El potencial pedagógico de la tecnologíaDesarrollar competencias y favorecer la autonomía y la responsabilidad en el alumnado
ISSN: 2444-8729, 1138-9737
Datum der Publikation: 2012
Titel der Ausgabe: Robótica educativa
Ausgabe: 13
Nummer: 2
Seiten: 404-423
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Education in the knowledge society (EKS)
Zusammenfassung
The improvements carried out in the last decades in the field of Information and the Communication Technologies are significantly perceived in the educational institutions. Besides the well-known advantages from an instrumental, administrative or managerial point of view, we assist to unprecedented extension of new possibilities of social interaction as well as to the creation of new learning contexts. Thus, this work is aimed at analysing the benefits that technology can provide in the students� learning process, making special emphasis not only on the potential of these resources to favour students� autonomy and responsibility in the teaching-learning process, but also on their possibilities for the development of intercultural competences. Among the conclusions, we mainly stand out two issues: on the one hand, the urgency to improve teachers� preparation, to make the most of the pedagogical potential of the digital resources and, on the other hand, the need to deepen in the knowledge of the effects that, on a long-term basis, may involve the use of digital technologies in our students� way of behaving and of mixing with each other.
Bibliographische Referenzen
- Area, M. (2009). Las redes sociales en internet como espacios para la formación del profesorado. Razón y palabra, 63. Extraído el 5 octubre, 2010 de http://www.razonypalabra.org.mx.
- Badia, A. & Monereo, C. (2005). Aprender a aprender a través de Internet. En C. Monereo (Coord.) et al., Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender (pp. 51-71). Barcelona: Graó.
- Barkley, E. F.; Cross, K. P. & Mayor, C. H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
- Bolívar, A. (2008). El discurso de las competencias en España: educación básica y educación superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 6 (2). Extraído en 13 mayo, 2011 de http://www.redu.m.es/Red_U/m2.
- Castells, M. (1999). La era de la Información. Economía, Sociedad y Cultura. La Sociedad Red. Madrid: Alianza.
- Coll, C. et al. (2007). Currículum i ciutadania. El què i el per a qué en l’educació escolar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
- Coll, C., Bustos, A. & Engel, A. (2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual mi-pe/dipe: retos y dificultades. Revista Electrónica de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8 (3). Extraído el 3 septiembre, 2009 de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_08_03/n8_03_coll_bustos_engel.pdf.
- De Miguel, M. (2005). Cambio de paradigma metodológico en la educación superior. Cuadernos de Integración Europea, 2, 6-27. Extraído el 2 de junio, 2011 de http://www.cuadernosie.info.
- Díaz-Aguado, M. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.
- Echeverría, J. (2000). Educación y Tecnología Telemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 24, 17-36.
- Garmendia, M. et al. (2011). Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo. Bilbao: Universidad del País Vasco.
- Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la sociedad global. Madrid: Morata.
- Martínez, F. & Prendes, M. P. (2003). ¿A dónde va la educación en un mundo de tecnologías? En F. Martínez (Comp.), Redes de comunicación en la enseñanza. Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo (pp. 281-300). Barcelona: Paidós.
- Martín, M. T. & Quiroz, C. (2006). Perfil y funciones del educador social. En E. LópezBarajas (Coord.), Estrategias de Formación en el Siglo XXI (pp. 285-316). Barcelona: Ariel.
- Mominó, J. M., Sigalés, C. & Meneses, J. (2007). La escuela en la sociedad red. Internet en la educación Primaria y Secundaria. Barcelona: Ariel.
- OCDE (2005). The definition and selection of key competencies. Executive Summary. [Versión electrónica]. Extraído el 8 de septiembre, 2009 de http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf.
- Priegue, D. (2009). Soporte tecnológico y gestión educativa de la inmigración. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 (2). Extraído el 15 de septiembre, 2011 de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_02/n10_02_priegue.pdf.
- Revuelta, F. & Pérez, L. (2009). Interactividad en los entornos de formación on-line. Barcelona: Editorial UOC.
- Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
- Santos, M. A. & Lorenzo, Mª M. (2005). Promoting interculturality in Spain: assessing the use of the Jigsaw classroom method. Intercultural Education, 16 (3), 293-301.
- Santos, M. A. & Lorenzo, Mª M. (2009). A educación para a cidadanía e os profesores. Visión e desafío. Vigo: Xerais.
- Santos, M. A.; Lorenzo, Mª M. & Priegue, D. (2009). Aprendizaje cooperativo: práctica pedagógica para el desarrollo escolar y cultural. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), 289-304.
- Slavin, R. E. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique.
- Tubela, I. & Vilaseca J. (2005). Sociedad del conocimiento, cómo cambia el mundo ante nuestros ojos. Barcelona: UOC.
- Vinagre, M. (2010). Teoría y práctica del aprendizaje colaborativo asistido por ordenador. Madrid: Síntesis.