Del periodismo transmedia al replicante. Cobertura informativa del contagio de ébola en España por Elpais.com

  1. Costa Sánchez, Carmen
  2. Rodríguez Vázquez, Ana Isabel
  3. López García, Xosé
Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Nuevos medios I

Volume: 24

Número: 3

Páxinas: 282-290

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2015.MAY.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: El profesional de la información

Resumo

Transmedia storytelling has become a useful strategy for fiction, documentaries, and for marketing and corporate communication. However, the study of this new tool applied to journalism and reporting has received less attention and has been more recent and theoretical. The aim of the present work is to determine whether or not Elpais.com has employed transmedia storytelling in the press coverage of the first confirmed case of ebola in Spain.

Referencias bibliográficas

  • AEDE (2014). Libro blanco de la prensa diaria. AEDE: Madrid. http://www.aede.es/documentos/libro-blanco
  • Alzamora, Geane; Tárcia, Lorena (2012). "Convergence and transmedia: semantic galaxies and emergent narratives in journalism". Brazilian journalism research, v. 8, n. 1, pp. 22-34. http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/407/0
  • Barboza, Susana; Firmino da Silva, Fernando; Nogueira, Leila (2013). Análise da convergência de conteúdos em produtos jornalísticos com presença multiplataforma. Revista eletrônica do Programa de pós-graduação em mídia e cotidiano, n. 2, pp. 139-162. http://www.ppgmidiaecotidiano.uff.br/ojs/index.php/Midecot/article/view/52
  • Beddows, Emma (2012). Consuming transmedia: how audiences engage with narrative across multiple story modes. Australia: Swinburne University of Technology. http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access
  • Belsunces-Gonçalves, Andreu (2011). Producción, consumo y prácticas culturales en torno a los nuevos media en la cultura de la convergencia: el caso de Fringe como narración transmedia y lúdica. Trabajo final del master Sociedad de la Información y el Conocimiento. Barcelona: UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/8581/1/abelsuncesTFM0611.PDF
  • Boczkowski, Pablo J. (2005). Digitizing the news. Innovation in online newspapers. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN: 9780262524391
  • Canavilhas, João (2013). "Jornalismo transmídia: um desafio ao velho ecosistema midiático". En: Renó, Denis; Campalans, Carolina; Ruiz, Sandra; Gosciola, Vicente. Periodismo transmedia: miradas múltiples. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario. ISBN: 9789587383881
  • Casero-Ripollés, Andreu (2012). "Contenidos periodísticos y nuevos modelos de negocio: evaluación de servicios digitales". El profesional de la información, v. 21, n. 4, pp. 341-346. http://eprints.rclis.org/17551/1/341-346.pdf http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.02
  • Castells, Manuel (2001). La galaxia internet. Barcelona: Plaza & Janes. ISBN: 8401341574
  • Cole, Peter; Harcup, Tony (2010). Newspaper journalism. London: SAGE. ISBN: 9781412931205 http://dx.doi.org/10.4135/9781446269497
  • Costa-Sánchez, Carmen (2014a). "Narrativas transmedia nativas: Ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso". Historia y comunicación social, v. 18, pp. 561-574. http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44349
  • Costa-Sánchez, Carmen (2014b). "Transmedia storytelling, an ally of corporate communication: #Dropped by Heineken case study". Communication & society, v. 27, n. 3, pp. 127-150. http://www.comunicacionysociedad.com/es/resumen.php?art-id=504
  • Davidson, Drew (2010). Cross-media communications: An introduction to the art of creating integrated media experiences. Pittsburgh: ETC Press. ISBN: 9780557285655
  • Dena, Christy (2008). "Emerging participatory culture practices: player-created tiers in alternate reality games". Convergence. The international journal of research into new media technologies, v. 14, n.1, pp. 41-57. http://dx.doi.org/10.1177/1354856507084418
  • Dena, Christy (2010). Transmedia practice: Theorising the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments. Doctoral dissertation, University of Sydney. http://goo.gl/szbWAA
  • Díaz-Noci, Javier (2010). "Medios de comunicación en internet: algunas tendencias". El profesional de la información, noviembre-diciembre, v. 19, n. 6, pp. 561-567. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2010/noviembre/01.html http://dx.doi.org/10.3145/epi.2010.nov.01
  • Díaz-Nosty, Bernardo (2010). "La prensa en crisis". Revista infoamérica, n. 2, pp. 2-5. http://www.infoamerica.org/icr/n02/editorial.pdf
  • Erdal, Ivar-John (2008). Cross-media news journalism. institutional, professional and textual strategies and practices in multi-platform news production. Oslo: University of Oslo. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20983
  • Erdal, Ivar-John (2011). "Coming to terms with convergence journalism: cross-media as a theoretical and analytical concept". Convergence, May, v. 17, n. 2, pp. 213-223. http://dx.doi.org/10.1177/1354856510397109
  • Escudero-Macluf, Jesús; Delfín-Beltrán, Luis-Alberto; Gutiérrez-González, Leonor (2008). "El estudio de caso como estrategia de investigación en las ciencias sociales". Revista de ciencia administrativa, 1, pp. 7-10. http://www.uv.mx/iiesca/files/2012/12/estudio2008-1.pdf
  • Flores-Vivar, Jesús; Salinas-Aguilar, Cecilia (2012). "Sinergias en la construcción del nuevo periodismo derivadas del data journalism y el transmedia journalism". En: III Congreso internacional comunicación 3.0, pp. 1-15. http://www.2ip.es/wp-content/uploads/2013/01/sinergias-construccion-nuevoperiodismo.pdf
