Motivaciones para la práctica de deporte federado y del piragüismo en alumnos de primaria y secundaria

  1. Isorna Folgar, Manuel
  2. Rial Boubeta, Antonio
  3. Vaquero Cristobal, Raquel
  4. Sanmartín Zamácola, Fernando
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2012

Issue: 21

Pages: 19-24

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of this study was to measure the motivational level for the realization of physical activity and sport in general and more specifically canoeing. A sample of 239 students (118 men and 121 women), ranging in age from 9 to 17 (mean age: 12.33 ± 1.76 years) self-completed questionnaire Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ-2) and a Spanish version of the «Participation Motivation Inventory». To this questionnaire were added some items related to specific characteristics of the canoeing. We found that a high percentage of students practiced federated sports (especially football, basketball and canoeing). Most federal students were men. They showed higher values on intrinsic motivation and identified regulation than students who did not do physical activity out-of-school. Also we found that primary students have a higher motivation than secondary students. Moreover, most teenagers do not have only one motive to practice physical-sports activities. There are differences between canoeists and other students. Paddlers appreciate items such as «be fit» and «have a svelte and muscled body».

Bibliographic References

  • Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizacional Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • American College of Sports Medicine (2000). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription (6ª ed.). Filadelfia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.
  • Armenta, F., Prieto, I., & Morilla, M. (2003). Motivos que llevan a los jóvenes a la práctica deportiva y causas del abandono prematuro. En Actas del I Congreso Mundial de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (pp. 1-5) [CD ROM]. Granada: Universidad de Granada.
  • Armstrong, N., Balding, J., Gentle, P., & Kirby, B. (1990). Patterns of physical activity among 11 to 16 years old British children. British Medical Journal, 301, 203-205.
  • Arruza, J., & Arribas, S. (2001). Estudio sobre los hábitos deportivos de la población de Gipuzkoa. Gipuzkoako Foru Aldundia. Kirolarte.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Balaguer, I. (1994). Entrenamiento psicológico del deporte. Valencia: Albatros.
  • Balaguer, I., & Atienza, F. (1994). Principales motivos de los jóvenes para jugar al tenis. Apunts de Educación Física y Deportiva, 31, 285-299.
  • Biddle, S., & Goudas, M. (1996). Analysis of children’s physical activity and its association with adult encouragement and social cognitive variables. Journal of School Health, 66, 75-78.
  • Blasco, T. (1994). Actividad física y salud. Martinez Roca.
  • Brustad, R. (1996). Attraction to Physical Activity in Urban Schoolchildren: Parental Socialization and Gender Influences. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67(3), 316-323.
  • Carratalá Deval, V., & García Ferriol, A. (1999). Diferencias en las motivaciones y actividades de ocio y tiempo libre entre adolescentes deportistas y no deportistas. Motricidad, 5, 111-132.
  • Castillo, I., & Balaguer, I. (1998). Patrones de actividades físicas en niños y adolescentes. Apunts. Educación Física y Deportes 54, 22- 29.
  • Castillo, I., & Balaguer, I. (2001). Dimensiones de los motivos de práctica deportiva de los adolescentes valencianos escolarizados. Apunts, Educación Física y Deportes, 63, 22-29.
  • Castillo, I., Balaguer I., & Tomás I. (1997). Predictores de la práctica de actividades físicas en niños y adolescentes. Anales de psicología 13(2), 189-200.
  • Castillo, E., & Giménez, F. J. (2011). Hábitos de práctica de actividad física del alumnado de la Universidad de Huelva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el deporte. 10(41), 127-144
  • Chillón, P. (2005). Efectos de un programa de intervención de educación física para la salud en adolescentes de 3º ESO. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • Craig, S., Goldberg, J., & Dietz, W.H. (1996). Psychosocial correlates of physical activity among fifth and eight graders. Preventive Medicine, 25, 506-513.
