Usos e imágenes del tiempo en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria (ESO)entre la escuela, la familia y la comunidad

  1. Morán de Castro, Carmen
  2. Iglesias da Cunha, Lucía
  3. Vargas Callejas, Germán
  4. Rouco Ferreiro, Javier Francisco
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2012

Issue Title: Tiempos educativos, tiempos de ocio

Issue: 20

Pages: 61-102

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2012.20.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

This article focuses on the analysis of school time and its relationship with the family and community life experiences of Spanish compulsory secondary education (ESO) students. The results revealing ideas such as: The conditioning nature of school times on teenagers socialising development and opportunities; the interconnection between the types of school time management and family and community life experience; the distorted vision and, even in some cases contradictory, on the uses and images of school and social time amongst students and secondary school teachers; the opening to the social environment of centres offering their facilities to be used for other non-teaching activities; confirmation of new technologies as important agents of socialisation. A better understanding of the interdependence between teenage school time and socialisation processes allows the formulation of new questions and broadens the social, political and academic debate about ways of management for private, educational, and social time.

Bibliographic References

  • Banco Mundial (2011). Usuarios de Internet. Recuperado de: http://datos.bancomundial.org/indi- cador/IT.NET.USER.
  • Barrio, J. L. (2005). La transformación educativa y social en las comunidades de aprendizaje. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, 129-156.
  • Bourdieu, P. (1988). La distinción. Madrid: Taurus.
  • Braga, G. et al. (2007). Situación de la infancia y la adolescencia en Asturias. Oviedo: Principado de Asturias.
  • Caride, J.A. (Dir.) (2003). A Xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvemento nos centros de Educación Infantil, primaria e públicos. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Cavet, A. (2011). Rythmes scolaires: pour une dynamique nouvelle des temps éducatifs, Dossier d’actualité, 60, février 2011, Institut français de l’Éducation.
  • Gil, E. (2002). Emancipación tardía y estrategia familiar (el caso de los hijos que ni se casan ni se van de casa). Estudios de juventud, 58, 2-9.
  • Instituto Nacional de Estadística (2004). Cifras INE. Boletín informativo del Instituto Nacional de Estadística. 6/2004. http://www.ine.es/revistas/ci- fraine/0604.pdf.
  • Instituto Nacional de Estadística (2011). Sección prensa. Recuperado de: http://www.ine.es/prensa/censos_prensa.htm.
  • Marramao, G. (2008). Kairós. Apología del tiempo oportuno. Barcelona: Gedisa.
  • Martín, A. V.; Muñoz, J. M.; García, A. y Cruz, M.C. (2011). Notas para una interpretación educativa del espacio-tiempo social en la Red. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 18, 13-30.
  • Ministerio de Educación (2010). Sistema estatal de indicadores de la educación. Recuperado de: http://www.institutodeevaluacion.mec.es/ievalua- cion/sistema-indicadores/Edicion-2010.html.
  • Ministerio de Educación (2011). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2011. Informe español. Recuperado de: http://www.educacion.gob.es/ievaluacion/publicaciones/indicadores-educativos/IndicadoresInternacionales/OCDE.html# Panorama_2011_1.
  • Meil, G. (2006). Padres e hijos en la España actual. Col Estudios Sociales, 19. Barcelona: Fundación La Caixa.
  • Morán, C. (2005). A xornada escolar na vida cotiá da infancia. Análise da incidencia das modalidades de sesión “partida-única” nos procesos de socialización infantil en Galicia. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. (Tesis doctoral)
  • Morán, M.C. y Caride, J.A. (2005). La jornada escolar en la vida cotidiana de la infancia. Cuadernos de Pedagogía, 349, 64-69.
  • Morán, M.C. y Cruz, L. (2011). Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia. Educació Social, Revista d’intervenció Socioeducativa, 47 enero-abril, 84-94.
  • Ramos, R. (2007). Metáforas sociales del tiempo en España: una investigación empírica. C. Prieto, (Ed.) Trabajo, género y tiempo social. Madrid: Editorial Complutense S.A. 173-204.
  • Rheingold, H. (1999). Comunidades virtuales. En Hesselbein, F. et al (Comps.) La comunidad del futuro. Barcelona: Granica. 147-155.
  • Royo, J. (2008). Los rebeldes del bienestar. Claves para la comunicación con los nuevos adolescentes. Barcelona: Alba editorial.
  • Rubio, A. et al. (2009). Adolescentes y jóvenes en la red: factores de oportunidad. Madrid: INJUVE.
  • Sánchez, A. (2004). La acción comunitaria en el nuevo siglo: comunidad, poder, ética y valores. A. Sánchez, A. Zambrano, M. Palacín, Psicología comunitaria europea: comunidad, poder, ética y valores. Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona. 475-488.
  • Sánchez, E. (2011). Conciliar per educar. (Col. Informes Breus, 34). Barcelona: Fundación Jaume Bofill.
  • Tonucci, F. (1997). La ciudad de los niños. Un modo nuevo de pensar la ciudad. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya da la cultura escolar. Madrid: Morata.
  • UNICEF (2007). Pobreza infantil en perspectiva. Un panorama del bienestar infantil en los países ricos. Un amplio análisis de la vida y el bienestar de niños, niñas y adolescentes en las naciones económicamente avanzadas. Florencia. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Recuperado de: http:// www. unicefirc. org/ publications/ pdf/rc7_spa.pdf.
  • Vázquez, R. (2007). Reflexiones sobre el tiempo escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 42/6. OEI. Recuperado de: http://www.rieoei.org/delos- lectores/1733Recio.pdf.
  • Vidal, L. (2003). Educación para la participación y actividades extraescolares. III Congreso estatal del educador social y XV Congreso mundial de la AIEJI. Barcelona. Recuperado de: http://www.eduso.net/archivos/iiicongreso/05.pdf.