Del acto de leer a la poética de la lectura

  1. Villanueva Prieto, Dario
Journal:
Revista Cálamo FASPE

ISSN: 1136-9493

Year of publication: 2012

Issue: 60

Pages: 3-17

Type: Article

More publications in: Revista Cálamo FASPE

Abstract

In this work is dealt with the theme of the reading from a triple perspective. First, from the point of view of the poetry, on the basis of the literature theory of phenomenological inspiration, from Husserl and his disciple Ingarden takes us to the aesthetics of you German reception of Iser and Jauss. In addition, the reading is approached from criticism and literary history, through examples of authors such as William Shakespeare and two Hispanic poets, Quevedo and Sor Juana Inés de la Cruz. Finally, the author refers to the reading from his practical experience as a �digital immigrant� who teaches �digital natives�, and analyzes the responsibility that deconstruction has had on the destruction of the literary canon.

Bibliographic References

  • Bloom, Harold (1994): The Western Canon. The Books and Schools of the Ages. Nueva York, Harcourt Brace & Company.
  • Bloom, Harold (2000): ¿Cómo leer y por qué?, Barcelona, Editorial Anagrama.
  • De Man, Paúl (1990): La resistencia a la teoría, Madrid, Visor.
  • Frye, Northrop (1957): Anatomy of Criticism. Four Essays, Princeton, Princeton University Press.
  • Frye, Northrop (1976): “The responsabilities of the critic”, Modern Language Notes, 91, pp. 797-813.
  • Frye, Northrop (1986): El camino crítico. Ensayo sobre el contexto social de la crítica literaria, Madrid, Taurus.
  • Gadamer, Hans-Georg (1965): Wahrheit und Methode, Tubinga, J.C.B. Mohr. [Traducción al español de Ana Agud Aparicio y Rafael de Agapito, Verdad y Método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica, Salamanca, Ediciones Sígueme, 1977].
  • Guillén, Claudio (1985): Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona, Crítica.
  • Guillén, C. (2005): “La Literatura Comparada y la crisis de las humanidades”. Prólogo a Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la Literatura Comparada (Ayer y hoy), Barcelona, Tusquets.
  • Hillis Miller, J. (1999): “¿Sobrevivirán los estudios literarios a la globalización de la Universidad y al nuevo régimen de las telecomunicaciones?”, Prosopopeya. Revista de Crítica contemporánea, 1, pp. 71-90.
  • Iser, W., (1978): The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, Baltimore, The Johns Hopkins Universiy Press.
  • Nietzsche, Friedrich (1932): Obras completas, tomo IV, Madrid, M. Aguilar.
  • Reyes, Alfonso (1942): La experiencia literaria, México, Fondo de Cultura Económica (tercera edición, 1983).
  • Riffaterre, M., (1979): La production du texte, Paris, Du Seuil.
  • Said, Edward W. (2004): Humanism and democratic criticism, Houndmills/Nueva York, Palgrave Macmillan.
  • Steiner, George (1989): Real Presences. Is there anything in what we say?, Londres/Boston, Faber and Faber.
  • Steiner, George (1990): Lecturas, obsesiones y otros ensayos, Madrid, Alianza Editorial.
  • Suleiman, Susan R. y Crossman, Inge [compiladoras] (1980): The Reader in the Text. Essays on Audience and Interpretation, Princeton, Princeton University Press.
  • Tompkins, Jane P. [compiladora] (1980): Reader-Response Criticism. From Formalism to Post-Structuralism, Baltimore/Londres, The Johns Hopkins University Press.
  • Villanueva, D. (1991): El polen de ideas. Teoría, crítica, historia y literatura comparada, Barcelona, P.P.U.
  • Villanueva, Darío [compilador] (1994): Avances en Teoría de la Literatura. Estética de la Recepción, Pragmática, Teoría Empírica y Teoría de los Polisistemas, Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela