  • JENKINS, Henry. Convergence Culture. Barcelona: Paidós, 2008.
  • MARCOS CAMILO, E. J. y F. J. GÓMEZ-TARÍN (eds.). Narrativas [mínimas] audiovisuales. Santander: Shangrila Textos Aparte, 2014.
  • MORA, Vicente Luis. El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral, 2011.
  • MORA, Vicente Luis. Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013.
  • MORA, Vicente Luis. «Acercamiento al problema terminológico de la narratividad transmedia». Caracteres. Estudios Culturales y Críticos de la Esfera Digital, 2014, 3 [en línea] http://revistacaracteres.net/revista/vol3n1mayo2014/problema-terminologico-transmedia/ [31 julio 2015].
  • MURRAY, Janet. Hamlet en la holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós, 1999.
  • SCOLARI, Carlos. Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación social interactiva. Barcelona: Gedisa, 2008.
  • VILLANUEVA, Darío. El Quijote antes del cinema. Discurso leído en su recepción pública en la Real Academia Española. Madrid: Real Academia Española, 2008.