Construíndo a perspectiva dun Instituto de Investigación Educativa para Galicia

  1. Santos Rego, Miguel A. 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Year of publication: 2015

Issue Title: Os Institutos de Ciencias da Educación

Issue: 25

Pages: 87-93

Type: Article

DOI: 10.15304/IE.25.2890 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Innovación educativa

Abstract

This article outlines the perspective of building an Educational Research Institute within and to benefit the Autonomous Community of Galicia (Spain), taking into account not only, but also the evolution and current situation of the Institute of Educational Sciences (ICE) at the University of Santiago de Compostela. It is an inclusive project which could be coordinated between the three Galician universities. The objective is to provide adequate support to the policies focused on improving the quality of educational processes and results, stimulating collaborative synergies in terms of ideas and programs. The conclusions of the study point out the possible benefits for the existence of an Institute with the aforementioned approach and characteristics for the Autonomous Region. DOI: http://dx.doi.org/10.15304/ie.25.2890 

Bibliographic References

  • Blanco Lorente, F. (2009). Los ICE: cuarenta años de contribución a la formación y el perfeccionamiento del profesorado (1969-2009). Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 61, 10-23.
  • Camacho Pérez, S. (1986). Una etapa crítica en la vida de los ICEs (1979-80). Revista Española de Pedagogía, 171, 117-129.
  • Escudero Escorza, T., y Fernández Uría, E. (1975). la formación inicial del profesorado en los Institutos de Ciencias de la Educación. Revista de Educación, 241, 119-129.
  • Escudero Escorza, T., y Fernández Uría, E. (1976). la investigación en los Institutos de Ciencias de la Educación. Revista Española de Pedagogía, 133, 339-352.
  • García Gómez, S. (1998). Dos hitos en la historia reciente de la formación permanente del profesorado en España: la creación de los Institutos de Ciencias de la Educación y la configuración de los movimientos de Renovación Pedagógica. Revista de Educación, 317, 145-156.
  • García Suárez, J. A. (1988). La formación del profesorado ante la reforma de la enseñanza. Plan de formación. Barcelona: P.P.U.
  • Llorent Bedmar, V. (2012) The institutes of education sciences, ICEs, and teacher training: a path of reform. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3112-3118.
  • Santos Rego, m. A., y lorenzo moledo, m. (2015). la formación del profesorado de educación secundaria: pensando en la reconstrucción del proyecto universitario. Revista Española de Pedagogía, 261, 263-281.