El juego de bolos en Españaestudio de revisión

  1. Rodríguez Fernández, José Eugenio 1
  2. Pazos Couto, José María 2
  3. Palacios Aguilar, José 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  3. 3 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2015

Volume: 10

Issue: 30

Pages: 177-185

Type: Article

DOI: 10.12800/CCD.V10I30.587 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Abstract

The present study analyses the existing publications about games and traditional and popular sports in recent years, focusing on the game of skittles and its practice registered in Spain. It is a descriptive qualitative work of the analysis of documents and scientific literature, in order to identify and know the theoretical and methodological considerations it brings about this secular game. A review of databases of Teseo, Isbn, Iacobus, Dialnet, Sport Discus, and Wok shows us a total of 4.515 documents after the initial search, of which 389 for further study were selected. Analysed publications refer, above all, to socio-cultural and educational aspects of traditional and popular sports and games. Referring to the game of skittles alone includes a doctoral theses in the region of Pla d´Urgell (Lleida) and the Autonomous Community of Asturias, in addition to several dissertations and reports submitted in the INEF of Madrid between 1977 and 1982.

Bibliographic References

  • Álvarez, M. A. (2007). Valores morales en juego. Revista Wanceulen E.F. digital, 3, 1-7. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1714/bl534973 .pdf?sequence=1.
  • Annicchiarico, R. J., & Barreiro, P. (2002). Los juegos populares tradicionales gallegos aplicados a las clases de Educación Física en primaria. Proyecto para el Área de Educación Física en un C.P.I. Antonio Orza Couto da Coruña. Curso 2002/2003. Trabajo sin publicar.
  • Avedon, E. M., & Sutton-Smith, B. (1971). The study of games. New York: John Wiley & Sons.
  • Bautista J. M. (2002). El juego como método didáctico: Propuestas didácticas y organizativas. Granada: Adhara.
  • Blanchard, K., & Chesca, A. (1986). Antropología del deporte. Barcelona: Bellaterra.
  • Braun, J. (1984). Bolos y cultura. Santander: Artes Gráficas Resma.
  • Buzán, T. (2004). Tu mente en forma. Barcelona: Urano.
  • Cagigal, J. M. (1996). Obras selectas (Vol. 1). Cádiz: COE.
  • Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: Ed. LOM.
  • Caro, R. (1978). Días geniales o lúdicos. Madrid: Espasa Calpe.
  • Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
  • Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington: Organización Panamericana de Salud.
  • Díaz, J. (2003). Psicología de los bolos. Santander: Federación Cántabra de Bolos.
  • Diem, C. (1966). Historia de los deportes. Barcelona: Ed. Luis de Caralt.
  • Expósito, J. (2006). El juego y deporte popular, tradicional y autóctono en la escuela. Los bolos huertanos y bolos cartageneros. Sevilla: Wanceulen.
  • Fernández, A. (1978). Los bolos en España. Gijón: Baukunión.
  • García, F., & Campillo, F. J. (2011). Los juegos predeportivos como fase previa a la iniciación deportiva en el área de Educación Física. Revista Digital Educación Física y Deportes, 155, p.1. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd155/iniciacion-deportiva-en-educacion-fisica.htm.
  • García, R. (1974). Juegos y deportes tradicionales de España. Textos de las Cátedras Universitarias de Tema Deportivo Cultural de la Universidad de Navarra, 14, 54-111.
  • García, V. (1993). La educación primaria: del juego al trabajo. Madrid: Rialp.
