De amor y venganza en la poesía de QuevedoPerspectivas de la amada envejecida en la tradición del "carpe diem"

  1. Alonso Veloso, María José
Revista:
La Perinola: Revista de investigación quevediana

ISSN: 1138-6363 2254-6359

Ano de publicación: 2012

Número: 16

Páxinas: 17-46

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: La Perinola: Revista de investigación quevediana

Resumo

Quevedo used many models in his poems about «carpe diem»: Ausonio, Bernardo Tasso or Garcilaso, when he associates the vanishing beauty of flowers and women. Horacio, Bembo or Herrera, in the topic of the proud women; the epigrams of the Greek Anthology, in the symbolic offer of the useless mirror for the old woman; Propercio, Ovidio, Torquato Tasso, some marinistas and certain horacian odes, in the threat of future oldness or the mockery against a woman once beautiful and old now. This possibility, maybe due to Horacio’s influence, is the most frequent; it is closer to contra mulieres satire, the satiric and burlesque poems about old women or the «Aquí fue Troya de la hermosura» than to the typical petrarchist love poems.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Veloso, M. J., «Quevedo, lector del Anticlaudiano de Alain de Lille. Noticia sobre nuevas anotaciones autógrafas», La Perinola, 14, 2010a, pp. 277-303.
  • Alonso Veloso, M. J., «Quevedo en sus lecturas: anotaciones autógrafas y subrayados en cuatro impresos de la Biblioteca de Menéndez Pelayo», Manuscrt. Cao, 2010b, http://www.edobne.com/manuscrtcao/m-j-alonso-quevedoen-sus-lecturas…/
  • Anacreónticas, ed. M. Brioso Sánchez, Madrid, csic, 1981.
  • Antología de poesía erótica griega, ed. J. L. Calvo Martínez, Madrid, Cátedra, 2009.
  • Antología palatina I (epigramas helenísticos), ed. M. Fernández-Galiano, Madrid, Gredos, 1978.
  • Antología palatina II. La guirnalda de Filipo, ed. G. Galán Vioque, Madrid, Gredos, 2004.
  • Antología palatina, en Anthologie grecque, ed. P. Waltz, en Collection des Universités de France. Série Greque, Paris, Les Belles Lettres, 1928-, vols iii y xi.
  • Arellano, I., y L. Schwartz, eds., F. de Quevedo, Un Heráclito Cristiano, Canta sola a Lisi y otros poemas, Barcelona, Crítica, 1998.
  • Aristófanes, Plutus, en Aristophanis comicorum principis, Comoediae undecim…, Basilear, 155664.
  • Argensola, B. L. de, Rimas, ed. J. M. Blecua, Madrid, Espasa-Calpe, 1974, 2 vols.
  • Argensola, L. L. de, Rimas, ed. J. M. Blecua, Madrid, Espasa-Calpe, 1972.
  • Ausonio, Ausonios in two volumes, ed. G. P. Goold y tr. H. G. Evelyn White, Cambridge, Harvard University Press, 1985-1988, 2 vols.
  • Ausonio, Obras, ii, ed. Antonio Alvar Ezquerra, Madrid, Gredos, 1990.
  • Blecua, J. M., ed., F. de Quevedo, Obras completas I. Poesía original, Barcelona, Planeta, 1971.
  • Catulo, Poésies, ed. G. Lafaye, Paris, Les Belles Lettres, 1984.
  • Cristóbal, V., «Horacio y el carpe diem», en Bimilenario de Horacio, ed. R. Cortés Tovar y J. C. Fernández Corte, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 1994, pp. 171-189
  • Cristóbal, V., «Sobre el amor en las Odas de Horacio», Cuadernos de Edología Clásica. Estudios latinos, 8, 1995, pp. 111-127.
  • Crosby, J. O., «Quevedo, la antología griega y Horacio», en Francisco de Quevedo, ed. G. Sobejano, Madrid, Taurus, 1978, pp. 269-286.
  • García Berrio, A., «Tipología textual de los sonetos clásicos españoles sobre el “Carpe Diem”», Dispositio, iii, 9, 1978, pp. 243-293.
  • García Berrio, A., «Nuevas perspectivas para el estudio de la lírica en los Siglos de Oro», en Historia y crítica de la Literatura española. Siglos de Oro, ed. F. Rico, Barcelona, Crítica, 1983, pp. 736-741.
  • Góngora, L. de, Obras completas I, ed. A. Carreira, Madrid, Fundación José Antonio de Castro, 2000.
  • González de Escandón, B., Los temas del «carpe diem» y la brevedad de la «rosa» en la poesía española, Barcelona, Universidad, 1938.