  • García-Galera, María-Carmen, Del-Hoyo-Hurtado, Mercedes; Fernández-Muñoz, Cristóbal (2014). "Jóvenes comprometidos en la Red: El papel de las redes sociales en la participación social activa". Comunicar, v. XXII, n. 43, pp. 35-43. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-03
  • Gifreu-Castells, Arnau (2014). "Mapping trends in interactive non-fiction through the lenses of interactive documentary". En Mitchell, A.; Fernández-Vara, C.; Thue, D. Interactive storytelling. Springer International Publishing, pp. 156-163. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-12337-0-16
  • Grandío, Maria-del-Mar; Bonaut, Joseba (2012). "Transmedia audiences and television fiction: A comparative approach between Skins (UK) and El Barco (Spain)". Participations: Journal of audience & reception studies, v. 9, 2, pp. 558-574. http://www.participations.org/Volume%209/Issue%202/30%20Grandio%20Bonaut.pdf
  • Islas, Octavio (2009). "La convergencia cultural a través de la ecología de medios". Comunicar, v. XVII, n. 33, pp. 25-33. http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-002
  • Jenkins, Henry (2003). "Transmedia storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling". MIT Technology review. January 15. http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling
  • Jenkins, Henry (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York, USA: NYU Press.
  • Jenkins, Henry (2010). "Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus". Continuum: Journal of media & cultural studies, v. 24, n. 6, pp. 943-958.
  • Konzal, Adalbert (2011). Entertainment architecture. Constructing a framework for the creation of an emerging transmedia form. Tesis doctoral. Australia: Queensland University of Technology. http://eprints.qut.edu.au/50489
  • Masip, Pere; Suau, Jaume (2014). "Audiencias activas y modelos de participación en los medios de comunicación españoles". Hipertext.net, n. 12. http://raco.cat/index.php/Hipertext/article/view/274308/364578
  • Meyer, Philip (2004). The vanishing newspaper. Saving journalism in the information age. Columbia, Missouri: University of Missouri Press. ISBN: 978 0 8262 1877 3
  • Moloney, Kevin T. (2011). Porting transmedia storytelling to journalism. Doctoral dissertation, University of Denver. http://www.colorado.edu/journalism/photojournalism/Transmedia-Journalism.pdf
  • O'Flynn, Siobhan (2012). "Documentary's metamorphic form: Webdoc, interactive, transmedia, participatory and beyond". Studies in documentary film, v. 6, n. 2, pp. 141-157. http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1386/sdf.6.2.141-1
  • Ossorio-Vega, Miguel-Ángel (2012). "Posibilidades de la narrativa transmedia aplicada al periodismo". En: III Congreso internacional de comunicación 3.0, pp. 1-14. http://campus.usal.es/comunicacion3punto0/comunicaciones/2012/805.pdf
  • Pardo, Federico (2011). New media and transmedia for documentary storytelling: a comprehensive approach. Bozeman, Montana: Montana State University-Bozeman, College of Arts & Architecture. http://goo.gl/tJudMN
  • Picard, Robert G. (2012): La creación de valor y el futuro de las empresas informativas. Por qué y cómo el periodismo debe cambiar para seguir siendo relevante en el siglo XXI. Porto: Media XXI Editora. ISBN: 978 989 7290 12 1
  • Porto-Renó, Denis (2013). "Multiples screen of transmedia storytelling". Book review of Scolari, C. (2013) Narrativa transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. Journal of Latin American communication research, v. 3, n. 1, pp. 129-131. http://alaic.net/journal/index.php/jlacr/article/view/77
  • Pratten, Robert (2011). Getting started in transmedia storytelling. Presentación. http://www.slideshare.net/ZenFilms/getting-started-intransmedia-storytelling
  • Rampazzo-Gambarato, Renira (2013). "Transmedia project design: Theoretical and analytical considerations". Baltic screen media review, v. 1, pp. 80-100. http://publications.tlu.ee/index.php/bsmr/article/download/153/pdf
  • Rojo-Villada, Pedro (2010): "La convergencia en el diario El país: una experiencia forzada por la coyuntura económica y la crisis del sector". En López, X.; Pereira, X. (coord.). Convergencia digital. Reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela. ISBN: 9788498873795
  • Roos, Cecilia (2012). Producing transmedia stories. A study of producers, interactivity and prosumption. Malmö University Library. http://hdl.handle.net/2043/13930
  • Scolari, Carlos-Alberto (2009). "Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production". International journal of communication, v. 3, n. 21, pp. 586-606. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/477/336
  • Scolari, Carlos-Alberto (2013a). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. ISBN: 9788423413362
  • Scolari, Carlos-Alberto (2013b). "Lostology: Transmedia storytelling and expansion/compression strategies". Semiotica, v. 195, pp. 45-68. http://dx.doi.org/10.1515/sem-2013-0038
  • Scott-Stevenson, Julie (2012). "New directions for documentary: Recent interactive and cross-platform productions". Metro magazine: Media & education magazine, n. 171, pp. 86-90. http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=861993811305073;res=IELAPA
  • Smith, Anthony (2010). "El periódico que viene". Revista Infoamérica, n. 2, pp.7-19. http://www.infoamerica.org/icr/n02/smith.pdf
  • Sousa, Jorge-Emanuel-da-Costa-Bento (2013). Convergência jornalística: o caso das reportagens Visão Portugal. Covilhà: Universidade da Beira Interior. http://www.bocc.ubi.pt/pag/m-jornalismo-2013-jorgesousa.pdf
  • Velikovsky, Joe T. (2013). Two successful transmedia case studies: The blair witch project (1999) and The devil inside (2012). http://www.inter-disciplinary.net/research/wp-content/uploads/2013/01/Velikovsky-Transmedia.pdf
  • Westlund, Oscar (2013). "A review and model of journalism in an age of mobile media". Digital journalism, v. 1, n. 1, pp. 6-26. http://dx.doi.org/10.1080/21670811.2012.740273