El modelo de expresión de los genes y el determinismo en los libros de texto de ciencias

  1. Blanca Puig
  2. María Pilar Jiménez Aleixandre
Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2015

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 55-65

Type: Article

DOI: 10498/16924 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

This paper presents the results of a study about the model of gene expression and determinism in 10 th grade Biology and Geology textbooks. Four dimensions are analyzed: a) the definition of phenotype; b) examples of the influence of the environment on gene expression; c) questions and activities requiring the application of the phenotype notion; d) mentions to determinism or “race”. The findings show that only one of the textbooks in the sample provides activities about the application of the model of gene expression . The issue of biological determinism is not explicitly addressed in any of the textbooks. We suggest that textbooks need to include activities that promote the application of the model of gene expression and favour the development of critical thinking about determinism

Bibliographic References

  • Banet, E., y Ayuso, E. (1995). Introducción a la genética en la enseñanza secundaria y bachillerato: I. Contenidos de enseñanza y conocimientos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 13 (2), 137-153.
  • Banet, E., Ayuso, E., y Abellán, T. (1996). Introducción a la genética en la enseñanza secundaria y bachillerato: II. ¿Resolución de problemas o realización de ejercicios? Enseñanza de las Ciencias, 14 (2), 127-142.
  • Bardin, L. (1996). El análisis de contenido. 2o edición. Madrid: Akal
  • Bugallo Rodríguez, A. (1995). La didáctica de la genética: revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 13 (3), 379-385.
  • Castéra, J., Clément, P., Abrougui, M., Nisiforou, O., Turcinaviciene, J.; Sarapuu, T.; Agorram, B., Calado, F., Bogner, F., Carvalho, G. (2008). Genetic Determinism in school textbooks: a comparative study conducted among sixteen countries. Science Education International, 19 (2), 163-184.
  • Diehl, D., y Donnelly, M. P. (2008). Inventors and Impostors. How History forgot the true heroes of invention and discovery. Richmond: Crimson.
  • Duncan, R. G. (2007). The role of domain-specific knowledge in generative reasoning about complicated multilevel phenomena. Cognition and Instruction, 25 (4), 271-336.
  • Duncan, R. G., Rogat, A. D., y Yarden, A. (2009). A learning progression for deepening students' understanding of modern genetics across the 5th-10th grades. Journal of Research in Science Teaching, 46 (6), 655-674.
  • Herrnstein, R. J., y Murray, C. (1994). The Bell curve. Intelligence and class structure in American life. New York: The Free Press.
  • Jiménez Aleixandre, M. P. (2014). Determinism and Underdetermination in Genetics: Implications for Students' Engagement in Argumentation and Epistemic Practices. Science & Education, 23 (2), 465-484.
  • Jiménez Aleixandre, M. P. (2010). Ideas Clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: Graó.
  • Jiménez Aleixandre, M. P. y Puig, B. (2013). El papel de la argumentación en la clase de ciencias: Llevando a cabo prácticas científicas. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 75, 85-90.
  • Knippels M. C. P. J., Waarloo, A. J., y Boersma, K. Th. (2005). Design criteria for learning and teaching genetics. Journal of Biological Education, 39 (3), 109-112.
  • Lalueza, C. (2002). Razas, racismo y diversidad. La ciencia un arma contra el racismo. Barcelona: Algar.
  • Levy, R. S., Selles, S. E., y Ferreira, M. S. (2008). Examining the ambiguities of the human race concept in biology textbooks: tensions between knowledge and values expressed in school knowledge. En M. Hamman (Eds.), Biology in Context: learning and teaching for the twenty-first century, (pp. 338-346). University of London. London.
  • Lewis, J., y Kattmann, U. (2004). Traits, genes, particles and information: re-visiting students' understandings of genetics. International Journal of Science Education, 26 (2), 195-206.
  • Lewis, J., y Wood Robinson C. (2000). Genes, chromosomes, cell division and inheritance-do students see any relationship? International Journal of Science Education, 22 (2), 177-195.
  • Lewontin, R. C. (2000). A doctrina do ADN. A Bioloxía como ideoloxía. Edicións Laiovento.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). (2007). Real Decreto 1631/2006 Enseñanzas Mínimas Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 5-1, 677-773.
  • Molinatti, G. (2007). Médiation des sciences du cerveau. Approche didactique et communicationnelle de rencontres entre neuroscientifiques et lycéens. Doctoral dissertation. Paris, Museum National d'Histoire Naturelle.
  • Puig, B. (2013). O desempeño da competencia de uso de probas sobre a expresión dos xenes en secundaria. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Puig, B., Bravo Torija, B., y Jiménez Aleixandre, M.P. (2012). Argumentación en el aula: Dos unidades didácticas. Santiago de Compostela: Danú. Proyecto S-TEAM. [hay versiones en gallego, castellano e inglés].
  • Stewart, J. (1983). Student problem solving in high school genetics. Science Education, 67, 523-540.
  • Toulmin, S. (1972). Human understanding: Vol. 1. The collective use and development of concepts. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Tsui, C. Y., y Treagust, D. F. (2007). Understanding genetics: analysis of secondary students' conceptual status. Journal of Research in Science Teaching, 44 (2), 205-235
  • Urones, C.; Escobar, B., y Vacas, J. M. (2013). Las plantas en los libros de conocimiento del medio. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10 (3), 328-352.
  • van Dijk, T. A. (2003). Racismo y discurso de las élites. Barcelona: Gedisa.
  • Venville, G., y Dawson, V. (2010). The impact of an argumentation intervention on Grade 10 students' conceptual understanding of genetics. Journal of Research in Science Teaching, 47 (8), 952-977.
  • Venville, G., y Donovan, J. (2005). Searching for clarity to teach the complexity of the gene concept. Teaching Science, 51 (3), 20-2.
  • Willinsky, J. (1998a). The obscured and present meaning of race in science education. En D. A. Roberts e L. Ostman, (Eds.), Problems of Meaning in Science Curriculum. Ways of knowing in science series, chapter 6 (pp. 73-85). New York: Teachers Collegue, Columbia University.
  • Willinsky, J. (1998b). Learning to divide the world. Educationat Empire's End. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • LT1: Balibrea, S., Álvarez, A., Sáez, A., Reyes, M., y Vílchez, J. M. (2008). 4o Educación Secundaria. Bioloxía e Xeoloxía. Madrid: Anaya.
  • LT2: Madrid Rangel, M. A., Meléndez Hevia, I., Blanco Kroeger, M., Vidal-Abarca, E., y González Serén, X. A. (2008). Bioloxía e Xeoloxía. Proxecto A casa do saber. Barcelona: Obradoiro Santillana.
  • LT3: Pedrinaci, E., y Gil, C. (2003). Bioloxía e Xeoloxía. Proxecto Ecosfera. Madrid: Ediciones Sm.
  • LT4: Panadero Cuartero, Juan E., Lozano Montero, A., Olazábal Flórez, A., y Fuente Flórez, R., Argüello González, J. (2008). Bioloxía e Xeoloxía. 4o ESO. Edicións Xerais.
  • LT5: Chapela Otero, C. (2008). Biología y Geología. 4o ESO. Madrid: MacGraw-Hill.