  • Groto, L., Rime, Venecia, a costa de Ambrosio Dei, 1610.
  • Herrera Montero, R., «Sobre el horacianismo de Francisco de Rioja», Epos, 11, 1995, pp. 85-116.
  • Herrera, F. de, Poesía castellana original completa, ed. C. Cuevas, Madrid, Cátedra, 1985.
  • Horacio, Odas, Canto secular, Épodos, ed. J. L. Moralejo, Madrid, Gredos, 2007.
  • Horacio, Odes et Épodes, ed. F. Villeneuve, Paris, Les Belles Lettres, 1991.
  • Horacio, Satires, ed. F. Villeneuve, Paris, Les Belles Lettres, 1989.
  • Jáuregui, J. de, Poesía, ed. J. Matas Caballero, Madrid, Cátedra, 1993.
  • León, L. de, Poesía completa, ed. G. Serés, Madrid, Taurus, 1990.
  • Marino, G. B., Opere scelte di Giovan Battista Marino e dei Marinisti, ed. G. Getto, Torino, Unione Tipografico-Editrice Torinese, 1976, 2 vols.
  • Marino, G. B., Rime, Venecia, a costa de Gio. Bat. Ciotti, 1602.
  • Ovidio Nasón, P., Amores. Medicamina faciei femineae. Ars amatoria. Remedia amoris, ed. E. J. Kenney, Oxonii, E Typographeo Clarendoniano, 1994.
  • Ovidio Nasón, P., Pontiques, ed. J. André, Paris, Les Belles Lettres, 1977.
  • Ovidio Nasón, P., Tristes, ed. J. André, Paris, Les Belles Lettres, 1968.
  • Ovidio Nasón, P., Tristezas, ed. E. Baeza Angulo, Madrid, csic, 2005
  • Petrarca, F., Cancionero, prel., tr. y notas de J. Cortines, texto italiano establecido por G. Contini, estudio introductorio de N. Mann, Madrid, Cátedra, 1989, 2 vols.
  • Petrarca, F.., Triunfos, ed. G. M. Cappelli y tr. J. Cortines y M. Carrera Díaz, Madrid, Cátedra, 2003.
  • Poetas líricos griegos, tr. F. Baráibar et alii, Madrid, Librería de Perlado, Páez y Cª., 1911.
  • Pozuelo Yvancos, J. M., El lenguaje poético de la lírica amorosa de Quevedo, Murcia, Universidad de Murcia, 1979.
  • Propercio, Elegías, ed. A. Ramírez de Verger, Madrid, Gredos, 1989
  • Propercio, Élégies, ed. S. Viarre, Paris, Les Belles Lettres, 2005.
  • Quevedo, F. de, El Parnaso español, monte en dos cumbres dividido, salen ahora de la Librería de don Ioseph Antonio Gonzalez de Salas…, Madrid, Diego Díaz de la Carrera, 1648.
  • Quevedo, F. de, Las tres musas últimas castellanas… sacadas de la Librería de Don Pedro Aldrete…, Madrid, Imprenta Real, 1670.
  • Quevedo, F.. de, Poesía amorosa (sección primera de Erato), ed. A. Rey y M. J. Alonso Veloso, Pamplona, Eunsa, 2011.
  • Ripa, C., Iconología, tr. del italiano J. Barja y Y. Barja, tr. del latín y griego R. M. Mariño Sánchez-Elvira y F. García Romero, Madrid, Akal, 1987, 2 vols.
  • Schwartz, L., «Un lector áureo de los clásicos griegos: de los epigramas de la Antología griega a las Anacreónticas en la poesía de Quevedo», La Perinola, 3, 1999, pp. 293-324.
  • Séneca, L. A., Phedra, ed. F.-R. Chaumartin, en Tragédies, Paris, Les Belles Lettres, 2002, vol. 1, pp. 198-253.
  • Smith, P. J., Quevedo on Parnassus. Allusive Context and Literary Theory in the Love-Lyric, London, The Modern Humanities Research Association, 1987.
  • Tasso, B., Rime, ed. D. Chiodo, Torino, Res, 1995.
  • Tasso, T., Poesie, ed. F. Flora, Milano-Roma, Rizzoli & C. Editori, 1934.
  • Tasso, T., Delle Rime, Brescia, a costa de Pietro Maria Marchetti, 1592-1593.
  • Tasso, T., Rime, Venecia, a costa de Euangelista Deuchino & Gio. Battista Pulciani, 1608.
  • Tibulo, Elegías, ed. H. F. Bauzá, Madrid, csic, 1990.
  • Torre, F. de la, Poesía completa, ed. M. L. Cerrón Puga, Madrid, Cátedra, 1984.
  • Vega, G. de la, Poesías castellanas completas, ed. E. L. Rivers, Madrid, Castalia, 2003.
  • Vega, L. de, Obras poéticas, ed. J. M. Blecua, Barcelona, Planeta, 1983.
  • Virgilio Marón, P., Geórgicas, ed. J. Velázquez, Madrid, Cátedra, 1994.
  • Walters, D. G., Francisco de Quevedo, Love Poet, Cardiff, University of Wales Press, 1985.
  • West, D., Horace Odes I. Carpe diem, Oxford, Clarendon Press, 1995.