La televisión de proximidad como eje de la oferta audiovisual cercanael papel de TVG en Galicia

  1. Xosé López García 1
  2. Xosé Soengas Pérez 1
  3. Ana Isabel Rodríguez Vázquez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: La crisis del modelo de comunicación público de proximidad

Número: 11

Páxinas: 61-73

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/2174-0992.2016.11.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Resumo

Television has shown its strengths in the formation of the present media environment, which has been built around the new paradigm of the global communication: the Internet. The best evidence of this assertion is the growing audience share of the different TV offerings. All this has been made possible by the technological transformation and the ability of TV to adapt itself to the multi-device offer, which is still in a development phase, and the exploitation of strengths in communicating through images. The local context has been the best laboratory for testing the potential of television as the axis of the close visual communication. The paper presents the case study of Television de Galicia, the public regional channel, through a descriptive- exploratory methodology to conclude the continuing importance of the proximity and strategic value of social connection this channel continues to play a role key in nearby Galicia audiovisual offer.

Referencias bibliográficas

  • Díaz Nosty, Bernardo (2013). La prensa en el nuevo ecosistema informativo. ¡Que paren las rotativas! La transición al medio continuo. Barcelona-Madrid: Ariel/Fundación Telefónica.
  • García, Carmen & Ruíz, Mónica-Karin (2011). Televisión y redes sociales. La convergencia de los medios y las audiencias. En: Manuel Gértrudix (coord.). Actas II Congreso Internacional Sociedad Digital: espacios para la interactividad y la inmersión. Madrid, 788-801. Disponible en http://icono14.es/actas/index.php?conference=2csd&schedConf=sociedaddigital2&page=paper&op=view&path[]=482&path[]=114 (consultado el 08/03/2015).
  • Guillamet, Jaume (2002). Pasado y futuro de la prensa local. En: López Lita, Rafael; Fernández Beltrán, Francisco y Durán Mañes, Ángeles (eds.). La prensa local y la prensa gratuita. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I.
  • Haile, Tony (2014). What You Think You Know About the Web Is Wrong. En: Time, nº 9 de marzo. Disponible en http://time.com/12933/what-you-think-you-know-about-the-web-is-wrong/ (consultado el 08/03/2015).
  • Ley 9/2011, de 9 de noviembre, de los medios públicos de comunicación audiovisual de Galicia. DOG 239, 37018-37049.
  • Lorenzo, Anxo; Ramallo, Fernando y Casares, Häkan (2008). Lingua, Sociedade e Medios de Comunicación en Galicia. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.
  • Máiz, Ramón (2004). Marcos políticos identitarios y medios de comunicación: La Voz de Galicia (1977-1996). En: Máiz, Ramón (ed.). Identidade colectiva e medios de comunicación. La Voz de Galicia 1977-1996. A Coruña: Fundación Santiago Rey Fernández-Latorre, Xunta de Galicia, Consellería de Educación e Ordenación Universitaria y Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades.
  • Marzal Felici, Javier (ed.) (2015b). Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI. Nuevos escenarios tras el cierre de RTVV. Barcelona, Bellaterra, Castellón y Valencia: Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Publicacions de la Universitat Jaume I y Publicacions de la Universitat de València, Col.lecció Aldea Global.
  • Moragas, Miquel de (2003). Do global ó local como referente mediático. A aposta pólos gratuitos. En: VV.AA. Medios locais e prensa gratuita. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • OECD (2014). Connected Televisions: Convergence and Emerging Business Models. En: OECD Digital Economy Papers, nº 231, OECD Publishing. Disponible en http://www.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/connected-televisions_5jzb36wjqkvg-en;jsessionid=9ttnae6emm98j.x-oecd-live-03 (consultado el 08/03/2015).
  • Parlamento Europeo (2013). Informe sobre la televisión híbrida (televisión conectada a Internet). Disponible en http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2013-0212+0+DOC+XML+V0//ES (consultado el 08/03/2015).
  • Rodríguez Vázquez, Ana Isabel y Soengas, Xosé (2014). Tres décadas de televisión autonómica en Galicia. Estrategia contra las amenazas de un modelo en crisis (1985-2015). Bilbao: Universidad del País Vasco. Comunicación presentada en el IV Congreso Internacional del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad UPV/EHU. Radiotelevisión autonómica, local y comunitaria. La comunicación de proximidad amenazada. Disponible en
  • http://www.ehu.eus/es/web/congresotvproximidad/aurkezpena (consultado el 08/03/2015).
  • Sanjuán, Antonio; Martínez, Sandra y Díaz, María Jesús (2013). A televisión en Galicia 2010-2012. En: López, Xosé; Rivas, Manuel y Aneiros, Rosa (coord.). A Comunicación en Galicia 2013. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.
  • Scolari, Carlos (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. En: International Journal of Communication, v. 3, nº 21, 586-606.
  • TNS (2014). El crecimiento de los dispositivos digitales crea nuevos hábitos en el consumo de medios. Disponible en http://www.tnsglobal.es//press-release/los-h%C3%A1bitos-de-ver-tv-cambian-debido-al-crecimiento-de-los-dispositivos-digitales (consultado el 08/03/2015).
  • TVG (2012, 2013, 2014). Informe sobre a xestión de servizo público da CRTVG e a súa sociedade dependente. Santiago de Compostela: TVG.