  • Cruz, J. (1997). Psicología del deporte. Madrid: Síntesis. Ferrer-Caja, E., & Weiss, M. R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71, 267-279.
  • Fraile, A., & De Diego, R. (2006). Motivaciones de los escolares europeos para la práctica del deporte escolar. Un estudio realizado en España, Italia, Francia y Portugal. Revista Internacional de Sociología, 44, 85-109.
  • García Barrero, J., & Llames Lavandera, R. (1992). La motivación deportiva, principios generales y aplicaciones. El Entrenador Español de Fútbol, 52, 43-46.
  • García Ferrando, M. (2006). Veinticinco años de análisis del comportamiento deportivo de la población española (1980-2005). Revista Internacional de Sociología (RIS), 64(44), 15-38.
  • Gill, D., Gross, J., & Huddleton, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sports Psychology, 1, 1-14.
  • Gómez, M., Ruiz, F., & García, M. E. (2009). Motivaciones de los adultos en la práctica física de tiempo libre. En F. Ruiz, M.E. García & M. Piéron, Actividad física y estilos de vida saludables: análisis de los determinantes de la práctica en adultos. Almería: Wanceulen Editorial Deportiva.
  • González, G. Tabernero, B., & Márquez, S. (2000). Análisis de los motivos para participar en fútbol y en tenis en la iniciación deportiva. Revista Motricidad, 6, 47- 66.
  • Gould, D., Feltz, D., & Weiss, M. (1985). Motives for participating in competitive swimming. International Journal of Sports Psychology, 16, 126-140.
  • Greendorfer, S. L., & Lewko, J. H. (1978). Role of Family Members in Sport Socialization of Children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 49(2), 146-152.
  • Hagger, M., Chatzisarantis, N., & Biddle, S. (2001). The influence of self-efficacy and past behaviour on the physical activity intentions of young people. Journal of Sports Sciences, 19(9), 711-725.
  • Klint, K., & Weiss M. (1987). Perceived competence and motives for participating in youth sport: A test of Harter´s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9, 55-65.
  • Lazaro, I., Villamarin, F., & Limonero, J. (1996). Motivación para participar y auto-eficacia en jóvenes jugadores de baloncesto. En Pérez, E. y Caracuel, J.C. (edit.), Actas del IV Congreso Nacional y del IV Congreso Andaluz de Psicología del Deporte (pp.207- 215). Instituto Andaluz del Deporte/Junta de Andalucía: Málaga.
  • Lewko, J., & Greendorfer, S. (1988). Family influences in sport socialization of children and adolescents. En: Children in sport (pp 287-300). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Li, W., Lee, A. M., & Solmon, M. A. (2006). Gender differences in beliefs about the influence of ability and effort in sport and physical activity. Sex Roles, 54, 147-156.
  • López, C., & Márquez, S. (2001). Motivación en jóvenes practicantes de lucha leonesa. Revista de Psicología del Deporte, 10(1), 9-22.
  • Maiman, L. A., & Becker, M. H. (1974). The Health Belief Model: Origins and correlates in psychological theory. En: MH Becker, (de.): The Health Belief Model and personal health behavior. Thorofare, N.J.: Charles B. Slack.
  • Markland, D., y Tobin, V. (2004). A modification to Behavioural Regulation in Exercise Questionnaire to include an assement of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26,191- 196.
  • McPherson, B. D., Curtis, J. E., & Loy, J. W. (1989). The social significance of sport. An introduction to the sociology of sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Moreno, Y. (1997). Propiedades psicométricas del Perfil de Autopercepción Física (PSPP). Tesis de Licenciatura. Facultad de Psicología. Universitat de València.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., & Martínez, A. (2007). Measuring selfdetermination motivation in a physical fitness setting; validation of the Behavioral Regulation in Exercise Questionnaire-2 (BREQ2) in Spanish sample. The Journal of Sport Medicine and Physical Fitness, 47(3), 366-378.
  • Noland, M. P., & Feldman, R. H. (1984). Factors related to the leisure exercise behaviour of returning womwn college students. Health Education, 15(2), 32-36.
  • Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 71, 225-242.
  • Nuviala, A., & Nuviala, R. (2003). La actividad física extraescolar entre los alumnos de 10 a 16 años que viven en la provincia de Huelva. En Ruiz Juan, F. y González del Hoyo, E. Actas del V Congreso Internacional de FEADEF. (381-386).Valladolid: AVAPEF.