  • Gil, P. (2006). El juego y el deporte en el sistema educativo español. En Gil Madrona, (Dir. Editorial), Juego y deporte en el ámbito escolar: Aspectos curriculares y actuaciones prácticas (9-52). Madrid: M.E.C.-Instituto Superior de Formación del Profesorado. Recuperado de http://books.google.es/books?id=JTpNnoVby3AC&pg=PA9&lpg=PA9&dq=gil+madrona+el+juego+y+el+deporte+en+el+sistema+educativo+espa%C3%B1ol&source=bl&ots=F712F1autx&sig=iqzCzPAbkzMEaGIB3yDJNG96Rhk&hl=es&sa=X&ei=U5GmUffpGerB7AbN7YCICA&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=gil%20madrona%20el%20juego%20y%20el%20deporte%20en%20el%20sistema%20educati-vo%20espa%C3%B1ol&f=false.
  • Giménez, F. J. (2002). Iniciación deportiva. Revista Digital Educación Física y Deportes, 54, 1-3. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd44/inic.htm.
  • González, R., Zapico, B., & Tuero, C. (2011). Deporte en edad escolar y agentes sociales (I). Una revisión bibliográfica. En FEADEF, Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (Ed.), IX Congreso Internacional sobre la enseñanza de la Educación Física y el deporte escolar (pp. 328-338). Úbeda: Editorial y Centro de Formación Alto Rendimiento.
  • Graupera-Sanz, J. L. (2010). Rodrigo Caro, precursor de la etnología de los juegos. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 21, 1-4.
  • Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A., & Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(1), 1-25.
  • Gutiérrez, M. (1995). Valores sociales y deporte. Madrid: Gymnos.
  • Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la Educación Física y el deporte. Barcelona: Paidós.
  • Gutiérrez, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, 105-126.
  • Huizinga, J. (1972). Homo ludens. Madrid: Alianza.
  • Jiménez, J. (1970). El juego de bolos en Álava. Vitoria: Diputación de Álava.
  • Lagardera, F. (1994). La praxiología como una nueva disciplina aplicada al estudio del deporte. Revista de Educación Física: Renovar la Teoría y Práctica, 55, 21-30.
  • Lara, A. J. (2011). Transmission of social and educational values through sport. Journal of Sport and Health Research, 3(1), 5-6.
  • Lavega, P. (1994). El juego: Teorías y características del mismo. El juego como actividad física organizada. Estrategias del juego. Temario desarrollado de los contenidos específicos del área de Educación Física para el acceso al Cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria, 2a ed., Vol. 4, Tema 43. Barcelona: Inde.
  • Lavega, P. (1996). Del joc a l’esport. Estudi de bitlles al Pía d’Urgell (Lleida) (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona: Departament de teoria i história de l’educació (Lleida), España.
  • Lavega, P. (1997). La liturgia de les bitlles. Funcions i sentit d’un joc tradicional. Lleida: Pagés editors.
  • Lavega, P. (1998). Estudio de la lógica interna de los juegos de bolos practicados en España (documento inédito). Investigación becada por el INEFC-Lleida. España.
  • Lavega, P. (1999). 1000 juegos y deportes populares y tradicionales. Barcelona: Paidotribo.
  • Lavega, P. (2000). Juegos y deportes populares-tradicionales. Barcelona: Inde.
  • Lavega, P. (2006). Los juegos y deportes tradicionales en Europa: Entre la tradición y la modernidad. Apunts, 85, 68-81.
  • Lavega, P., & Olasso, C. (2003). 1000 juegos y deportes populares y tradicio­nales. La tradición jugada. Barcelona: Paidotribo.
  • Maeda, J. (2006). Las leyes de la simplicidad. Barcelona: Gedisa.
  • Melero, M. (2009). Aproximación científica a los juegos populares, tradicionales y autóctonos de España. Revista digital Educación Física y Deportes, 133. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd133/juegos-populares-tradicionales-y-autoctonos.htm.
  • Moreno, C. (1992). Juegos y deportes tradicionales en España. Madrid: Alianza.
  • Moreno, C. (1993). Aspectos recreativos de los juegos y deportes tradicionales en España. Madrid: Gymnos.
  • Moreno, J. A., & Rodríguez, P. L. (2010). El aprendizaje por el juego motriz en la etapa infantil. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Ontoria, A., Gómez, J. P., Molina, A., & Luque, A. (2006). Aprender con mapas mentales. Madrid: Narcea.
