Cibermedios localesen la encrucijada por la indefinición de modelos en tiempos convulsos

  1. López García, Xosé
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1139-1979

Year of publication: 2012

Issue: 21

Pages: 9-24

Type: Article

DOI: 10.12795/AMBITOS.2012.I21.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Abstract

The economic crisis has led most of the Galician local newspapers� editors to postpone indepth renovation projects for their online editions. The testing phase brought by digital technology that some media launched in 2005 has been holed and most media make small adjustments to try to maintain their products with relative success. This is one of the main findings of a research project on the evolution of Galician online media between 2009 and 2010. The result of the Galician online media radiography is a sample of the general trend of local online media at the moment.

Bibliographic References

  • ARMENTIA, J.I.; CAMINOS, J.Mª; ELEXGARAY, J.; MARÍN, F. y MERCHÁN, I. (2000): El diario digital. Análisis de los contenidos textuales, aspectos formales y publicitarios. Barcelona: Bosch.
  • BORRAT, H. (1997): El periódico como actor político. Barcelona: Gustavo Gili.
  • BRUNS, A. (2005): Gatewatching: Collaborative online news production. New York: Peter Lang.
  • CALVO, D.; LÓPEZ, X.; y OTERO, M. (2009): Os cibermedios galegos no ano 2008. Estudo das súas características e do seu impacto no contexto comunicacional da fase actual de tránsito á sociedade da información e o coñecemento. Santiago de Compostela: Edicións Lea.
  • DÍAZ NOSTY, B. (coordinador) (2007): Medios de comunicación. El escenario Iberoamericano. Madrid: Ariel/Fundación Telefónica.
  • LÓPEZ, X.; CAMPOS, F. (2007): Os medios impresos: tempos de redefinición de estratexias. En: LÓPEZ, X. (coordinador) (2007): A Comunicación en Galicia.2007. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega, pp- 16-24.
  • PATERSON, C.; DOMINGO, D. (2008): Making online news: The etnography of new media production. New York: Peter Lang.
  • REIG, R. (2007): El periodista en la telaraña. Nueva economía, comunicación, periodismo, públicos. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • SALAVERRÍA, R.; GARCÍA AVILÉS, J.A.: MASIP, P.: Concepto de convergencia periodística. En: LÓPEZ, X.; PEREIRA, J. (coordinadores) (2010): Convergencia digital. Reconfiguación de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago, pp- 41-64.
  • VIDAL BENEYTO, J. (2002): La ventana global. Madrid: Taurus.