  • Pallarés, J. (1998). Los agentes psicosociales como moduladores de la motivación en deportistas jóvenes orientados al rendimiento: un modelo causal. Revista de Psicología del Deporte, 7(2), 275-281.
  • Parcel, G., Simons-Mortons, B., O’Hara, N., Baranowski, T., Kolbe, L., & Bee, D. (1987). School promotion of healthful diet and exercise behavior: An integration of organizational change and social learning theory interventions. Journal of School Health, 57, 150-156.
  • Parera, I., & Solanellas, F. (1998). Estudio descriptivo de los hábitos deportivos de los entudiantes de INEFC de Barcelona. En J. Martínez, Deporte y calidad de vida. Librerías deportivas Esteban Sanz, S. L.
  • Piéron, M. (2002). Estudi sobre els hàbits esportius dels escolars d’Andorra. Govern d’Andorra, Ministeri d’Educació Joventut i Esports.
  • Prochaska J. O. & DiClemente, C. (1982). Transtheoretical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychoterapy: Theory, Research and Practice, 19(3), 276-287.
  • Roberts, G. (1992). Motivation in sport and exercise: Conceptual constraints and convergence. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise (pp. 3-29). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Roberts, G. (2001). Understying the dynamics of motivation in physical activity: The influence of achievement goals on motivational processes. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (1-50). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Romero, S. Garrido, M. E., & Zagalaz, M. L. (2009). The parents behavior in the sports. Retos, 15, 29-34.
  • Sallis, J., Simons-Morton, B., Stone, E., Corbin, C., Epstein, L. H., Faucette, N., Iannotti, R., Killen, J. D., Klesges, R., Petray, C. K., Rowland, T. W., & Taylor, W. (1992). Determinants of physical activity and interventions in youth. Medicine and Science in Sports and Exercise, 24, 248-257.
  • Sallis, J., Prochaska, J., & Taylor, W. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescent. Medicine and Science in Sport and Exercise. 32(5), 963-975.
  • Sarrazin, P., Vallerand, R., Guillet, E., Pelletier, L., & Cury, F. (2002). Motivation and dropout in female handballers: A 21-month prospective study. European Journal of Social Psychology, 32, 395-418.
  • Shoopshire, J., & Carroll, B. (1997). Family variables and children ś physical activity: Influence of parental exercise and socio-economic status. Sport, Education and Society, 2(1), 116.
  • Smith, R., & Biddle, S. (1999). Attitudes and exercise adherence: Test of the theories of reasoned action and planned behaviour. Journal of Sports Sciences, 17(4), 269-281.
  • Sonstroem, R. J. (1988). Psychological models. Exercise Adherence: Its impact on Public Health (pp.125-153). Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.
  • Standage, M.; Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2003). A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from selfdetermination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of educational psychology, 95(1), 97- 110.
  • Trigo, E. (1990). La actividad deportiva de los jóvenes estudiantes de enseñanzas medias de Galicia durante su tiempo libre. Revista de investigación y documentación sobre las Ciencias de la Educación Física y del Deporte, 15-16, 70-81.
  • Van Der Horst, K., Paw, M., Twisk, J., & Van Mechelen, W. (2007). A Brief Review on Correlates of Physical Activity and Sedentariness in Youth. Medicine & Science in Sports & Exercise. 39, 1241-1250.
  • Villamarin, F., Mauri, C., & Sanz, A. (1998). Competencia percibida y motivación durante la iniciación en la práctica del tenis. Revista de Psicología del Deporte, 13, 41-56.
  • Wang, C. K. J., & Biddle, S. J. H. (2001). Young people’s motivational profiles in physical activity: A cluster analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 23, 1-22.
  • Wuerth, S., Lee, M., & Alfermann, D. (2004). Parental involvement and athletes in youth sport. Psychology of sport and Exercise, 5, 21-33.
  • Welk, G. (1999). The youth physical activity promotion model: A conceptual bridge between theory and practice. Quest, 5(1), 5-23.
  • Wold, B. (1995). Health behavior in school children: A WHO crossnational survey. Resorce Package of Questions 1993-94, Norway: University of Bergen.
  • Zakarian, J., Hovell, M., Hofstetter, C., Sallis, J., & Keating, K. (1994). Correlates of vigorous exercise in a predominantly low SES and minority high school population. Preventive Medicine, 23, 314- 321.