El turismo académico en Galiciaotra forma de contribución de las universidades a las economías locales

  1. Martínez Roget, Fidel 1
  2. Pereira López, Xesús 1
  3. Pawlowska, Ewa 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Ano de publicación: 2013

Número: 32

Páxinas: 229-242

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Cuadernos de turismo

Resumo

Temporary stays of students in higher education institutions, outside places of their habitual residence, may be considered as academic tourism. Driven by different exchange programs this new typology of tourism has experienced a significant growth in recent years. Parallel to this development, it seems interesting to estimate the economic impact generated in the target areas by this student mobility in which universities play a key role. In this study we have started of spending generated by international students during the course 2007/2008, to quantify the economic impact of academic tourism in Galicia.

Referencias bibliográficas

  • ARCHER, B. (1977): Tourism multipliers: the state of the art. Bangor, University of Wales Press.
  • BABIN, B.J. y KIM, K. (2001): "International students travel behaviour: a model of the travel-related consumer/dissatisfaction process";. Journal of Travel and Tourism Marketing, no 10 (1), pp. 93-106.
  • BARRON, P.E. y ARCODIA, C. (2002): "Linking Learning Style Preferences and Ethnicity: International Students Studying Hospitality and Tourism Management in Australia";. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, no 1(2), pp. 1-13.
  • BLAKE, A.; DURBARRY, R.; SINCLAIR, M.T. y SUGIYARTO, G. (2001): Modelling tourism and travel using tourism satellite accounts and tourism policy and forecasting models. Nottingham, Christel DeHaan Tourism and Travel Research Institute.
  • BONETE PERALES, R. y MUÑOZ DE BUSTILLO, R. (2007): Aspectos económicos y sociales del Espacio Europeo de Educación Superior en la Universidad de Salamanca, Parte II. Una estimación del Impacto económico de los alumnos de la Universidad de Salamanca. Salamanca, Universidad de Salamanca.
  • CAPÓ PARRILLA, J.; RIERA FONT, A. y ROSELLÓ NADAL, J. (2006): "Una revisión del análisis económico del turismo";. Principios: Estudios de Economia Politica, no 5, pp. 5-32.
  • CARRERA TROYANO, M.; BONETE PERALES, R. y MUÑOZ DE BUSTILLO LLORENTE, R. (2007): El programa ERASMUS en el marco del valor económico de la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Salamanca, Universidad de Salamanca.
  • CASTILLO, R. (2002): Turismo cultural: los estudiantes extranjeros en la Universidad de Granada. Granada, Universidad de Granada.
  • DWYER, L.; FORSYTH, P. y SPURR, R. (2004): "Evaluating tourism's economic effects: new and old approaches";. Tourism Management, no 25(3), pp. 307-317.
  • FERRI, J. y URIEL, E. (2004): "Evaluación del impacto económico del turismo. De un modelo Keynesiano a un modelo clásico";. Papeles de Economia Española, no 102, pp. 68-90.
  • FRECHTLING, D.C. y HORVATH, E. (1998): "Estimating the multiplier effects of tourism expenditures on a local economy through a regional input-output model";, Journal of Travel Research, no 37(4), pp. 324-332.
  • FREEMAN, D. y SULTAN, E. (1997): "The economic impact of tourism in Israel: A multi-regional input-output analysis";, Tourism Economics, no 3(4), pp. 341-359.
  • GALLARZA, M.G. y GIL, I. (2004): "Value dimensions, perceived value, satisfaction and loyalty: an investigation of university students' travel behaviour";, Tourism Management, no 27(3), pp. 437-452.
  • HERNÁNDEZ MARTIN, R. (2004): "Impacto económico del turismo. El papel de las importaciones como fugas del modelo";, Información Comercial Española, no 817, pp. 23-34.
  • HERRERO, L.C.; SANZ, J.A.; BEDATE, A.; DEVESA, M. y BARRIO M.J. DEL (2003): Turismo cultural e impacto económico de Salamanca 2002, Ciudad Europea de la Cultura. Valladolid, Departamento de Economia Aplicada, Universidad de Valladolid.
  • HSU, C.H.C. y SUNG, S. (1997): "Travel Behaviors of International Students at a Midwestern University";, Journal of Travel Research, no 36(1), pp. 59-65.
