Flujos de viajeros y relaciones turísticas hispano-japonesas

  1. Santos Solla, Xosé Manuel 2
  2. Hatanaka, Masanori 1
  1. 1 Universidad de Kurume. Japón
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Ano de publicación: 2011

Número: 27

Páxinas: 837-854

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Cuadernos de turismo

Resumo

The aim of this paper is to encourage some reflection on the links and tourism flows which exist � in both directions � between Japan and Spain. In the case of Spain, Japan is one of the most interesting long-distance markets. Numerous actions have been taken with regard to the Japanese market, particularly within the field of cultural tourism. And still the results have not always been as expected, showing quite an asymmetrical performance throughout the years. Spanish tourists visiting Japan, in turn, represent only quite a small share of the total tourists visiting this country. In any case, China�s recent appearance in this market has introduced significant changes which will probably intensify during the next few years. We will end our reflection with a small section focused on the parallelisms which exist between the pilgrimage routes to Santiago and Kumano, both offering good prospects for future collaboration projects.

Referencias bibliográficas

  • ESTUDIOS DE MERCADOS TURÍSTICOS EMISORES (2008), nº 26, Turespaña. 1ª ed. 2003
  • FOARD, J. (1982): The boundaries of compassion: Buddhism and national tradition in japanese pilgrimage, Journal of Asian Studies, vol. XLI (2), págs. 231-251.
  • HATANAKA, M. y SANTOS, X. (2010): «Los turistas japoneses que visitan a España, y los turistas españoles que visitan a Japón» en Bando, S., y Kawanari, Y. (Eds.) Una historia de la relación hispano-japonés, Renga Shobo Shinsha, pp. 420-437 (en japonés.)
  • KANDA, K. (s.d.): Transformation of Kumano as tourist site and its representations. Copia de un artículo sin otras referencias bibliográficas.
  • OBSERVATORIO TURÍSTICO DEL CAMINO DE SANTIAGO (vv.aa.). CETUR (USC) para la S.A. de Gestión del Plan Jacobeo.
  • OBSERVATORIO TURÍSTICO DE LA CIUDAD DE SANTIAGO (vv.aa.). CETUR (USC) para Turismo de Santiago.
  • POLUNIN, I. (1989): «Japanese Travel Boom», Tourism Management, vol. 10 (1), págs. 4-8.
  • SANTOS, X. (Coord.), (2009): Estudio del producto turístico Camino de Santiago en el horizonte del Año Santo Jacobeo 2010. Documento inédito elaborado para Turespaña.
  • SEKI, T. (2006): Historia del peregrinaje español: avanzando hacia «el santuario del Finisterre» Kodansha.
  • TABOADA, P. (2009): El español como recurso para el fomento del turismo idiomático: el caso particular de Santiago de Compostela. Máster Tesis Universidad de Santiago de Compostela, sin publicar.
  • TROITIÑO, L. (2009): Madrid y los destinos patrimoniales de su región turística. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, sin publicar.
  • UNWTO World Tourism Barometer, Vol. 9 (1), febrero 2011.