Patrimonio, paisaje y educaciónformación inicial del profesorado y educación cívica del alumnado de primaria

  1. Domínguez Almansa, Andrés
  2. López Facal, Ramón
Journal:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Year of publication: 2014

Issue Title: Educación Patrimonial

Issue: 40

Type: Article

More publications in: Clío: History and History Teaching.

Abstract

We develop a didactic research focused on the heritage like perceived landscape, students of teacher training in primary education and students in primary education in rural schools (province of Lugo). The teachers in training experience and assess the development of their professional competencies and the competencies acquired by students of primary education. They have used an innovative program in heritage education developed through collaborative strategies. In the process, both groups build new knowledge. In the case of schoolchildren, favors valuation an respect for the everyday landscape with which they can establish identity links.

Bibliographic References

  • Benejam, P. (2003). “Los objetivos de las salidas”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, p.7-12.
  • Busquets, J. (2010). “La educación en paisaje: una oportunidad para la escuela”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 65, p.7-16.
  • Calaf, R. (2009). Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Trea, Gijón.
  • Coloma, A. (2009). Metodologías para desarrollar competencias y atender a la diversidad, PPC, Madrid.
  • Cuenca, J.M. y Estepa, J. (2005). “Concepciones de maestros y profesores sobre el patrimonio y su enseñanza-aprendizaje”, La investigación educativa. Hacia una educación de calidad para todos, cit. en: Estepa, J., Ferreras, M. y Morón, Mª.C. (2013). “Resultados de investigación sobre concepciones del profesorado y gestores del patrimonio y análisis de libros de texto y materiales didácticos de los museos y centros de interpretación del patrimonio”, J. Estepa (ed.), La Educación Patrimonial en la Escuela y el Museo: Investigación y Experiencias. Univ. de Huelva publicaciones, Huelva, p. 25-39.
  • De Nardi, A. (2010). “El paisaje como instrumento de intermediación cultural en la escuela”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 65, p.27-34.
  • Debesse-Arviset, M.L. (1977). El entorno en la escuela. Una revolución pedagógica. Fontanella, Barcelona.
  • Frabboni, F., Savorelli, C., Galletti, A., Berdagué, R. (1980). El primer abecedario: el ambiente. Fontanella, Barcelona.
  • Griffin, J. y Eddershaw, D. (1996). Using Local History Sources. Hodder & Stoughton, Abingdon.
  • Liceras Ruiz, A. (2003). Observar e interpretar el paisaje. Estrategias didácticas. Grupo Editorial Universitario, Granada.
  • Liceras Ruiz, A. (2013). “Didáctica del paisaje”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 74, p.85-93.
  • Luc, J-N. (1981). La enseñanza de la historia a través del medio. Ed. Cincel, Madrid.
  • Morón, Mª C. (2013). “Paisaje y Geografía: una oportunidad para educar en Patrimonio”, J. Estepa (ed.), La Educación Patrimonial en la Escuela y el Museo: Investigación y Experiencias. Univ. de Huelva publicaciones, Huelva, p. 237-247.
  • Pluckrose, H. (1993). Enseñanza y aprendizaje de la historia, Ministerio de Educación y Ciencia/Eds. Morata, Madrid.
  • Travé, G. (2003). “Más allá de las paredes del aula: salidas de investigación escolar”, Kikiriki. Cooperación educativa, 71-72. p.43-46.
  • Vilarrasa, A. (2002). “Las salidas escolares. Una estrategia para la integración curricular del estudio del medio local”, Educación Primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años). Praxis, Barcelona. P.1-48.
  • Vilarrasa, A. (2003). “Salir del aula. Reapropiarse del contexto”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, p.13-25.