Servicios socioeducativos y corresponsabilidad en la conciliación de los tiempos familiaressituación de la infancia en la Galicia urbana

  1. Caballo Villar, María Belén
  2. Gradaílle Pernas, Rita
  3. Merelas Iglesias, Tania
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2012

Issue Title: Tiempos educativos, tiempos de ocio

Issue: 20

Pages: 179-202

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2012.20.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

SEPA is a research team from the University of Santiago de Compostela supervised by Professor José Antonio Caride and has spent the last 10 years working on questions related to the time allocated to education and social issues1. The teamfocuses its studies on the timetables of the school day and its influence in socialization and infancy´s quality of life, leisure time, etc. Related to this research line, in 2008 the team started a biannual project for studying difficulties in the conciliation in daily life for familieswith childrenwho go to primary school, contextualizing it in urban Galicia. Three subjects have a big presence in the analysis: school times, family life and children´s leisure. In this work we are presenting some of the conclusions of this study, emphasizing the importance of social educative services and family co-responsibility to guarantee the quality of life in childhood.

Bibliographic References

  • Astelarra, J. (2006). Conciliación y cohesión social: un análisis crítico de las políticas europeas. Ábaco vol. 49-50, 159-167.
  • Caballo, M. B. (2009). Una aproximación a los tiempos de la infancia. En M. CUENCA y E. AGUILAR (eds.). El tiempo del Ocio: transformaciones y riesgos en la sociedad apresurada. Documentos de Estudios de Ocio, 36 (pp. 195-217). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Caballo, M.B., Caride, J.A. y Meira, P. (2011). El tiempo como contexto y pretexto educativo en la sociedad red. Revista de Educación Social, 47, 11-24.
  • Caride, J. A. (dir.), (2005). A xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvementos nos centros de Educación Infantil, Primaria e Públicos Integrados. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Carrasco, C. (2003). ¿Conciliación? No, gracias. Hacia una nueva organización social. En AA.VV.: Malabaristas de la vida: mujeres, tiempos y trabajos (pp. 27-52). Icaria. Barcelona.
  • CIS (2008). Barómetro (junio). Madrid: CIS.
  • Cobo, R. (2006). En el corazón de la igualdad. Notas sobre la familia, reproducción y democracia. Ábaco, 49-50, 41-47.
  • Corpas, M. C. y Garcia Garcia, J.D. (1999). La ciudad y el urbanismo desde una perspectiva de género: el uso del espacio y el tiempo. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • Craig, L. (2007). Contemporany Motherhood. The impact of Children on Adult Time. Burlington: Ashgate Publishing Limited.
  • Duran, M.A. (2010). Tiempo de vida y tiempo de trabajo. Bilbao: Fundación BBVA.
  • Gradaille, R. y Merelas, T. (2011). Los tiempos sociales en clave de género: las respuestas de la Educación Social. Revista de Educación Social, 47, 54-62.
  • Sirvent, E. (2009). El empleo a tiempo parcial como herramienta para compatibilizar la flexibilidad laboral y la conciliación de la vida personal y laboral. Madrid: Consejo Económico y Social.