Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales

  1. Zabalza Beraza, Miguel Ángel
  2. Cid Sabucedo, Alfonso
  3. Trillo Alonso, J. Felipe
Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Ano de publicación: 2014

Volume: 72

Número: 257

Páxinas: 39-54

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista española de pedagogía

Referencias bibliográficas

  • Austin, A.E., Mcdaniels, M., Using doctoral education to prepare faculty to work within Boyer's four domains of scholarship (2006) Delving Further into Boyer's Perspective on Scholarship. New Directions for Institutional Research, 129, pp. 51-65. , BRAXTON, J. (ed.) (San Francisco, Jossey Bass)
  • Beneh, N., Crawford, M., Riches, C., (1992) Managing Change in Education: Individual and Organizational Perspectives, , London, P. Chapman
  • Biggs, J., (1999) Teaching for Quality Learning at Universiy, , (Buckingham, Open University Press). Traducción española: Calidad del aprendizaje universitario (Madrid, Narcea)
  • Bolivar, A., La formación inicial del profesorado y el desarrollo de las instituciones de formación (2006) La Formación del Profesorado y la Mejora de la Educación, pp. 123-154. , ESCUDERO, J. M. y GÓMEZ, A. L. (eds.), Barcelona, Octaedro
  • Candy, P.C., Promoting lifelong learning: Academic developers and the university as a learning organization (1996) International Journal for Academic Development, 1 (1), pp. 7-18
  • Casero Martínez, H., ¿Cómo es un buen profesor universitario según el alumnado? (2010) Revista Española de Pedagogía, 246, pp. 223-242
  • Escámez Sánchez, J., La excelencia del profesor unn versitario (2013) Revista Española de Pedagogía, 254, pp. 13-27
  • Gappa, J.M., Austin, A.E., Trice, A.G., (2007) Rethinking Faculty Work: Higher Education's Strategic Imperative, , San Francisco, Jossey Bass
  • Gibbs, G., Coffey, M., The impact of training of university teachers on their teaching skills, their approach to teaching and the approach to learning of their students (2004) Active Learning in Higher Educatbn, 5 (1), pp. 87-100
  • Huberman, M., Professional careers and professional development: Some intersections (1995) Professional Development in Education: New paradigms and Practices, pp. 193-224. , GUSKEY, T. R. y HUBERMAN, M. (eds.) New York, Teachers College Press
  • Jarauta, B., Medina, J.L., Fuentes y procesos de aprendizaje docente en el contexto universitario (2012) Revista Española de PedagogíA, 252, pp. 337-353
  • KELLOGG COMMISSION ON THE FUTURE OF STATE AND LANDGRANTUNIVERSITIES (2000) Renewing the covenant: Learning, discovery, and engagement in a new age and differentworld. Washingtong, DC: National Association of State Universities and Land-Grant Colleges. Verhttp://www.aplu.org/NetCommunity/Document.Doc?id=1 86 (Consultado el 28.XII.2012).
  • Krause, K.L., Interpreting changing academic roles and identities in higher education (2009) The Routledge International Handbook of Higher Education, pp. 413-425. , TIGHT, M., MOK, K. H., HUISMAN, J. y MORPHEW, Ch. C. (eds.) London, Routledge
  • Marcelo, C., Pesquisa sobre a formaçao de profes-sores: O conhecimiento sobre aprender a ensinar (1998) Revista Brasileira de Educaçao, 9, pp. 51-75
  • Mendoza, R., Socialization to the academic culture: A framework of inquiry (2008) Revista de Estudios Sociales, 31, pp. 104-117
  • Menges, R., Austin, A., Teaching in higher education (2001) Handbook of Research on Teaching, pp. 1122-1156. , RICHARDSON, V. (Coord.), Washington, AERA
  • Merton, R.K., (1957) Social Theory and Social Structure, , New York, Free Press of Glencoe
  • Mingorance-Díaz, P., Mayor-Ruiz, C., Marcelogarcía, C., El primer año en la universidad. Análisis de problemas de profesores principiantes (1993) Revista de Enseñanza Universitaria, 5, pp. 19-36
  • Montero, L., (2001) La Construcción del Conocimiento Profesional Docente, , Rosario, Homo Sapiens Ediciones
  • Muradas, M., Mendoza, P., Se pueden socializar profesores universitarios en buenas prácticas docentes? El caso del proyecto "Visibilidad" (2010) Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18 (20), pp. 1-22. , http://epaa.asu.edu/ojs/articleView/725, Ver, Consultado el 26.XIL 2012
