Cibermedios de proximidad en España y Portugal en las redes socialesvías para estrechar vínculos en comunidades locales

  1. X López García 1
  2. C Toural Bran 1
  3. AI Rodríguez Vázquez 1
  4. A Silva Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela (USC), España
Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Año de publicación: 2015

Número: 70

Páginas: 833-858

Tipo: Artículo

DOI: 10.4185/RLCS-2015-1074 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The evolution of social media is transforming proximity cyber media, especially the impact these models have on local communities. The evolution of the new media ecosystem over the past ten years has involved the proliferation of proximity cyber media, both born-digital and digitised media. Only time will tell whether these proximity cyber media are sustainable and whether they will manage to adapt themselves to the ongoing transformations of network society. The purpose of this article is to identify the new ways in which proximity cyber media establish bonds with their communities, while highlighting the difference between born-digital and digitised media. The analysis focuses on the channels used by proximity cyber media to enable citizen participation in the product, the strategies they implement in social media, their volume of followers, as well as the socio-cultural initiatives they undertake with community associations and institutions. The study will be based on the analysis of four born-digital news media that stand out as new forms of proximity cyber media: The Spanish websites somosmalasaña.com, granadaimedia.com and elporvenirclm.com; and the Portuguese setubalnarede.com. In addition, the study offers an overview of the local news media owned by Adriano Lucas, one of the most important media groups in Portugal and the most influential in terms of coverage of proximity cyberjournalism. This study shows that only very few media initiatives make the most out of the potentialities of the

Referencias bibliográficas

  • Boczkowski, Pablo J. (2004): Digitizing the News. Innovation in Online Newspapers. Cambridge/Massachusetts: the MIT Press.
  • Caldevilla, David (2013): “Nuevas fórmulas de periodismo: Periodismo de proximidad 2.0”. En CIC Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 18, pp. 165-176.
  • Camponez, Carlos (2002): Jornalismo de proximidade. Rituais de comunicação na imprensa regional. Coimbra: Minerva Coimbra.
  • Casero-Ripollés, Andreu (2010): “Prensa en internet: nuevos modelos de negocio en el escenario de la convergencia”. En El Profesional de la Información, Vol. 19, número 6, pp. 595-601.
  • Castells, Manuel (2001): La Galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza&Janes Editores.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2009): “Comunicación interactiva en los cibermedios”. En Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, Vol. XVII, número 33, pp. 15-24. ISSN: 1134-3478.
  • Correia, João Carlos (2004): Jornalismo regional e cidadania. Disponible en: <http://bocc.ubi.pt/pag/correia-joao-jornalismo-regional.html>. Consulta para este trabajo: 4 de diciembre de 2013.
  • Dahlgren, Peter (1996): “Media logic in cyberspace: repositioning journalism andits politics”. Javnost: the public, 1996, vol. 3, número 3, pp. 59-72.
  • Deuze, Mark (1999): “Journlism and the web. An analysis of skills and stndardsin an online environment”. Gazette, vol. 61, número 5, pp. 373-390.
  • Díaz Nosty, Bernardo (2013): La prensa en el nuevo ecosistema informativo. “¡Que paren las rotativas!”. Barcelona: Ariel.
  • Domingo, David (2006): Inventing Online Journalism: Development of the Internet as a news medium in four Catalan online newsrooms. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad Autónoma.
  • Heinonen, Ari (1999): Journalism in the age of the net. Tampere: University Press.
  • Huesca, Robert; Dervin, Brenda (2003): “Hypertext and journalism: audiences respond to competing news narratives”. In, Jenkins, Henry/Thorburn, David (Eds.), Democracy and new media. Cambridge: MIT Press.
  • Jerónimo, Pedro (2013): Ciberjornalismo de proximidade: A construção de notícias online na imprensa regional em Portugal. Porto: Universidade de Porto. Tesis doctoral.
  • Jerónimo, Pedro (2010): “Da Imprensa aos Media Locais Digitais: O caso do distrito de Leiria”. En Estudos em Comunicação, volumen 1, número 7, pp. 97-123.
  • Krippendorff, Klaus (1990): Metodología del análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • López, Xosé; Maciá Mercadé, Juan (2007): Periodismo de proximidad. Madrid: Editorial Síntesis.
  • López, Xosé (2008): Ciberperiodismo en la proximidad. Sevilla/Salamanca/Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Marinelli, Alberto (2004): Connessioni. Nuovi media, nuove relazioni social. Milano: Guerni Studio.
  • Masip, Pere et al. (2010): “Investigación internacional sobre ciberperiodismo. Hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia”. En El Profesional de la Información, vol. 19, número 6, noviembre-diciembre 2010.
  • Meyer, Philip (2004): The Vanishing Newspaper. Columbia: University of Missouri Press.
  • Palacios, Marcos; Díaz Noci, Javier -Eds.- (2009): Online journalism: research methods. A multidisciplinary approach in comparative perspective. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Pavlik, John (2001): Journalism and new media. New York: Columbia University Press.
  • Rost, Alejandro (2006): La interactividad en el periódico digital. Tesis de doctoral. Barcelona: Universidad Autónoma.
  • Salaverría, Ramón (2005): Diez años de cibermedios. En Salaverría, Ramón (coordinador), Cibermedios. El impacto de internet en los medios de comunicación en España. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
  • Salaverría, Ramón (2005): Redacción Periodística en Internet. Pamplona: EUNSA.
  • Sorrentino, Carlo (2013): “El equívoco del periodismo ciudadano. Cómo las nuevas formas de consumo de la información están redefiniendo el periodismo”. En AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, número 6, pp. 21-37. Disponible en: http://www.adcomunicarevista.com/ojs/index.php/adcomunica/article/view/134. Consulta para este artículo: 3 de diciembre de 2013.
  • Stake, Robert (1995): The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, California: Sage.
  • VV.AA. (2010): A imprensa local e regional em Portugal. Lisboa: Entidade Reguladora para a Comunicaçao Social. Disponible en: http://www.erc.pt/documentos/ERCImprensaLocaleRegionalfinal.pdf
  • Wolton, Dominique (2006): Salvemos la comunicación. Aldea global y cultura. Una defensa de los ideales democráticos y la cohabitación mundial. Barcelona: Gedisa.