Escrituras fílmicas en el escenario de la Transición. En torno a la legitimidad de la lucha armada

  1. Redondo Neira, Fernando 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 341-350

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45137 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

The terrorist attack that took the life of Admiral Carrero Blanco in 1973 was a decisive event in the final moments of late-francoism . Gillo Pontecorvo’s film, Operation Ogre (1979), recreated that event from the perspective of ETA commando that carried it out. His tone of political thriller and the psychological inquiry into the characters weren´t hightly valued by critics at the time, who accused the director of not understanding the complex reality of the Basque Country. However, the actual debate lies in taking a stand regarding the legitimacy of armed struggle once the transition process has already reached the constitutional consensus.

Bibliographic References

  • ALLEN, R.C.; GOMERY, D. (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós.
  • HERNÁNDEZ RUIZ, J: PÉREZ RUBIO, P. (2004). Voces en la niebla. El cine durante la Transición española (1973-1982). Barcelona: Paidós.
  • LAGNY, M. (1997). Cine e historia: problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona: Bosch, 1997.
  • MALALANA UREÑA, A. (2006). "ETA y el cine. Las fuentes de información de los profesionales del cine". En: Revista General de Información y Documentación, no 16, Madrid: Universidad Complutense. p. 195-216.
  • MARCOS RAMOS, M. (2009). "ETA y el cine: un territorio en conflicto". En MARTÍN ESCRIBÁ, A.; SÁNCHEZ ZAPATERO, J. (eds.) (2009). Geografías en negro. Escenarios del género criminal. Barcelona: Montesinos. p. 147-171
  • METZ, CH. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine, Barcelona: Paidós.
  • MONTERDE, J. E. (1993): Veinte años de cine español (1973-1992): un cine bajo la paradoja. Barcelona: Paidós.
  • DE PABLO, S. (1998). "El terrorismo a través del cine. Un análisis de las relaciones entre cine, historia y sociedad en el País Vasco". En: Comunicación y Sociedad, Volumen XI, no 2,Pamplona: Universidad de Navarra. p. 177 - 200.
  • PALACIO, M. (2011). "Introducción". En PALACIO, M. (Ed.) (2011). El cine y la transición política en España (1975-1982). Madrid: Biblioteca Nueva. p. 7-18.
  • ROLDÁN LARRETA, C. (2001). "Una apuesta suicida; ETA en el cine de Euskadi". En: Ikusgaiak, no 5, Pamplona: Sociedad de Estudios Vascos. p. 181-205.
  • SOTO CARMONA, A. (2005): ¿Atado y bien atado? Institucionalización y crisis del franquismo. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • TORRADO, M.; RÓDENAS, G. (2009). "La figura del terrorista en el cine español. De la lucha justificada a la cotidianidad". En: FERNÁNDEZ TOLEDO, P. (coord.) (2009). Rompiendo moldes. Discursos, géneros e hibridación en el siglo XXI. Sevilla: Comunicación Social. p. 160-185.
  • TRENZADO ROMERO, Manuel (1999): Cultura de masas y cambio político: El cine español de la transición. Madrid: CSIC.
  • TUSELL, J.; QUEIPO DE LLANO, G. (2003): Tiempo de incertidumbre. Carlos Arias Navarro entre el franquismo y la Transición (1973 - 1976). Barcelona: Crítica.
  • TUSELL, J. (2007): La transición a la democracia: (España, 1975-1982). Madrid: Espasa Calpe.