Desarrollo curricular de la competencia mediática en educación secundaria en la comunidad gallega

  1. Caldeiro Pedreira, Mari Carmen
Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2013

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 8-36

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V2I2.2868 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Abstract

The media ecosystem configuration requires the collaboration between different agents of socialization to obtain media competent adolescents. The involvement of the educational institution is insufficient; it is necessary audiovisual recognition content in the educational curriculum. In the case of secondary education level in which the subject begins to shape the moral autonomy, is determining the presence of such guidelines contained in legislation. In this paper, we justified the importance and significance of literacy and media competence development. Then we analyze Galician secondary legislation and the inclusion of content related to the media and information technologies. This analysis shows a faint presence of the same in the legislation and there are significant shortcomings, most conclusively, must be reviewed.

Bibliographic References

  • ACEVES, H. (2008). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Web 2.0 y el aprendizaje. Recuperado de http://www.slideshare.net/ticeducacionudc/nt-aplicadas-a-laeducacin.
  • BUCKINGHAM, D. (2006). La educación para los medios en la era de la tecnología digital. Recuperado de http://citep.rec.uba.ar/ubatic/wpcontent/uploads/2011/06/Buckingham.pdf
  • DE ABREU, B. (2011). Media Literacy, social networking, and the Web 2.0 Environment for the K-12 Educator. Peter Lang Publishing: New York.
  • DEZUANNI, M. y MONROY, A. (2012). Prosumidores interculturales: la creación de medios digitales globales entre los jóvenes. Comunicar, 38, 59-66. DOI http://dx.doi.org/10.3916/C38.
  • ECHEBURÚA, E. y REQUSENS, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Pirámide: Madrid.
  • FERRÉS, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona: Paidós.
  • FERRÉS, J. (2006). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25.
  • GONZÁLVEZ, V. (2013). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dyckinson
  • I. T. E. (2010). Indicators on ICT in Primary and Secondary Education . IIPSE. (October 2009). Directorate General Education and Culture, European Commission. Recuperado http://ec.europa.eu/education/moreinformation/doc/ictindicrep_en.pdf.
  • MARTÍN-BARBERO, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Recuperado de http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a03.htm.
  • MORDUCHOWICZ, R. (2008). Los jóvenes y las pantallas. Nuevas formas de sociabilidad. Barcelona: Gedisa.
  • MORDUCHOWICZ, R. (2010). Consumos culturales, jóvenes e identidad. Recuperado de http://www.unr.edu.ar/noticia/2821/consumosculturales-jovenes-e-identidad.
  • PIAGET, J (1983). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.
  • PORTO, D. (2011). Periodismo, redes sociales y transmediación. Razón y Palabra, 78. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/varia/N78/1a%20parte/17_Porto_V78. pdf.
  • POSTMAN, N. (1983). Das Verschwinden der Kindheit. Frankfurt am Main: Fischer Verlag.
  • PRENSKY, M. (2006). Don´t Bother Me Mom-I´m learning: How computer and video games are preparing your kids for 21 century success and how you can help! St. Paul, EUA: Parangon House Real Decreto 133/2007 de 5 de Julio por el que se regulan las enseñanzas de la educación secundaria obligatoria en la Comunidad Autónoma de Galicia. Recuperado de
  • RAMÍREZ-JIMÉNEZ, J. M. (2010). Análisis de la Red Social Tuenti, como contexto de relación entre adolescentes, y sus posibilidades didácticas con un grupo en riesgo de exclusión socioeducativa en un Programa de Cualificación Profesional Inicial (PCPI). DIM 18. Recuperado de http://dim.pangea.org/revistaDIM18/docs/joseramirez.doc.
  • SOLÁ, M. y MURILLO, J. F. (2011). Las TIC en la Educación Realidad y expectativas. Informe anual 2011. Madrid: Telefónica.