Las TIC en Educación Física desde la perspectiva del alumnado de Educación Primaria

  1. Navarro Patón, Rubén 1
  2. Fernandez Basadre, Ricardo
  3. Herrera-Vidal Núñez, Ignacio
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

ISSN: 2386-8333

Year of publication: 2015

Issue Title: Mayo 2015

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 141-155

Type: Article

DOI: 10.17979/SPORTIS.2015.1.2.1408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad

Abstract

Introduction: The introduction of information technologies and communication technologies (ICTs) in education has become a challenge and controversy. Challenge because it requires specific training of teachers, and controversy because most schools using different devices, for example tablets or smartphones, are forbidden on campus. Research objectives: The main objective of this study was to explore the habits in the use of ICT by primary school children and their belief if this use facilitates their education, more specifically in the area of Physical Education. Methodology: This research involved a total of 100 students (57 boys and 43 girls) aged between 6 and 12 years. For data collection, has been developed an ad hoc questionnaire consisting of 15 questions. Results: As we've obtained outstanding results that students consider the use of ICT facilitates homework (67%), and when they are faced with the realization of activities such as orienteering or treasure hunt, 70% said that ICT would make them more attractive. Moreover, 81% of students in two last curses of primary have their own mobile phone. Conclusions: The most important conclusion for us is that technological advances should be used as pedagogical tools to improve and complement the different areas within the school curriculum and take advantage of the great reception they play in children and teenagers.

Bibliographic References

  • 1. Ausubel, D.P.; Novak, J.D. & Harrison, H. (1978). Educational Psychology, Brooklyn College, Nueva York, Estados Unidos.
  • 2. Bartolomé, A. (2003). Video digital Comunicar. Revista científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 21, 39-47.
  • 3. Basadre, R.; Herrera-Vidal, J.I.; Navarro, R. (2015). Innovación en la didáctica de la Educación Física. Propuesta práctica para la Educación Primaria. (Inédito)
  • 4. Capllonch, M (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación Física de Primaria: Estudio sobre sus posibilidades educativas. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España.
  • 5. Drucker, P. (1969). The age of discontinuity; guidelines to our changing society: Harper and Row, New York, United States.
  • 6. García, N. & Sánchez, S. (2014). Incorporación de dispositivos móviles a la educación física escolar. Revista Española de educación física y deportes, 5 pp. 79-86.
  • 7. Gobierno de Galicia. Espazo Abalar. En línea: 2014_04_07_ABALAR_Resume_Executivo_Vertical_CES. Pdf.
  • 8. Guardia, F. J. (2002). Las Nuevas Tecnologías, la Educación Física y su integración en el tercer y cuarto nivel de concreción curricular. En actas del XX Congreso Nacional de Educación Física. (CD-ROM ed.). Universidad de Alcalá de Henares, Guadalajara, España.
  • 9. Herrada, R.I. & Herrada, G. (2001). Adaptación de los estudios de magisterio al EEES: las TIC en los nuevos planes de estudio. Edutec: revista electrónica de tecnología educativa, 36, 122.
  • 10. Instituto Nacional de Estadística (2013). INEbase [en línea]. [Madrid]: INE.http://www.ine.es/inebmenu/indice.htm
  • 11. Jukes, I. & Dosaj, A (2006). Understanding digital children. Teaching and learning in the new digital landscape: InfoSavvy Group. Recuperado de http://edorigami.wikispaces.com/Understanding+Digital+Children+-+Ian+Jukes
  • 12. Martínez, F. Prendes, M.P. (2003): ¿A dónde va la educación en un mundo de tecnologías? En Martínez, F. (comp.): Redes de comunicación en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
  • 13. Navarro, R. & García, P (2015). La utilización de los códigos QR en la formación inicial de profesorado de la mención de Educación Física. Una experiencia Práctica. (Inédito)
  • 14. Navarro, R. (2008). Estudio del efecto de materiales audiovisuales de educación para la salud, sobre la prevención de accidentes en niños/as de primer ciclo de primaria.Tésis Doctoral: Universidad de Vigo.
  • 15. Palomo, R., Ruiz, J. & Sánchez, J. (2005). Las TIC como agentes de innovación educativa: Consejería de Educación. Junta de Andalucía. Sevilla.
  • 16. Querol, S. & García, J.M. (1998). Créditos variables de actividades en la naturaleza: la orientación y la escalada. Badalona, España: Paidotribo.
  • 17. Real Academia Española. (2014). Diccionario de la lengua española (22.aed.).Recuperado de http://www.rae.es/rae.html
  • 18. Silió, E. (24 de abril de 2014). Las oposiciones a profesor incluirán pruebas de idiomas y tecnologías. El País. Recuperado de: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2014/04/24/actualidad/1398331360_994092.html