  • Musselin, C., The transformation of academic work: Facts and analysis (2007) Scholarship Repository, , http://eScholarship.org/uc/-itenV5c10883g#page-1, Berkeley, Univ. of California). Ver, Consultado 29-XII.2012
  • Nasr, The relationship between university lecturers qualifications in teaching and students ratings of their teaching performance (1996) International Consortium for Educational Development in Higher Education Conference, , Vasa, Finland
  • Novoa, A., La nueva cuestión central de los profesores. Exceso de discursos, pobreza de práctica (1999) Cuadernos de Pedagogía, 286, pp. 102-106
  • Piccinin, S., Cristi, C., Mccoy, M., The impact of individual consultation on student ratings of teaching (1999) Internatoia/Journal for Academic Development, 4 (2), p. 7558
  • Pozo, C., Bretones, B., Martos, M.J., Alonso, E., Evaluación de la actividad docente en el Espacio Europeo de Educación Superior: Un estudio comparativo de indicadores de calidad en Universidades europeas (2011) Revista Española de Pedagogía, 248, pp. 145-163
  • Prebble, T., (2004) Impact of Student Support Services and Academic Development Programmes on Student Outcomes in Undergraduate Tertiary Study: A synthesis of research, , Wellington, New Zealand, Ministry of Education
  • Wulff, D.H., Austin, A.E., (2004) Paths to the Professoriate: Strategies for Enriching the Preparation of Future Faculty, pp. 177-193. , San Francisco, Jossey-Bass
  • Ramírez Montoya, M.S., Academic networks and knowledge construction (2012) Revista Española de Pedagogía, 251, p. 2744
  • Rust, C., Do initial training courses have an impact on university teaching? The evidence from two evaluative studies of one course (2000) Innovations in Education and Training International, 37 (3), pp. 254-262
  • Schuster, M., Finkelstein, M., (2006) The Restructuring of Academic work and Careers: The American Faculty, , Baltimore, The Johns Hopkins University Press
  • SOCIETY FOR TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION(STLHE) (1996) Ethical principles in University Teaching (Vancouver: Center for Teaching and Academic Growth,University of British Columbia). Ver http://cll.mcmaster.ca/- programs/faculty_and_instructors/ethical_principles.html(Consultado el 28-XII-2012)
  • Stes, A., Clement, M., Petegem, P.V., The effectiveness of a faculty training programme: Long-term and institutional impact (2007) International Journal for Academic Development, 12 (2), pp. 99-110
  • Stes, A., Miieliveld, M., Gubels, D., Van Petegem, P., The impact of instructional development in Higher Education. The state of the art of the research (2010) Educational Research Review, 5, p. 2549
  • Stes, A., De Maeyer, S., Gubels, D., Van Petegem, P., Instructional development for teachers in higher education: Effects of students' learning outcomes (2012) Teaching in Higher Education, 17 (3), pp. 295-308
  • Trillo, F., Sanjurjo, L., (2008) Didáctica para Profesores de a Pie: Propuestas para Comprender y Mejorar la Práctica, , Rosario, Homo Sapiens
  • Valcarcel, M., (2003) La Preparación del Profesorado Universitario Español para la Convergencia Europea en Educación Superior. Informe Final Investigación (EA2003-040). Programa de Estudios y Análisis, , http://campus.usal.es/wetKisal/Novedades/noticias/bolonia/informeJnal.pdf, Madrid: Ministerio de Educación. Ver, Consultado el 28.XII.2012
  • Weidman, J.C., Twale, D.J., Stein, E.L., Socialization of graduate and professional students in higher education (2001) ASHE-ERIC Reader Report, 28 (3). , New York, John Wiley and Sons
  • Zabalza, M.A., (2003) Competencias Docentes del Profesorado Universitario, , Madrid, Narcea
  • Zabalza, M.A., Repensando la "formazione" nella société della conoscenza (2009) Giornate pedagogiche a Trieste, pp. 77-88. , ROCCO, D. (coord.), Bergamo, Edizioni Junior
  • Zabalza, M.A., Evaluación de los planes de formación docente de las universidades (2011) Educar, 47 (1), pp. 181-197
  • Zabalza, M.A., Zabalza Cerdeiriña, M.A., (2012) Innovación y Cambio en las Instihiciones Educativas, , Rosario, Homo Sapiens
  • Zeichner, K., Gore, J.M., Teacher socialitation (1990) Handbook of Research on Teacher Education, pp. 329-348. , HOUSTON, W. R. (ed.), New York, Macmillan