  • Ortí, J. (2003). Los juegos tradicionales. Aplicación en el área de la Educación Física en el sistema educativo actual. Tándem, 10, 31-40.
  • Palacios, J. (1995). Xogos motores. Santiago: Lea.
  • Paredes, J. (2002). El deporte como juego: Un análisis cultural (Tesis doctoral). Universidad de Alicante: Facultad de Filosofía y Letras, España.
  • Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/10115/l/Paredes%20Ortiz,%20Jes%C3%BAs.pdf.
  • Parlebas, P. (2005). El joc, emblema d’una cultura. Enciclopedia Catalana "jocs i Esports tradicionals", 3, 13-20.
  • Ramírez, G. (2006). Deporte vs juego. A la búsqueda de un concepto in-tegrador. Revista Digital Educación Física y Deportes 94. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd94/deporte.htm.
  • Ramos, M. H., Ramos, M. F., & Romero, E. (2003). Cómo escribir un artículo de revisión. Revista de Postgrado de la VI Cátedra de Medicina, 1(126), 1-3.
  • Rivas, X. M. (1994). O deporte na escola. Santiago de Compostela: Lea.
  • Rodríguez, J. E. (2013). O xogo dos bolos en Boiro: aspectos históricos, estado actual de práctica e perspectivas de futuro (Tesis doctoral). Universi-dade da Coruña, España.
  • Romero, J. B. (2007). El juego deportivo y musical como transmisor de valores no violentos. Revista Wanceulen Educación Física Digital, 3, 1-10. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/hand-le/10272/1707/b1534966.pdf?sequence=1.
  • Rebollo, J. A. (2002). Juegos populares: Una propuesta para la escuela. Retos, 3, 31-36.
  • Ruiz, J.G. (2000). Estudios de los bolos en Asturias: Aspectos histórico-cul-turales, modalidades, elementos y materiales de juego. Estado actual de su práctica (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
  • Ruiz, G., & Cabrera, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19.
  • Serrabona, M. (2001). El juego popular tradicional. Una opción actual al pensamiento único del deporte. Revista Iberoamericana de Psicomotri-cidady Técnicas Corporales, 2, 29-40.
  • Silva, M. (2011). Estudio sobre la pedagogía lúdica como estrategia básica para el desarrollo de la socialización del niño en el preescolar. Tesis previa a la obtención del título de Licenciada en Psicología Educativa en la Especialización de Educación Básica. Ecuador: Universi­dad de Cuenca. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bits-tream/123456789/2246/1/tps748.pdf.
  • Sutton-Smith, B. (1976). A children’s games anthology: Studies in folklore and anthropology (studies in play and games). New York: Arno Press.
  • Sutton-Smith, B., & Roberts, J. M. (1971). The cross-cultural and scientific study of games. International Rewiew of Sport Sociology, 6, 79-87.
  • Sutton-Smith, B., & Roberts, J. M. (1995). Children’s folklore: A source book. New York: Garland.
  • Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Valdivia, P. A. (2008). Popular and traditional games for teaching of physical education. The International Journal of Medicine and Science in Physical Education and Sport, 4(4), 1-6.
  • Valero, A., & Gómez, M. (2008). La importancia de los juegos y deportes tradicionales en las clases de Educación Física de la sociedad postmoderna. Investigación Educativa, 21, 131-141.
  • Valiño, G. (2007). Juego y desarrollo cognitivo. Recuperado de http://jue-goydesarrollocognitivo.blogspot.com.es/
  • Veiga, F. M. (1998). Xogo popular galego e educación. Vixencia educativa e función de identificación cultural dos xogos e enredos tradicionais (Tesis doctoral). Universidade de Santiago de Compostela, España.
  • Vera, O. (2009). Cómo escribir artículos de revisión. Revista Médica La Paz, 15. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S172689582009000100010&script=sci_arttext.
  • Vigne, M. (2011). Las actividades tradicionales de ocio como reflejo de una sociedad. Acción Motriz, 7, 62-76.