  • KASHIAN, R. y PFEIFER-LUCKETT, R. (2011): "The economic impact of organized camps";, Tourism Economics, no 17(4), pp. 905-916.
  • KIM, K.; JOGARATNAM, G. y NOH, J. (2006): "Travel decisions of students at a US university: Segmenting the international market";, Journal of Vacation Marketing, no 12, pp. 345-357.
  • MARTINEZ ROGET, F. (2009): "La medición del impacto económico del turismo";. En Rodriguez G. y Martinez F. (Coods.) Nuevos retos para el turismo. A Coruña, Netbiblo, pp. 161-176.
  • MICHAEL, I.; ARMSTRONG, A. y KING, B. (2004): "The travel behaviour of international students: The relationship between studying abroad and their choice of tourist destinations";, Journal of Vacation Marketing, no 10(1), pp. 57-66.
  • MONTULL I ACED, A. (2005): L'Observatori universitari de Barcelona: anàlisi del collectiu universitari forà a la ciutat. Barcelona, Centre Universitari.
  • MONTULL I ACED, A. (2007): 2n Observatori universitari de Barcelona: anàlisi del sistema d'acollida dels universitaris forans: les tendències d'oci i de turisme d'aquest collectiu a Barcelona. Barcelona, Centre Universitari.
  • ORGANIZACIO?N MUNDIAL DEL TURISMO (1994): Recomendaciones sobre estadi?sticas del turismo. Nueva York, Naciones Unidas.
  • ORGANIZACIO?N MUNDIAL DEL TURISMO (1998): Introduccio?n al turismo. Madrid.
  • PARDO, C.J. (2011): "El turismo idiomático en España como potenciador cultural en ciudades patrimoniales: el caso de Salamanca y Alcalá de Henares";, Cuadernos de Turismo, no 27, pp. 701-723.
  • PAWLOWSKA, E. (2011): El turismo académico. Un análisis económico para el caso de Galicia. Tesis doctoral. Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela.
  • PAWLOWSKA, E. y MARTINEZ ROGET, F. (2010): "O intercambio Erasmus como movemento turistico e o seu impacto económico: o caso da Universidade de Santiago de Compostela";. En Rodriguez, X. (Cood.): O programa Erasmus na construcción da cidadania europea. Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela, pp. 113-128.
  • PEREIRA, X.; CARRASCAL, A. y FERNÁNDEZ, M. (2011): "Avances en el ajuste de matrices input-output: su relevancia para el análisis del impacto económico del turismo";. Paper presentado en Common Asset Management and Regional Sustainable Development. International Congress of APDR/AECR. Bragança-Portugal. Http://www.apdr.pt/congresso/2011/ACTAS- PROCEEDINGS.html [Último acceso: Julio 2011].
  • PIZAM, A.; JAFARI, J. y MILMAN, A. (1991): "Influence of tourism on attitudes. US students visiting USSR";, Tourism Management, no 12(1), pp. 47-54.
  • SOUTO, M. y MCCOSHAN, A. (2006): Survey of the Socio-Economic Background of ERASMUS Students. DG EAC 01/05. Birmingham, ECOTEC Research & Consulting Limited.
  • STYNES, D.J. (1997): "Economic Impacts of Tourism";. Michigan State University. Disponible en Web: http://www.msu.edu/course/prr/840/ econimpact/pdf/ecimpvol1.pdf [Consulta: Julio de 2001]
  • TOHMO, T. (2005): "Economic impacts of cultural events on local economies: an input-output analysis of the Kaustinen Folk Music Festival";, Tourism Economics, no 11(3), pp. 431-451.
  • UNESCO INSTITUTE FOR STATISTICS (S.D.): [Consulta: 15.10.10].
  • URIEL, E.; MONFORT MIR, V. FERRI, J. y FERNÁNDEZ DE GUEVARA, J. (2001): El sector turi?stico en Espan?a. Valencia, Instituto Valenciano de Investigaciones Econo?micas.
  • VALDÉS, L.; AZA, R.; BAÑOS, J.; TORRES, E. y DEL VALLE, E. (2008): "Evaluación del impacto económico del turismo a nivel regional. El caso de Asturias";. International Conference on Measuring Tourism Economic Contribution at Sub-national Levels. 29-31 October 2008, Málaga, España.
  • VICKERS, P. y BEKHRADNIA, B. (2007): The Economic Costs and Benefits of International Students. Oxford, Higher Education Policy Institute.
  • VILLAFRANCA, M.M. y CHAMORRO, V.E. (Eds.) (2007): Estudio de impacto económico del Conjunto Monumental de la Alhambra y Generalife en la Ciudad de Granada. Granada, Patronato de la Alhambra y el Generalife. Consejeria de Cultura de la Junta de Andalucia y Comares Ediciones.
  • ZHOU, D.; YANAGIDA, J.F.; CHAKRAVORTY, U. y LEUNG, P. (1997): "Estimating economic impacts from tourism";, Annals of Tourism Research, no 24(1), pp. 76-89.