¿Cómo mejorar la asimilación de los contenidos teóricos por parte del alumnado universitario?una aplicación del One Minute Paper en contabilidad

  1. Vivel Búa, Milagros
  2. Fernández López, Sara
  3. Lado Sestayo, Rubén
  4. Otero González, Luis
Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2015

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 67-84

Type: Article

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

The European Higher Education Area (EHEA) promotes the application of new teaching techniques for meaningful student-teacher interaction, correcting problems in a timely and effective learning. This paper analyzes the technical one minute paper in a university degree, and its implications on academic performance. Facing a predominantly theoretical approach of previous literature, empirical evidence is provided using a large sample of students, constituting a teaching experience extrapolated to other universities. Overall, we obtained a high participation in this technique and there was a significant interaction in the classroom. In addition, the success rate on the exam was higher among students who participated mostly in one minute papers, compared to those that were evaluated only to such examination. Thus, the application of new techniques teachers contributes positively to learning, improving the academic performance and enhancing the teacher-student interaction.

Bibliographic References

  • Angelo, T. y Cross, P. (1993). Classroom assessment techniques. A handbook for college teachers. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Becker, W. y Watts, M. (1996). Chalk and talk: A national survey on teaching undergraduate economics. American Economic Review, 86(1), 448-453.
  • Becker, W. y Watts, M. (1998). Teaching Economics to Undergraduates: Alternatives to Chalk and Talk. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.
  • Becker, W. y Watts, M. (2001). Teaching methods in U.S. undergraduate economics courses. Journal Economics Education, 32(3), 269-279.
  • Belden, S. (1992). A comment on Wall Street. Financial Practice and Education, 2(1), 53-54.
  • Beltrán, J., Pereira, J. y Sáez, J. (2011). Aplicación práctica de técnicas docentes para contabilidad financiera. Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, 2(1), 3-34.
  • Benzinger, C. y Christ, P. (1997). A summary of teaching methods among economics faculty. Journal of Economic Education, 28(1), 182-188.
  • Chizmar, J. y Ostrosky, A. (1998). The one minute paper: some emprical findings. Journal of Economic Education, 29(1), 3-10.
  • Cross, K. (1996). Classroom research: implementing the scholarship of teaching. American Journal of Pharmaceutical Education, 60(1), 402-407.
  • Draper, S. (2007). One minute papers. Recuperado de http://www.psy.gla.ac.uk/
  • Felder, R. (1992). How about a quick one? Chemical Engineering Education, 26(1), 18-19.
  • García-Benau, M. y Zorio-Grima, A. (2012). Experiencia sobre la utilización de un mix de metodologías docentes en la educación universitaria de la contabilidad. Cuadernos de Contabilidad, 13(33), 613-657.
  • Graeff, T. (2010). Strategic teaching for active learning. Marketing Education Review, 20(3), 265- 278.
  • Lerís, M. y Sein-Echaluce M. (2009). Una experiencia de innovación docente en el ámbito universitario. Uso de las nuevas tecnologías. Arbor, CLXXXV, 93-110.
  • Light, R. (1990). The Harvard Assessment Seminars. Cambridge, MA: Harvard University.
  • Lucas, G. (2010). Initiating student-teacher contact via personalized responses to one minute papers. College Teaching, 58(2), 39-42.
  • Ministerios Europeos de Enseñanza (1999). Declaración de Bolonia. Recuperado de http:// eees.umh.es/
  • Morales, P. (2011). El ‘one minute paper’. Santander: Universidad Pontificia Comillas.
  • Rivero, R., Rivero, J. y Gil, L. (2000, mayo). El “one minute paper” y algunas otras técnicas docentes. Comunicación presentada en IX Encuentro de Asociación Española de Profesores Universitarios de Contabilidad (ASEPUC). Las Palmas de Gran Canaria.
  • Sáez, J.L. y Rodríguez, M. (2003, febrero). Una nueva técnica docente. El punto más dudoso. Comunicación presentada en XIII Jornadas Hispano-Lusas de Gestión Científica. Lugo. Universidad de Santiago de Compostela.
  • Sáez, J.L., Beltrán, J.L. y Garrido, I. (2010). La estrategia docente del papel al minuto aplicada a materias del área de economía financiera y contabilidad dentro del Espacio Europeo de Educación Superior. En I.A. Maximsev, V.V. Krasnoproshin y C. Prado-Román. C. (Eds.), Global Financial & Business Networks and Information Management Systems (pp. 1-11). Santiago de Compostela: AEDEM.
  • Stead, D. (2005). A review of the one-minute paper. Active Learning in Higher Education, 6(2), 118- 131.